باران شمال – در روزهای کرونایی جهان، آموزش وپژوهش تعطیل نشد و این عدم توقف با راهبرد آموزش وپژوهش مجازی، محقق شد. سال ها، آموزش های از راه دور و مجازی در کشورهای مختلف دنیا با بهره گیری از ظرفیت فنی ومخابراتی و از مسیر اینترنت و گوشی های هوشمند، مورد استفاده قرار گرفت اما […]
اما چند سوال اساسی از دو وزیر که البته هر وزیر دیگری در این جایگاه قرار می گرفت با این سوالات و چالش ها مواجه می شد:
۱- آیا همه دانش آموزان،معلمان،دانشجویان و استادان در اقصی نقاط کشور، درشهر و روستا به رایانه یا گوشی هوشمند، دسترسی دارند؟
۲- آیا هزینه خرید بسته های اینترنت و یا هزینه خدمات اینترنتی در سرانه دانش آموز و دانشجو و استاد ومعلم، محاسبه و به ایشان پرداخت می شود؟
۳- آیا به لحاظ حقوقی، تغییر سیستم از حضوری به غیرحضوری به ویژه برای مدارس و دانشگاه های پولی، بدون رضایت مخاطبان، اشکال وارد نیست؟
۴- آیا بستر فنی و مخابراتی کشور جهت ارایه این حجم از خدمات اینترنتی در همه استان ها فراهم می باشد؟
۵- آیا برگزاری آزمون به صورت مجازی از استاندارد، کمی فاصله ندارد؟
۶- آیا استادان و معلمان برای تهیه محتویات الکترونیکی و اصولا برای استفاده از سیستم های مجازی، آموزش لازم را دیده اند؟
۷- آیا دانش آموزان و دانشجویان و خانواده ها جهت استفاده از آموزش های مجازی، آموزش های لازم را دیده اند؟
۸-آیا برای شاغلین حمل ونقل وابسته به جابجایی دانش آموزان و دانشجویان و استادان و معلمان، تدابیر خاصی اندیشیده شده است؟
در اینجا می خواهیم یک سوال از وزیر ارتباطات که به همراه همکاران خود، روزهای پرکاری را می گذراند، بپرسیم: آیا وزارت ارتباطات، بسترها وتجهیزات و نیروی انسانی لازم برای پاسخگویی به این حجم عظیم از مخاطبان و استفاده کنندگان در تمامی استان ها را دارد؟
با توجه به سوالات فوق، چند پیشنهاد هم وجود دارد:
۱- هزینه خرید بسته های اینترنت و خدمات اینترنتی، در یک زمان مناسب از طریق دولت یا دو وزارت خانه به معلمان،استادان،دانشجویان و دانش آموزان داده شود و یا به اندازه مشخصی، خدمات رایگان اینترنت به این افراد، داده شود.
۲- به شاغلین حمل ونقل در حوزه مدارس و دانشگاه ها، وام قرض الحسنه از سوی دولت داده شود.
۳- به دانش آموزان و به ویژه دانشجویان، حق انتخاب ادامه به روش مجازی، داده شود.
۴- برای شرایط مشابه در سال های آینده، از هم اکنون برنامه و بسته جامعی برای آموزش های مجازی در شرایط اضطراری توسط دو وزارت خانه تدوین گردد.امیدواریم همانند برخی کشورهای آسیای شرقی و اروپایی، آموزش های مجازی به صورت ضابطه مند و استاندارد در سیستم آموزش کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.
دیدگاهتان را بنویسید