دوشنبه / ۹ تیر / ۱۴۰۴ Monday / 30 June / 2025
×

باران شمال – تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش و معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران جهت استفاده از ظرفیت‌های بهورزان و بهیاران امضاء شد.   به گزارش باران شمال به قلم فرشته عالی –  بر اساس این تفاهم‌نامه که در راستای مفاد یکصدمین اصل قانون اساسی به منظور تشکیل شوراهای […]

تفاهم نامه معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان مازندران

باران شمال – تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش و معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران جهت استفاده از ظرفیت‌های بهورزان و بهیاران امضاء شد.

تفاهم نامه معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان مازندران


 

به گزارش باران شمال به قلم فرشته عالی –  بر اساس این تفاهم‌نامه که در راستای مفاد یکصدمین اصل قانون اساسی به منظور تشکیل شوراهای اسلامی برای پیش برد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، مرکز بهداشت استان مازندران همکاری خود را در راستای بهره‌گیری از ظرفیت های مشترک برای رفع معضل بی‌سوادی استان و توسعه سواد به ویژه در  مناطق روستایی، با معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد.

از اهداف این تفاهم می‌توان به مواردی از قبیل تسریع بخشیدن به روند پاکسازی بیسوادی در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال شهروندان استان مازندران، فرهنگ سازی و توسعه سواد شهروندان، ایجاد فرصت استمرار وپایداری آموخته‌های نوسوادان از طریق اجرای برنامه‌های مکمل و تحکیم سوادآموزی و همچنین افزایش مهارت‌های اساسی زندگی شهروندان با رویکرد سواد و زندگی اشاره کرد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران، در آیین امضای این تفاهم نامه با اشاره به اهمییت فرآنید یاددهی-یادگیری، آموزش رسمی وزارت آموزش و پرورش را در سه مقطع تحصیلی، آموزش تقاضا محور و مشارکت محور دانست چراکه اولیاء و دانش آموزان در طلب علم هستند و در آموزش همیاری و مشارکت فعالی دارند؛ اما در آموزش بزرگسالان که مخاطبین رده سنی۱۰تا ۴۹ سال هستند و به هردلیلی تارک از آموزش اند بایستی با سیاست های عرضه محوری موجبات تحصیل و آموزش آنها فراهم گردد.

«داود تقی نیا» با بیان اینکه این بزرگسالان انسان های باشخصیت و با کرامات و دنیایی از تجربیات ارزنده ای هستند اظهار داشت: این بزرگسالان قشر آسیب دیده ی جامعه اند که اگر مورد پیگیری و توجه قرار نگیرند تبدیل به قشر آسیب پذیر جامعه می شوند که در موقعیت های بحرانی جامعه به قشر آسیب رسان جامعه مبدل می شوند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه فرآیند آموزش بزرگسالان شامل ۵مرحله ی شناسایی-جذب-نگهداشت-آموزش و آزمون است ما منعطف ترین نوع آموزش را داریم که زمان و مکان و حتی لوازم التحریر آنان رایگان است؛ توانستیم در این یک دهه اخیر بالغ بر ۱۲۰ سوادآموز به مدارج عالیه رسیدند که ۲۵ نفر آنان معلم شدند و ۱ نفر آنان به نام احمد اسفندیاری به درجه استادی دانشگاه رسید که مایه افتخار حوزه ی سوادآموزیست.

معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران  در این نشست نیز ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت بهورزان و بهیاران حوزه بهداشت و سلامت در تصویب مقررات مورد نیاز به منظور توسعه سوادآموزی، تصریح کرد: خانه های بهداشت سراسر استان مازندران با استفاده از ظرفیت‌های موجود و تعاملات سایر واحدها  از قبیل پایگاه‌های سیارخدمات بهداشتی، مراکز روستایی و خانه بهداشت ها می توانند همکاری‌های لازم به منظور شناسایی و پالایش اسمی بیسوادان مناطق روستایی را داشته باشند.

«قاسم اویس» در ادامه افزود: ما هرچه را که داریم از تعلیم و تربیت آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی داریم؛ زیرساخت ها متعلق به آموزش و پرورش است و با توجه به اینکه تعلق خاطر ویژه ای که به سیستم آموزش و پرورش داریم بر خود واجب دانسته که توانمدی ها و امکانات موجود ما باید در صدد کمک به این دستگاه برآید.

وی با اشاره به ۱۱۰۰ خانه بهداشت فعال در سطح استان، خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد قابل توجه خانه بهداشت در سطح استان، می توان از این ظرفیت به منظور اطلاع رسانی، تبلیغات و جذب سوادآموزان استفاده کرد. همچنین می تواند به منظور تامین فضای آموزشی، تجهیزات و امکانات آموزشی مورد نیاز نیز از ظرفیت خانه های بهداشت استفاده کرد.چراکه ما معتقدیم ضمن اینکه هرکمکی به آموزش و پرورش داشته باشیم، به احاد جامعه کمک خواهیم کرد،اگر سواد فرد افزایش یابد سطح سلامت و تندرستی آنان هم ارتقاء میابد.

شایان ذکر است که مدت این تفاهم نامه از تاریخ صدور آن به مدت ۲ سال و در صورت توافق طرفین قابل تمدید نیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *