سه شنبه / ۱۰ تیر / ۱۴۰۴ Tuesday / 1 July / 2025
×

باران شمال – در ششمین کفتگوی زنده از سلسله مباحث هدایت تحصیلی در بستر شاد، چالش‌ها و فرصت‌های هدایت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. ولی قربانی، در ششمین گفتگوی زنده پیرامون هدایت تحصیلی که صبح امروز با حضور دراسرایی، رئیس اداره متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش مازندران در کانال ایجادشده در بستر شاد […]

هدایت تحصیلی، فرصت‌ها و چالش‌ها
باران شمال – در ششمین کفتگوی زنده از سلسله مباحث هدایت تحصیلی در بستر شاد، چالش‌ها و فرصت‌های هدایت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. ولی قربانی، در ششمین گفتگوی زنده پیرامون هدایت تحصیلی که صبح امروز با حضور دراسرایی، رئیس اداره متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش مازندران در کانال ایجادشده در بستر شاد توسط دبیرخانه هدایت تحصیلی آموزش و پرورش مازندران برگزار شد، به بررسی و تحلیل فرصت‌ها و تهدیدهای هدایت تحصیلی پرداخت.
هدایت تحصیلی، فرصت‌ها و چالش‌ها

هدایت تحصیلی، فرصت‌ها و چالش‌ها

باران شمال به قلم فرشته عالی – وی هدایت تحصیلی را یکی از اثرگذارترین تصمیمات زندگی فردی دانست و افزود: هدایت تحصیلی مطلوب و نامطلوب به صورت مستقیم بر زندگی حال و آینده افراد تأثیر می‌گذارد.این مشاور تحصیلی مدارس مازندران با اشاره به هدایت تحصیلی به عنوان یکی از موضوعات پایه تعلیم و تربیت ۳ هدف عمده را در هدایت تحصیلی ذکر کرده و گفت: شناسایی و شناساندن استعداد و علاقه دانش‌آموزان، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و توسعه متوازن از اهداف هدایت تحصیلی است.

قربانی مهارت‌ها و خودپنداره را ۲ عامل موثر بر هدایت تحصیلی ذکر کرده و افزود: مهمترین عامل در هدایت تحصیلی، خودشناسی است.اگر دانش‌آموز استعدادهای خودش را بشناسد و میان رغبت و هیجان کاذب تفاوت قائل شود، با موفقیت بیشتری فرایند هدایت تحصیلی را پشت سر خواهد گذاشت.وی اذعان داشت: برای اینکه فردی استعدادهای خود را کشف کند باید خود را در معرض تجربه های جدید قرار دهد.ممکن است این تجربیات سخت باشد ولی لازم است.

این مشاور تحصیلی مدارس مازندران با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی در سالهای اخیر رو به بهبود رفته است و روش تقریبا مناسبی برای انتخاب رشته است خاطرنشان کرد: با تمام این مزایا، نقائص و معایبی نیز بر این شیوه انتخاب رشته تحصیلی مترتب است و تنها نباید به این شیوه اکتفا کرد. تعداد کم مشاوران مدارس نسبت به دانش‌آموزان و تأثیر بالای عملکرد تحصیلی دانش‌آموز در انتخاب رشته از نقاط ضعف این فرایند می‌باشد.در این زمینه اولیا و خانواده مسئولیت بسیار مهمی دارند که نباید از آن غافل شد.

قربانی تصریح کرد: افرادی که هدایت تحصیلی مطلوب و انتخاب رشته‌ای دقیق داشته باشند در ادامه تحصیلات متوسطه و تحصیلات عالیه خود موفق‌تر عمل کرده و زندگی شادتری را نیز تجربه خواهند کرد.این افراد چون دقیقا می‌دانند که چه کی‌خواهند، در بازار کار نیز بسیار موفق‌تر از دیگران عمل می‌کنند.وی درپایان خواستار تهیه اطلس مشاغل به صورت یک بانک اطلاعاتی همراه با تحلیل شغلی در حال و آینده و قرار دادن آن در اختیار اولیا و دانش‌آموزان شد.

در ابتدای این گفتگوی زنده قاسم دراسرایی، رئیس اداره متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش مازندران از عضویت بیش از ۸ هزار نفر از دانش‌آموزان پایه نهم و اولیای آنها در کانال هدایت تحصیلی استان در بستر شاد خبر داده و اذعان داشت: با وجود تعداد ۴۱ هزار دانش‌آموز پایه نهمی، تعداد اعضای کانال که در جهت آگاهی بخشی به دانش‌آموزان در جهت انتخاب رشته مطلوب است، باید ارتقا یابد.

وی افزود: به‌طور معمول در حدود ۲۵۰۰ بازدید آنلاین و بیش از ۷۰۰۰ بازدید آفلاین از گفتگوهای این کانال انجام می‌شود.رئیس اداره متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش مازندران گفت: این گفتگوها به صورت پرسش و پاسخ انجام می‌شود. سامانه ای پیامکبی برای دریافت پرسش‌های دانش‌آموزان و اولیا در نظر گرفته ایم، ضمن اینکه در حین گفتگو نیز بازدیدکنندگان می‌توانند سوالات خود را مطرح کنند.

دراسرایی خاطرنشان کرد: این ششمین گفتگو از سری گفتگوهای مربوط به آگاه سازی فرایند هدایت تحصیلی در مازندران است و تا کنون از رهنمودهای اساتید بزرگی استفاده کرده‌ایم.این گفتگوها ادامه خواهد داشت و در تابستان جاری شکل جدید به خود خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *