باران شمال – مدیرکل آموزش و پرورش مازندران مدیریت مشارکتی و استفاده از خرد جمعی را بهترین راه برون رفت از مشکلات آموزش و پرورش دانست. علیرضا سعدی پور در جلسه پروژه مهر ۱۴۰۰که با حضور شعبانی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران و مدیران مدارس ناحیه یک ساری در اردوگاه شهدای دانش […]
باران شمال – مدیرکل آموزش و پرورش مازندران مدیریت مشارکتی و استفاده از خرد جمعی را بهترین راه برون رفت از مشکلات آموزش و پرورش دانست. علیرضا سعدی پور در جلسه پروژه مهر ۱۴۰۰که با حضور شعبانی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران و مدیران مدارس ناحیه یک ساری در اردوگاه شهدای دانش آموزی بادله برگزار شد، عصرکرونا را عصری بسیار سخت و طاقت فرسا توصیف کرده و گفت: در زیست بوم جدید تمام فعالیتها چند برابر شد و فرصت آموزش نیز برای همه دانش آموزان فراهم نبود.
مدیریت مشارکتی بهترین شیوه مدیریت در آموزش و پرورش است
باران شمال به قلم فرشته عالی – وی با اشاره به ترسها و ناامیدیهای موجود در آغاز کرونا افزود: حضور فعالانه مدیران و معلمان در فضای مجازی و ایجاد سامانههای مجازی با خلاقیت مدیران که منجر به ساری و جاری شدن آموزشها شد، ترسهای ناشی از عدم حضور دانشآموزان در مدارس و ناامیدیهای آموزشی را برطرف کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اذعان داشت: پژوهشها نشان داد در صورتی که تمام زیرساختها از جمله اینترنت، نیروی انسانی، تجهیزات و منابع آماده باشد، کیفیت آموزشی تنها ۵۰درصد محقق میشود. از این رو در بحرانیترین موقعیت برای ارتقای تعلیم و تربیت دانشآموزان وارد میدان شدیم و امروزه بالای ۹۰درصد از همکاران فرهنگی در عرصه تولید محتوای الکترونیکی توانمند شدهاند.
سعدی پور ادامه داد: در عدالت دیجیتال دچار چالش بودیم چرا که در برآوردهای اولیه ۴۰هزار دانشآموز مازندرانی فاقد ابزارهای هوشمند آموزشی بودند ولی با تلاش شما مدیران، خیرین و فرهنگیان عزیز توانستهایم بیش از ۳۳۰۰۰ابزار آموزشی هوشمند در اختیار دانشآموزان فاقد ابزارهای آموزشی هوشمند استان قرار دهیم. وی تاکید کرد: مدیریت باید مبتنی بر مدیریت مدرسه محور باشد و این به این معنی است که باید بخشی از مسئولیتها و اختیارات را به مدیران مدارس واگذار کنیم تا سبب نوآوری، نوجویی و خلاقیت برای مدارس شود.
سعدیپور گفت: تفویض اختیار برای مدیران و تصمیمگیری باید بر اساس بوم و جغرافیا باشد. آنگاه که مسئولیتها را به مدیران واگذار کردیم، به هدف سند تحول که مدرسه را کانون تربیتی محله میداند دست خواهیم یافت. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بر ایجاد تحول و پوستاندازی در نگاههای مدیریتی تاکید کرده و افزود: مدیریت روابط انسانی پاسخگوی بسیاری از مشکلات است. اخلاق مداری و اخلاق محوری می تواند برگ برنده آموزش و پرورش باشد و ما در آموزش و پرورش به دنبال ایجاد آرامش و امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی هستیم.
وی یکی از نکات مهم در آموزش و پرورش را فهم مقصد دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به فهم مقصد نیازمند تعریف مأموریت هستیم و برای تعریف مأموریت باید راه درست را انتخاب کنیم و برای انتخاب راه درست نیازمند پیمایش درست مسائل هستیم . علیرضا سعدی پور مدیریت مشارکتی را بهترین روش موفقیت در مدیریت دانسته و گفت: معلم یک تحلیلگر است و نقش تسهیلگری معلم به شیوه مدیریت مدیران مدارس بستگی مستقیم دارد. از این رو از مدیران میخواهم با مشورت با معلمان و دانشآموزان و استفاده از خرد جمعی به تصمیمگیری و تصمیمسازی بهتر کمک کنند.
مدیر دستگاه تعلیم و تربیت استان پروژه مهر را نماد برنامهریزی و سازماندهی دانسته و تاکید کرد: باید در سریعترین زمان، سازماندهی نیروی انسانی را در دورترین مدارس انجام دهیم . وی گفت: در پروژه مهر ۱۴۰۰سلامت روحی و روانی دانشآموزان، که درحدود ۲۰ماه از مدرسه دور بودند، برای ما بسیار حائز اهمیت است که لازم است تا با آموزش خانوادهها، آمادگی روانی دانشآموزان را برای ورود حضوری به مدرسه و داشتن مهری شاداب و بانشاط ایجاد کنیم. وی خاطرنشان کرد: ایجاد ۱۰۰۰پایگاه فعالیت تابستانی در سطح استان مقدمهای برای انس دوباره دانش آموزان با مدرسه است
دیدگاهتان را بنویسید