بباران شمال – مدیر آموزش و پرورش شهرستان فریدونکنار از انتخاب ۲۰ مدرسه ابتدایی فریدونکنار به عنوان مجری طرح بوم خبر داد.سیدعظیم اسماعیل زاده در حاشیه سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان استان مازندران به صورت ارتباط زنده ویدئو کنفرانسی با وزارت آموزش و پرورش در […]
بباران شمال – مدیر آموزش و پرورش شهرستان فریدونکنار از انتخاب ۲۰ مدرسه ابتدایی فریدونکنار به عنوان مجری طرح بوم خبر داد.سیدعظیم اسماعیل زاده در حاشیه سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان استان مازندران به صورت ارتباط زنده ویدئو کنفرانسی با وزارت آموزش و پرورش در حال برگزاری است،هدف از برگزاری سی و پنجمین اجلاس روسای آموزش و پرورش را ایجاد همدلی بین رؤسا و همچنین بیان سیاستهای آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بیان کرد.
انتخاب ۲۰ مدرسه ابتدایی فریدونکنار به عنوان مجری طرح بوم
بباران شمال به قلم فرشته عالی- وی در رابطه با مهمترین مشکلات و چالشهای اجرایی پیش روی آموزش و پرورش در سطح ملی و منطقه ای گفت: به طور کلی به مشکلات دانش آموزان در سطح ملی میتوان از دو جنبه توجه کرد، از نظر جسمی، شاهد افزایش چاقی و کم تحرکی در بین دانش آموزان می باشیم. از نظر عاطفی و روانی، با گوشه گیر شدن دانش آموزان و تعامل کم همسالان مواجه خواهیم شد.در سطح منطقهای نیز با توجه به آموزش ها در زیست بوم جدید، که بیشتر آن به صورت مجازی ارائه شد، دانش آموزان قشر ضعیف جامعه که دارای خانواده های کم سواد و بی سواد، بی تفاوت از نظر پیگیری وضعیت تحصیلی، بد سرپرست و بی سرپرست، جدا از هم و گسیخته هستند، در این فضا به شدت آسیب می بینند و در سالهای بعد از نظر سواد علمی و فرهنگی ضعف قابل توجهی را خواهند داشت.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان فریدونکنار در همین رابطه اذعان داشت: همچنین در بخش پشتیبانی کمبود نیروی انسانی و عدم وجود انگیزه در بین نیروهای اداری بهعلت مشکل مالی و عدم پرداخت اضافهکار به اندازهای زحمت و تلاش و عدم واریز سرانه از چالش های پیش رو می باشد.
اسماعیل زاده شناسایی دانش آموزان نیاز به توجه بیشتر از نظر آموزش در مدارس و برنامه ویژه جهت بهبود ضعفهای آموزشی، برگزاری کلاس های جبرانی آموزشی برای دانشآموزان عدم دسترسی به فضای مجازی به صورت حضوری در سطح شهرستان و منطقه و برگزاری چندین وبینار آموزشی با همکاری آموزگاران منتخب هر پایه شهرستان در زمینه تولید محتوای الکترونیکی مناسب و استاندارد ویژه آموزگاران مقطع ابتدایی و انتخاب آثار برجسته و با کیفیت از بین آثار تولید شده و باز نشر آن در کانال های محتوای الکترونیکی ایجاد شده مختص هر پایه جهت بهره برداری همکاران را از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال تحصیلی گذشته در فریدونکنار برشمرده و اظهار کرد: مدیریت نیروی انسانی با توجه کمبود نیروی انسانی و توجه گسترده به امر پژوهش و پژوهشسرای مرحوم خبازی فریدونکنار باتوجه به کسب رتبه نخست جهانی در مسابقات رباتیک از دیگر اقدامات انجام شده در این مدیریت است.
وی در پاسخ به این سوال که در سال گذشته آموزش و پرورش آن منطقه در چه شاخصهای رشد داشته است گفت: داشتن بالاترین نرخ پوشش تحصیلی، توسعه پژوهشسرای مرحوم خبازی و کسب عناوین متعدد جهانی و کشوری(کسب رتبه نخست تیم رباتیک در جهان)، افزایش شاخص جذب نوآموزان پیش دبستانی، افزایش شاخص تولید محتوای الکترونیکی در سطح شهرستان و افزایش درآمد های جانبی شامل اجاره اماکن استیجاری و جذب درآمد از محل عوارض شهرداری از شاخص هایی است که آموزش و پرورش فریدونکنار در آنها رشد قابل قبولی داشته است.
مدیر دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان فریدونکنار اظهار کرد: به طور کلی سعی ما براین است که ارتباط دو سویه و متقابل و البته در قالب احترام نسبت به همه ی فرهنگیان داشته باشیم.با توجه به شرایط کرونا،ملاقات مستمر با ارباب رجوع در روز های هفته مخصوصا سهشنبه صورت می گیرد و وبینار های متعدد با مدیران مدارس انجام گرفت. همچنین بازدیدهای ممتد و مستمر از مدارس در زمان غیر کرونا و کرونا توسط مدیر اداره و کارشناسان صورت گرفت.گوش دادن و توجه به نظرات و پیشنهادات و در حد امکان برای چارهجویی مشکلات آموزشی و پیشبرد در امور بوده است.
اسماعیل زاده در رابطه با اجرای طرح بوم در فریدونکنار خاطرنشان کرد: باتوجه به دستورالعمل ها درمورد برنامه ویژه مدرسه(بوم) و برگزاری جلسات برای مدیران مقطع ابتدایی و متوسطه اول ،۲۰مدرسه شهری و روستایی درمقطع ابتدایی به عنوان مجری طرح انتخاب شدندوهرمدرسه ای کانال یاگروه مخصوص طرح بوم را در فضای مجازی ایجاد کردندو مدیران ،معاونین و معلم مربوطه دراین گروه ها فعالیت های مربوط به برنامه ویژه مدرسه را که درابتدای طرح در تقویم اجرایی قرارداشت را اجرا کردند. وگزارش نهایی هر مدرسه برای داوری وارزشیابی به منطقه فرستاده شد.
وی گفت: با مشخص کردن سرفصل ها و هدف های کلی هر درس در هر پایه، میتوانیم اختیارات بیشتری را به معلمان و مدارس در انتخاب محتوای آموزشی مناسب و بومی شده هر منطقه تفویض کنیم (به مانند طرح برنامه ویژه مدرسه بوم). اما همچنان باید نظارت بر عملکرد مدارس وجود داشته باشد، بدین خاطر که شیوه کاملاً غیر متمرکز نیز دارای معایبی می باشد. بنابراین این شیوه نیمه متمرکز می تواند منطقی تر و قابلیت اجرایی بیشتری را در ابتدای امر داشته باشد.
اسماعیل زاده در پایان تصریح کرد: تا مشکلات مالی مدارس و ادارات آموزشوپرورش و بخصوص فرهنگیان حل نگردد صحبت کردن از تبدیل و آموزش و پرورش به گفتگوی اجتماعی بیفایده خواهد بود.ولی به طور کلی می توان چند راه حل کوتاه مدت را برشمرد.ازجمله ارتباط و تعامل با دانشآموزان و اولیای آنان توسط مسئولین آموزشوپرورش، ارتباط و تعامل با فرهنگیان و صاحبنظران آموزشوپرورش وکسب تجربه از افراد دارای تجربه و ارتقای کیفی آموزش و پرورشی که میتواند تا حدودی در این امر موثر باشد.
دیدگاهتان را بنویسید