دوشنبه / ۹ تیر / ۱۴۰۴ Monday / 30 June / 2025
×

اختصاصی باران شمال – صنعت چاپ و بسته‌بندی، جزو ۵ صنعت برتر دنیا و بعد از صنعت اسلحه‌سازی به‌عنوان دومین صنعتی که بیشترین گردش مالی در آن اتفاق می‌افتاد، محسوب می‌شود. به طور مثال در کشور انگلستان، بر اساس آمار موسسه بی آی تی اف ، ارزش افزوده مواد تولید شده ، پس از صنعت […]

صنعت چاپ و بسته بندی؛ اولویت شکوفائی و توسعه اقتصادی

اختصاصی باران شمال – صنعت چاپ و بسته‌بندی، جزو ۵ صنعت برتر دنیا و بعد از صنعت اسلحه‌سازی به‌عنوان دومین صنعتی که بیشترین گردش مالی در آن اتفاق می‌افتاد، محسوب می‌شود. به طور مثال در کشور انگلستان، بر اساس آمار موسسه بی آی تی اف ، ارزش افزوده مواد تولید شده ، پس از صنعت داروسازی، دومین رتبه را دارا میباشد.

همین‌طور بیشترین میزان سرمایه‌گذاری «آمریکا» در کشور «هندوستان» در عرصه چاپ و بسته‌بندی است. اگر هم نخواهیم جای دوری برویم، در همین کشور همسایه ما؛ «ترکیه»، با سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ و بسته‌بندی، ارزش افزوده مواد تولید شده و میزان تولید ناخالص داخلی خود را به چندین برابر رسانده است.

اینها همه نشان از اهمیت مقوله چاپ و بسته‌بندی دارد که می‌تواند کمک شایانی به توسعه کشور؛ آن هم در شرایط سخت اقتصادی که جهان و منطقه با آن دست به گریبان است، داشته باشد. شکی نیست که در دنیای مدرن، اگر بهترین محصولات را تولید کنیم اما از علم روز بسته‌بندی آنها دور باشیم، هرگز نخواهیم توانست در عرصه تولید و صادرات، به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنیم.

به خاطر می‌آورم که سال‌ها پیش، استاد بزرگواری؛ در زمانه‌ای که مدرنیته داشت کم‌کم بر جوامع جهان، غلبه می‌کرد، خطاب به فعالان اقتصادی آن زمان تأکید داشت که باید هر چه زودتر، همپای تولیدات باکیفیت، به مقوله چاپ و بسته‌بندی‌های به‌روز، خلاقانه و شیک و کاربردی، توجه ویژه‌ای داشت.

آن زمان برخی به صحبت‌های این مرد باتجربه و دوراندیش، توجهی نکردند اما گذر زمان -فقط به اندازه چند سال- کافی بود تا صحت پیش‌بینی استاد را ثابت کند. امروز، صنعت چاپ و بسته‌بندی، تأثیرش را حتی در ریزترین جزییات زندگی روزمره ما نیز بر جای گذاشته است و تنوع تولیدات مختلف، اگر تنوع چاپ و بسته‌بندی را به همراه نداشته باشد، در بازار رقابتی امروز به نتیجه نخواهد رسید.

در جهان امروز، تولید ناخالص ملی را هرگز نمی‌توان بدون درنظر گرفتن ایده‌های خلاقانه و باکیفیت در حوزه چاپ و بسته‌بندی متصور بود، بنابراین می‌طلبد که مسئولان محترم مرتبط کشور در این عرصه، زمینه‌های بهتر و بیشتری فراهم نمایند تا دیگر، محصولات و تولیدات کشور ما، به شکل فله‌ای در کشورهای دیگر بسته‌بندی و توزیع گسترده نشوند؛

چرا که ما در داخل کشور عزیزمان، هم ایده‌پردازان و متخصصان کاربلدی در حوزه چاپ و بسته‌بندی داریم که با اندکی حمایت، از همتایان اروپایی و منطقه خود، برتر خواهند بود و هم با این کار، در هزینه‌های تولید و چاپ و بسته‌بندی، صرفه‌جویی خوبی می‌شود که سود آن برای توسعه اقتصادی کشور، بسیار مفید خواهد بود.

مخلص کلام اینکه، سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور، یک فرآیند موثر است که در میان‌مدت و درازمدت، می‌تواند اثر شگرفی در عرصه تولید، صادرات و شکوفایی اقتصادی کشور داشته باشد؛ امری که مقام معظم رهبری نیز، همواره بر ان تأکید داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *