سه شنبه / ۱۰ تیر / ۱۴۰۴ Tuesday / 1 July / 2025
×

باران شمال / فرشته عالی – سرپرست معاونت سوادآموزی استان ضمن تبریک ایام الله دهه فجرگفت: شکل‌گیری این نهضت از جمله اقدامات موثر و تاثیرگذار امام راحل بوده است که با تعلیم و تربیت قشر کم‌سواد و بی‌سواد جامعه موجب ارتقاء سطح کیفی و کمی زندگی و همچنین افزایش سطح سلامت جسمی و فکری این […]

مازندران با بیش از چهار دهه فعالیت‌ نهضت سوادآموزی
باران شمال / فرشته عالی – سرپرست معاونت سوادآموزی استان ضمن تبریک ایام الله دهه فجرگفت: شکل‌گیری این نهضت از جمله اقدامات موثر و تاثیرگذار امام راحل بوده است که با تعلیم و تربیت قشر کم‌سواد و بی‌سواد جامعه موجب ارتقاء سطح کیفی و کمی زندگی و همچنین افزایش سطح سلامت جسمی و فکری این قشر از جامعه شده است.

محمود تنها با بیان اینکه سوادآموزی استان مازندران دستاوردی عظیم و راهکاری درنظام تعلیم و تربیت جامعه اسلامی داشت، گفت استان مازندران طی سرشماری سال ۱۳۹۵ با ۹۷.۶۳ درصد، رتبه نخست باسوادی کشور را در گروه هدف افراد بین ۱۰ تا ۴۹ ساله-  را به خود اختصاص داد.

وی در همین زمینه افزود:  بر اساس آخرین آمار ارائه شده و آمار برآوردی پایان سال ۱۳۹۹، باسوادی گروه هدف – ۱۰-۴۹ سال- استان مازندران ۹۹.۱۵ درصد گزارش شده است.

تنها با تاکید بر اینکه شاخصه توسعه کشور‌ها با میزان سواد مردم سنجیده می‌شود، گفت:  دامنه سواد در استان ضریب بالایی دارد و در این رابطه سه نکته مهم درحوزه عملکردی و وضعیت سواد استان قابل توجه است اول  این‌که دامنه اختلاف باسوادترین شهرستان استان با پایینترین باسوادی شهرستان تنها ۲/۱ ا ست در صورتی میانگین کشوری ۱۷ درصد میباشد. دوم این‌که اختلاف باسوادی زنان و مردان در استان (۷/۰) بوده و میانگین کشوری ۷/۲ گزارش شده است و سوم  اختلاف باسوادی مناطق شهری و روستایی در استان ۹/۱ و میانگین کشوری۷/۱ گزارش شده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران ادامه داد: از دیگر توفیقات این معاونت می‌توان به ارتقاء بیش از ۱۲۰ نفر از سواد‌آموختگان حوزه سواد‌آموزی استان مازندران به تحصیلات عالیه (از فوق دیپلم تا سطح دکترا) تحت عنوان چهره‌های موفق سواد‌آموزی (کسانی که از بی‌سوادی مطلق به درجات عالیه علمی رسیدند و هم‌اکنون به‌عنوان اساتید دانشگاه، مهندسین کارآفرین، معلم آموزش و پرورش و دیگر عرصه‌های اجتماعی اشتغال دارند.

تنها در ادامه به کاهش فاصله باسوادی زنان نسبت به مردان و  با سوادی روستایی به شهری اشاره کرد و گفت: این مهم از شاخص‌های برجسته و دستاوردهای خوب انقلاب اسلامی است که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ تقریباً دو برابر شده است در‌صورتی که قبل از انقلاب ۳۴ درصد زنان و ۳۸ درصد روستایی باسواد بودند.

وی افزود: معاونت سواد‌آموزی در استان در ایام کرونا اقدام به تهیه و تولید محتوای آموزشی متناسب با دوره‌های سوادآموزی تحت نظارت مدرسین استانی و میانی نمود که حاصل آن تهیه و تولید۱۵۰ دقیقه فیلم آموزشی دوره انتقال نمود همچنین در این ایام جهت خدمت‌رسانی به مردم مراکزسواد و ‌زندگی در شهرستان‌ها و مناطق اقدام به تهیه، تولید و دسته‌بندی بیش از ۶۰ هزار مورد ماسک، دستکش، گان، کلاه و مواد ضد‌عفونی‌کننده کردند و در مراکز درمانی بهداشتی و خانواده سواد‌آموزان توزیع گردید.

تنها در همین زمینه ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام گرفته می‌توان به جلب مشارکت دستگاه‌های تاثیرگذار و انعقاد تفاهم‌نامه استانی با ادارات‌کل بهزیستی، کمیته امداد،  اداره‌کل امور روستایی استانداری مازندران، معاونت بهداشتی درمانی، آموزش و پرورش استثنایی و… برابر مصوبه شورای پشتیبانی سواد‌آموزی استان اشاره کرد.

معاون سوادآموزی ادامه داد: ساخت برنامه‌های ترکیبی با مشارکت صدا و سیما تحت عنوان نیمکت سپید ( با موضوع معرفی چهره‌های موفق استان، دستاورد‌ها سواد‌آموزی در طول انقلاب، معرفی برنامه‌ها و … ) از جمله دیگر فعالیتهای فرهنگی و آموزشی این معاونت بود ضمن این‌که برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی با محوریت شعار سال مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره نمود که بیش از۷۰۰۰ نفر مشارکت داشتند و برگزاری مسابقات فرهنگی انشانویسی با محور پرسش مهر روسای محترم جمهورکه۱۵۶۱۳ نفر مشارکت‌کننده داشت.

محمود تنها در پایان توضیح داد: آموزش ما تفاوتی با آموزش رسمی در مدارس ندارد جز اینکه آموزش رسمی، تقاضامحور است اما در حوزه سوادآموزی آموزش ما عرضه‌محور است به این معنا که ما باید به‌دنبال بی‌سوادان برویم و آنان را در کلاس‌های سوادآموزی نام‌نویسی کنیم و به سوادآموزی آنان اقدامکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *