باران شمال / هادی عالی – مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به تاکیدات سند تحول بنیادین بر مدرسهمحوری گفت: نیازمند تفویض اختیار و افزایش آزادی عمل به مدارس هستیم و نباید برای هر چیزی بخشنامه صادر کنیم. مصطفی عابدی در نشست با مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان (محور […]
مصطفی عابدی در نشست با مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان (محور سه) در نوشهر، تصریح کرد: مدارس درگیر بوروکراسی و کاغذبازیهای پیچیده شدهاند و بارهای اضافه و بیهودهای بر دوش مدیران مدارس گذاشته شده است.
وظیفه ما ارسال بخشنامههای متعدد به مدارس نیست. وظیفه ما تنها حمایت و پشتیبانی از مدارس است و باید با ارائه مدل جدیدی از مدیریت، بارهای اضافه را کم کرده و به مدارس در ارائه کارکردهای خود آزادی عمل بیشتری بدهیم.
وی با بیان اینکه گفتمانِ محوری مدیران ستادی در آموزش و پرورش باید مدرسهمحوری باشد، خاطرنشان کرد: برنامه گذر از حالت فعلی به مدرسهمحوری، شبکه مدارس همیار است که بهطور جدی به دنبال پیاده کردن آن خواهیم بود.
در شبکه مدارس همیار با تاکید بر لزوم تزریق تفکر و کار تیمی در سطح مدارس، به دنبال پیوند دادن مدارس به یکدیگر و مشارکت گروهی در سطح نسبتاً وسیع هستیم. با این کار میتوانیم شاهد همفکری و هماندیشی میان تمامی مدیران مدارس استان باشیم. درواقع این رویکرد موجب میشود که دانش و تجربه دیگران را تجزیه و تحلیل و سپس همسانسازی و از آن بهرهبرداری کنیم نه آنکه زمان و منابع را برای تکرار مجدد تجربهها هزینه نماییم.
عابدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکرد نوین تربیتی براساس تغییرات اجتماعی، گفت: باید ببینیم چه دانشآموزانی در مدرسه تربیت میکنیم و چه بسترهایی برای تربیت دانشآموزان آماده کردهایم. متاسفانه دانشآموزان در حال تبدیل به افرادی وابسته هستند که توانایی عزت نفس، کارآفرینی و استقلال شخصیتی در آنها ضعیف شده است.
این به دلیل آن است که در خانواده و مدرسه به آموزش مهارتهای اجتماعی کمتر توجه کردهایم. راهکار اصلی در این شرایط این است که با تفکر سیستمی، نسبت به ارائه مهارتهای زندگی در دانشآموزان اقدام کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید