مازندران؛ استانی که به لحاظ منابع طبیعی و شرایط آب و هوایی موقعیت ویژه و حساسی دارد.
اختصاصی پایگاه خبری باران شمال- امیر عباس عالی، سرعت بیش از حد ساخت و ساز خانه های ویلایی، اماکن رفاهی و تفریحی و چشم طمع افراد صاحب نفوذ و متمول به نقاط بکر، خطرات جدی را متوجه این استان کرده است.از سویی همزمان با گسترش تهدیدات محیط زیستی ، حفاظت از اراضی ملی مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت و دستگاه های نظارتی و محیط زیستی نیز در پی ایجاد تشکیلات و سازوکارهایی برای نظارت و کنترل بیش از پیش بر منابع طبیعی برآمدند.
از طرفی مقام معظم رهبری سالها قبل با در نظر گرفتن تهدیدات امنیت غذایی برای بشر به اهمیت زمین های کشاورزی اشاره و با ابراز نگرانی از روند تبدیل و تغییر کاربری زمینهای کشاورزی فرمودند ؛ “نابودی زمین های کشاورزی یک خسارت غیرقابل جبران است و دستگاه ها و نهادهای مرتبط باید به طور جد با این پدیده برخورد کنند.”
تغییر کاربری غیرمجاز یا مجاز زمین کشاورزی در استان مازندران در حالی توسط برخی سودجویان روی می دهد که خروج هر هکتار زمین کشاورزی از چرخه تولید، می تواند ۲۰ ایرانی را با مشکل امنیت غذایی روبرو کند و این موضوع نشان دهنده اهمیت موضوع است.
از اینرو کارگروه فراقوهای با هدف مبارزه با زمینخواری، شامل جنگلخواری، کوهخواری و حفاظت از اراضی ملی راه اندازی شد که اعضای ان متشکل از روسای سازمانهای امور اراضی، جنگل ها و مراتع، سازمان ملی زمین و مسکن و نمایندگان دستگاه قضائی، وزارتخانه های کشور و اطلاعات، سازمانهای حفاظت محیط زیست، بازرسی کل کشور، ثبت اسناد و املاک کشور، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تحت مسئولیت وزیر جهاد کشاورزی و همکاری نظارتی دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی است که اقدامات زیربنایی را در حوزه مبارزه با زمینخواری، پیشگیری از تهدید حقوق مردم و منابع ملی بعمل می آورد.
اما علیرغم جایگاه مهمی که اعضای این کارگروه در تصمیات کلان حاکمیتی دارند مشکلاتی نیز در مسیر اهداف آن متصور است که ازجمله آن می توان به وجود تعارض منافع اشاره کرد . مسئلهای که وزارت جهاد کشاورزی باید توجه ویژهای به آن داشته باشد.
عدم هماهنگی و اخذ تصمیات آنی و عدم اجرای عاجل برخی مصوبات و دستورالعمل ها را میتوان ازجمله مشکلات دیگر در مسیر کارکرد صحیح این کارگروه مهم و حیاتی دانست.
اما در استان مازندران نیز از زمان روی کار آمدن دکتر حسینی پور استاندار دولت انقلابی، و با توجه به تجربیات ایشان در حوزه قضایی، توجه ویژه ای به موضوعات محیط زیستی و مقابله با زمین خواری گردید.
حسینی پور با درک صحیح از وضعیت حساس استان جلسه کارگروه فراقوه ای مبارزه با زمین خواری را در استان مازندران شکیل داد و در این جلسه خواستار پشتوانه ملی تصمیمات استانی شد و تاکید کرد؛ اراده ملی برای مقابله با جنگل خواری در مازندران نیاز است.
وی در این جلسه صراحتا اعلام کرد؛ در سالهای گذشته هرآنچه به عنوان تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شد مربوط به افراد ضعیف جامعه بود و اقدام خاصی برای برخورد با تصرف هایی که از سوی دانه درشت ها انجام شد، صورت نگرفته است.
حسینی پور در این جلسه، ویلاسازی را نشان از بهبود شرایط و رونق اقتصادی مردم مازندران ندانست و گفت : در زیر برگ سبز مازندران فقر عمیقی نهفته است و تصمیمات استانی در این زمینه باید در سطح ملی مورد حمایت باشد.
اما آنچه باید مورد توجه مسئولان ملی باشد این است که کارگروه فراقوه ای مبارزه با زمین خواری برای مازندران یک الزام ضروری است که نگاه ملی را می طلبد و از زمان حضور دکتر حسینی پور در مازندران و جدیت ایشان و تیم مدیریتی استان در حافظ و حراست از منابع طبیعی و ملی، این عزم و اراده در سطح استانی شکل گرفته است و اگر شاهد حمایت ملی از تصمیمات این کارگروه نباشیم، باید همچنان شاهد اتفاقات ناگوار در زمین خواری و تخریب منابع طبیعی در این استان مهم و حساس باشیم.
دیدگاهتان را بنویسید