معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران در نشست کیفیت بخشی رشته های ریاضی و انسانی که با حضور معاونین آموزشی ۲۲ شهرستان و منطقه و مدیران برخی مدارس استان در اردوگاه شهدای دانش آموزی بادله برگزار شد، گفت: راهبردهای نوآورانه، زمینه استفاده از همه فرصت ها را در مدرسه فراهم می سازد. به گزارش […]
به گزارش باران شمال به نقل از روزنامه کرانه شمال: معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران در نشست کیفیت بخشی رشته های ریاضی و انسانی که با حضور معاونین آموزشی ۲۲ شهرستان و منطقه و مدیران برخی مدارس استان در اردوگاه شهدای دانش آموزی بادله برگزار شد، گفت: راهبردهای نوآورانه، زمینه استفاده از همه فرصت ها را در مدرسه فراهم می سازد.
اسفندیار نظری در نشست کیفیت بخشی رشته های ریاضی و انسانی که با حضور معاونین آموزشی ۲۲ شهرستان و منطقه و مدیران برخی مدارس استان در اردوگاه شهدای دانش آموزی بادله برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این نشست، ارتقای عملکرد مدارس در سال تحصیلی جاری، استفاده از ظرفیت های درون و برون سازمانی و دستیابی به درک مشترک برای ارتقای کیفیت آموزش در مدارس است.
همچنین با توجه به وضعیت آموزش استان، گرد هم آ مدیم تا با تشریک مساعی برای سال تحصیلی آینده نیز مطلوب ترعمل کنیم.با تجزیه و تحلیل نتایج امتحانات نهایی سال گذشته در رشته تجری، رتبه ۵، در انسانی رتبه ۹و در رشته ریاضی رتبه ۱۶را کسب کردیم که به همت مدیران در سال تحصیلی جاری در رشته ریاضی نیز رتبه قابل قبولی کسب خواهیم کرد.
نظری در این جلسه به تشریح مواردی از سفرنامه یادگیری مدیران پرداخت و گفت: اولین عامل در سفرنامه یادگیری مدرسه، راهبردهای نوآورانه است. مدیر با به کارگیری این راهبردهای تاثیرگذار، می توانیم در مدرسه تغییر ایجاد کند. یکی از موانع کیفیت بخشی در آموزش، بهره گیری از روش های سنتی برای ارتقای آموزش است که برای اکنون پاسخ نمی دهد و کاربردی نیست. مدیر با راهبردهای نوآورانه زمینه استفاده از همه فرصت ها را در مدرسه فراهم می سازد. معمولا این راهبردها، فرآیندهای پیچیده را از بین می برد و تداوم نقش آفرینی قدرتمند تر یک سازمان را در حال و آینده موجب می شود.
وی افزود: دومین گام در این مسیر، نوآوری مستمر است. باید فرآیندهای آموزش و پرورش را اصلاح کنیم. با بررسی های انجام شده، ضعف ها کاملا مشخص است. در رشته ریاضی وضعیت مناسبی در کشور نداریم.همیشه افزایش سهم بری با تزریق منابع نیست. در بسیاری از موارد با تفریق موانع اصلاح نگرش و روش استفاده از روش مناسب و به کارگیری تدابیر نوآورانه و افزایش تعلق خاطر کارکنان مدرسه، تعریف های مسیرهای شغلی و انتخاب های درست، می توان جریان نوآوری مستمر را هموار ساخت.
نظری با بیان این که در سومین سفرنامه یادگیری مدیر مدرسه، فرهنگ خود ارزیابی مدیر قرار دارد، اظهار داشت: امروز شما به عنوان مدیر و افراد صاحب نظر گرد هم آمدید تا چالش ها را کم تر کنید. توجه داشته باشیم، در فرهنگ خود ارزیابی، همه چیز را به گردن دیگران نیندازیم، مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیریم و خودمان را پیش از هر کسی دیگر در شکست ها و ضعف ها سرزنش کنیم.مدیر با بهره گیری از شیوه خودارزیابی باید تلاش کند دچار فرسودگی شغلی نشود تا کارکنان دیگر و معلمان از او بیاموزند.
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: در چهارمین سفرنامه یادگیری مدیر مدرسه، بر کیفیت مدیریت تاکید می گردد. برنامه ریزی ها و روند فرآیند امور باید طوری باشد که مطمئن باشیم کار و برنامه ما به نتایج مطلوب منتهی می شود. قبل از تشخیص درست از انجام امور پرهیز گردد.
وی با بیان این که شوق تغییر است که به ما انگیزه می دهدتا با وجود موانع به دنبال «بهترین بودن» باشیم، راز برخورداری از شرایط مطلوب، داشتن شوق تغییر است و رفتارهای مدیر، شوق تغییر را در معلمان ایجاد می کند .گفت: مدیریت تغییر نیز یکی از سفر نامه های مدیر مدرسه است. اگر در پی نوآوری هستیم، کاری نکنیم که کارکنان را در شرایط امتناع از تغییر قرار دهیم .
مدیر شایسته، مشکلات را در مدرسه حل می کند و همکاران را برای اجرای برنامه ها، همراه می سازد. ثبت دقیق فعالیت های کلاس در دفتر معلم، بسیار مهم می باشد و برای کیفیت بخشی آموزش به دفتر فعالیت معلم اهمیت دهیم. در ایجاد تغییرات در مدرسه ملاحظه گری نداشته باشیم و به صورت فرآیندی عمل کنیم.شروع تغییرات از همان جایی است که ایستاده ایم و پایان آن جایی است که به آن می اندیشیم.
نظری سپس به «تفکر راهبردی» اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای کیفیت بخشی آموزشی شورای دبیران مدارس است. بررسی علت های افت تحصیلی در این شورا صورت گیرد. امروز هنر ما این است که بتوانیم جایگاه دانش آموزان ضعیف را ارتقا دهیم.
نظری در ادامه قدم های موثر مدیر برای خلق راهبردهای نوآورانه را برشمرد و گفـت: به صداهای جدید گوش دهیم ،لازمه گوش کردن به صداهای جدید، هم نشینی با افراد است. بازدیدهای همتا می تواند یکی از موفقیت های معلمان باشد. نظرات دیگران را در مدیریت ببینیم. محاوره های جدید برقرار کنیم، در بازدید های همتا و بررسی های موضوعات جدید این محاوره ها اتفاق می افتد.
وی در پایان بیان داشت: مدیر باید با رفتار خود، شور و شوق تازه ایجاد و گفتمان سازی و برقراریفرصت های یکسان و چارچوب جدید فکری را ترسیم کند. به یاد داشته باشیم نمی توانیم با شیوه های سنتی، دانش آموزان خلاق پرورش دهیم.یکی از عوامل کیفیت آموزش، جلب رضایت مخاطبین از برنامه های مدیر است، پس خدمات کامل آموزشی ارائه ، اثربخشی را مدنظر قرار دهیمو بر نیازهای مخاطبین تمرکز کنیم.
منبع خبر:
راهبردهای نوآورانه، زمینه استفاده از همه فرصت ها را در مدرسه فراهم می سازد.
دیدگاهتان را بنویسید