باران شمال: همانطور که در خبرها از نظرتان گذشت عملیات ساخت ۲ فروند کشتی چندمنظوره سه هزار و ۵۰۰ تنی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) روز جمعه ۱۹ اسفند با حضور سید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و استاندار مازندران آغاز شد و فصلی تازه در حوزه اقتصاد […]
باران شمال: همانطور که در خبرها از نظرتان گذشت عملیات ساخت ۲ فروند کشتی چندمنظوره سه هزار و ۵۰۰ تنی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) روز جمعه ۱۹ اسفند با حضور سید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و استاندار مازندران آغاز شد و فصلی تازه در حوزه اقتصاد دریا پایه در کشور باز گردید.
پر واضح است که جمهوری اسلامی می خواهد با انجام چنین برنامه هایی به توسعه اقتصاد دریایی و ناوگان حمل و نقل دریایی کشور کمک کند و در کنار آن، هم مراودات تجاری خود را با کشورهای حاشیه دریای خزر، افزایش دهد و هم رفته رفته مازندران را به قطب اقتصادی کشور تبدیل کند.
البته فعالیت شرکت صنعتی دریایی ایران (صــدرا) به پیش از انقلاب و سال ۱۳۴۷ مربوط می شود که با هدف ساخت انواع شناورهای دریایی و تعمیر کشتی در بوشهر فعالیت خود را آغاز نمود و در سال های پس از انقلاب با احیای ظرفیت های موجود و بنابر نیاز روزافزون و تقاضای حاکم در بازار، فعالیت خود را از خلیج فارس به دریای خزر و در صنایع فراساحل گسترش داد.
اکنون این مجموعه دارای کارخانه ها و تجهیزات دریایی در بوشهر و مازندران می باشد که خدمات لازم و وسیعی را در خلیج فارس و دریای خزر تامین می نمایند.
خوشختانه با آغاز این عملیات مهم و تقویت اقتصاد دریا پایه، بسیاری از مسائل و موانع این حوزه موتفع شده و دامنه مطالبه همکاری همسایگان با ما گسترش یافت که ضروری دارد از این ظرفیت فوق العاده استفاده بهینه نماییم.
صنعت کشتی سازی در کشور بومی سازی شد
سید صولت مرتضوی در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲ فروند کشتی چندمنظوره در شرکت صنعتی دریایی ایران ( صدرا ) در بهشهر با بیان اینکه اقلیم مازندران سرمایه زا و جغرافیایش ثروت آفرین است، گفت: اقتصاد دریا پایه و معدن پایه در این خطه مزیت بی نظیری است.
وی نزدیکی مازندران به استان های بزرگ داخل کشور، همسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین وجود بنادر بزرگ در شمال را از ظرفیت های توسعه ای ملی دانست و ادامه داد: کارآفرینی با شرکت های دانش بنیان و بهره وری در واحد های تولیدی و صنعتی استان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه اگرچه شرق مازندران با مشکلات بیکاری مواجه است، اما در مجموع وضعیت کار و اشتغال مازندران مطلوب است، گفت: اقتصاد دانش بنیان ستون فقرات هر کشوری است و مزیت آن رقابت پذیری با دنیا است.
وزیر کار با بیان اینکه صنعت کشتی سازی در کشور بومی سازی شده است، گفت: طراحی و ساخت کشتی سازی در ایران صدرا ظرفیت بزرگی برای کشور است.
وی ادامه داد: ساخت دو فروند کشتی امروز آغاز شده و علاوه بر این دو کشتی، دو فروند کشتی دیگر نیز در دست طراحی است که ظرفیت را به ۱۲هزار تن افزایش می دهد.
مرتضوی تصریح کرد: مزیت اجرای این طرح در منطقه، بکارگیری هزار نفر از مهندسان و کارکنان ماهر بومی است.
سرمایه گذاری ۹۰ میلیون دلاری برای توسعه کشتیرانی در خزر
محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی کشور در مراسم بهرهبرداری از ساخت دو فروند کشتی ۳ هزار و ۵۰۰ تنی شرکت کشتیسازی صدرا، اظهار کرد: کشتیرانی کشور ما پانزدهمین خط کشتیرانی دنیا است و با بیش از ۱۴۰ فروند شناور سالانه بیش از ۵ میلیون تن ظرفیت جابجایی کالا دارد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تقویت کشتیرانی در شمال کشور،گفت: در بندر روسیه سرمایهگذاری بیش از ۱۰ میلیون دلاری انجام دادیم که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا در شمال کشور جابجا شده است.
مدیرعامل کشتیرانی خاطر نشان کرد: این کشتی با ظرفیت ۷ هزار تن به ناوگان خزر اضافه میشود و با ساخت چهار فروند کشتی در خزر برنامهریزی برای اضافه کردن سالانه یک کشتی به ظرفیت ناوگانی کشتیرانی خزر در دستور کار است.
وی با اعلام اینکه تاکنون۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار به شرکت صدار پرداخت کردیم، گفت: از تسهیلات بانکی برای اجرای این طرح بهره نبردیم و امیدواریم بتوانیم از اعتبارات صندوق توسعه ملی در این بخش بهرهمند شویم.
مدرسخیابانی میزان قرار داد کشتیرانی صدرا را ۲۴ میلیون دلار برای ساخت دو کشتی اعلام کرد و گفت: در مجموع برای توسعه کشتیرانی در خزر ۹۰ میلیون دلار سرمایهگذاری انجام شده است.
وی اضافه کرد: برای توسعه کشتیرانی نمایندگیها در حاشیه کشورهای دریا خزر شکل گرفته است و با این روند میتوانیم نقش لجستیکی از هند و چین را هدایت کنیم.
شرکت صدار؛ ظرفیتی بسیار مناسب و بزرگ
علی زارعی مدیرعامل شرکت کشتیسازی صدرا نیز در این مراسم اظهار کرد: مجتمع دریا کاسپین شرکت صدار یک ظرفیت بسیار مناسب برای ساخت و تعمیر انواع کشتی است.
وی با اشاره به شرایط جنگی در روسیه و اوکراین، تصریح کرد: جمهوری اسلامی میتواند با تکمیل کریدور شمال جنوب مسیر تثبیت شده برای انتقال کالا در منطقه خلیج فارس تبدیل شود که نیاز است ظرفیت ریلی این منطقه هم در برنامه کاری قرار گیرد.
مدیرعامل کشتی سازی صدرا خاطر نشان کرد: مسیر دریایی متکی به استفاده از دیگر بنادر این منطقه است، بندر امیرآباد زیرساختهای لازم برای انتقال بار برخودار است که نیاز به تقویت بیشتری در این زمینه است.
وی اضافه کرد: ناوگان کشتیرانی در این دریا قدیمی بوده و میانگین سنی این کشتیها بالای ۲۵ سال است و در مقابل کشتی که در آذربایجان و روسیه تعداد کشتیها ما نیاز به تقویت دارد.
زارعی ادامه داد: همه نهادها و سازمانهای دست اندارکار دست به دست به هم دهیم که اجازه ندهیم مسیرهای کریدور بدون ایران شکل بگیرد در سالهای اخیر اقداماتی برای کشتی به شرکت صدرا داده شده تا بخشی از نیاز کشتیرانی در این دریا تأمین شود با ساخت کشتی میتوانیم بازار کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را در اختیار بگیریم.
احیای شرکت صدرا اقدامی بسیار مهم است
غلامرضا شریعتی نماینده شرق مازندران در حاشیه آغاز عملیات اجرایی ساخت دو فروند کشتی چند منظوره ۳۵۰۰ تنی صنایع دریایی ایران با بیان اینکه با همکاری قرارگاه خاتم در راستای احیای شرکت صدرا اقدام بسیار مهمی صورت گرفته است منجر به امیدواری جوانان بیکار در شرق مازندران شده است، اظهار کرد: وزارت کار در حوزه سرمایه گذاری شرکت شستا باید به استان مازندران به ویژه در شرق استان توجه جدی کند، از وزیر کار انتظار داریم نسبت به عملی شدن این مهم وارد شود.
وی افزود: با توجه به اینکه نرخ بیکاری در شرق استان مازندران ۱۸ درصد است و بیش از۶۰ هزار نفر از جوانان این منطقه در کاریابیها نام نویسی کردند لذا ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ در مازندران با رعایت ملاحظات محیط زیستی، از دولت به ویژه جهت استقرار صنایع کشاورزی انتظار داریم.
ضرورت همکاری همه دستگاههای اجرایی استان و کشور
سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز در این مراسم ضمن تاکید بر گسترش اقتصاد دریا پایه اظهار کرد: شرکت صدرا یک ظرفیت عظیم برای تحقق این مهم است که باید قدر بدانیم و موانع احتمالی موجود را مرتفع سازیم.
وی با بیان اینکه برای تحقق اهدافش نیاز به همکاری همه دستگاههای اجرایی استان و کشور دارد، گفت: باید نهایت استفاده را از این فرصت تاریخی برای توسعه استان و جهش اقتصادی کشور ببریم.
حسینی پور در پایان گفت: مزایای شرکت صدرا فرا استانی است و شامل کشور نیز می شود و می طلبد که متولیان و مسئولان استانی و کشوری در کنار هم در این موضوع همکاری نمایند.
دیدگاهتان را بنویسید