باران شمال: توصیه بیش از ده آیه در قرآن مجید در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم کافی است تا به اهیمت این موضوع در جامعه پی ببریم. موضوعی که در سال های اخیر بیشتر از هر زمان دیگری مورد هجمه مخالفان داخلی و خارجی قرار گرفته و با نادیده گرفتن وجهه های عرفی […]
باران شمال: توصیه بیش از ده آیه در قرآن مجید در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم کافی است تا به اهیمت این موضوع در جامعه پی ببریم.
موضوعی که در سال های اخیر بیشتر از هر زمان دیگری مورد هجمه مخالفان داخلی و خارجی قرار گرفته و با نادیده گرفتن وجهه های عرفی و شرعی آن، سعی در کم رنگ نمودن آن در جامعه دارند.
نکته نخست اینکه عفاف و حجاب در ایران یک بحث تاریخی و عرفی است و زنان ایرانی از دیرباز پوشش های خاص خود را داشته اند که در اقوام و مناطق مختلف، متفاوت بوده است.
ابیاتی چون «منیژه منم دخت افراسیاب/ برهنه ندیده رخم آفتاب» در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی نمونه ای برای اثبات ادعای ماست.
پس از اسلام نیز این موضوع مورد تایید قرار گرفت و مطابق با عرف شبه جزیره عربستان و مردم حجاز جا افتاد و به نسل های بعد منتقل شد.
برای حجاب معانی مختلفی ذکر شده اما در لغت بیشتر به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. علمای فقه اسلامی می گویند «حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است».
آن ها همچنین برای حجاب و عفاف، اقسام و انواع متفاوتی ذکر کرده اند که یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که میتواند از لغزشها و گناههای روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی میکند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شدهاند که هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیلهی تزکیهی نفس و تقوا به دست میآید.
موضوعات و مواردی که در جامعه امروز ما کمتر رعایت می شود و با رونق شبکه های مجازی بر شدت آن افزوده می شود. این خود نشان دهنده آن است که از لحاظ نهادینه سازی در این حوزه آن چنان که باید کار نشده و خلاهایی وجود دارد.
نکته واضح در جامعه ما این است که اگر فردی بخواهد لباس نامناسبی خریداری کند به راحتی قابل دسترس است، قیمت لباس نامناسب ارزانتر از لباسهای عفیفانه است.
باید با بهرهگیری از طراحان کاربلد لباسهای فاخر و عفیفانه با محوریت لباسهای بومی مازندرانی تولید و به بازار عرضه شود.
به گفته مدیرکل ارشاد مازندران در این استان ۲۲ شرکت تولید لباسهای عفیفانه فعال اند که انتظار می رود در این عرصه فعالیت مطلوبی داشته باشند.
قطعاً برگزاری نمایشگاهها میتواند بستر مناسبی برای دسترسی بهتر، قیمت ارزانتر و نمایش طراحیهای بروز را فراهم آورد.
متاسفانه، نداشتن راهکارهایی واحد و چشم اندازهایی مشترک، همچنین استفاده از شیوه های قدیمی و سنتی آمران معروف در مواجه با بدحجابی خود آسیب زا بوده و موجب عمل کردهای جزیرهای در عرصه فرهنگی شده در نهایت برای جامعه آسیبزا بوده است.
برای جبران چنین ضعف هایی نیاز است نمایشگاه دائمی و متنوع مد و لباس با نگاه اسلامی در نقاط مختلف دایر شود و موانع پیش روی تولیدکنندگان پوشاک عفیفانه، رفع گردد.
البته این مهم، کار یک نهاد و دو نهاد نیست و تنها با همافزایی و تعامل همه دستگاههای فرهنگی محقق خواهد شد.
در دولت سیزدهم اقدامات مناسبی برای نهادینه کردن عفاف و حجاب در کشور انجام شده و مازندران نیز از استان های پیشگام این حوزه بوده است.
تشکیل کارگروه عفاف و حجاب استان و بررسی موانع و ضعف های این حوزه می تواند به دیار علویان در تحقق امر حجاب و عفاف یاریگر باشد.
این کارگروه به تازگی نشستی در این رابطه برگزار نمود و به ابعاد مختلف عفاف و حجاب در استان پرداخت. یکی از سخنرانان این مراسم استاندار مازندران بوده که به عنوان حرف پایانی این مطلب، اظهارات وی را می آوریم.
تهیه گزارشهای دقیق برای انجام برنامه ریزیهای لازم
استاندار مازندران اخیرا در در کارگروه عفاف و حجاب استان، این مهم را از آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: حفظ ارزش های اسلامی به عنوان میراث شهیدان باید مورد توجه همگان باشد
سید محمود حسینی پور با عنوان اینکه در دیار علویان که ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید گلگون کفن برای حفظ ارزشهای اسلامی جان خود را تقدیم انقلاب کردند، اجازه نخواهیم داد افراد سازمان یافته دست به ناهنجاریهای اخلاقی بزنند و قاطعانه با هنجارشکنان برخورد میشود، خاطرنشان کرد: ورود مسافران در فصل تابستان یکی از مباحث مورد توجه رعایت ارزشهای دینی و اسلامی است.
وی افزود: طرح ساماندهی دریا امسال هم مانند سالهای قبل انجام میشود و با کمک فرمانداران و شهرداران ساحلی برنامه ویژه و خدمات رسانی بهتر برای شهروندان و مسافران ارائه می گردد.
او با اشاره به اینکه بخش محدودی از افراد قصد هنجارشکنی دارند و برابر قانون با این افراد برخورد میشود، اظهار کرد: در موضوع ناهنجاریهای اخلاقی صرفا با پدیده بی حجابی یا بدحجابی مواجه نیستیم و با تشکیل مداوم جلسه و برنامه ریزی لازم میتوان اهداف دشمن را شناسایی کرد.
استاندار مازندران گفت: ساز و کارهایی باید فراهم کنیم که در این ساز و کارها همه مردم در امنیت کامل به گردشگری در دریا، جنگل و حتی روستاها بپردازند.
حسینی پور از مسئولان مرتبط و فرمانداران استان خواست تا همایشی برای آموزش به ناظرین برگزار شود و دستگاههای امنیتی گزارشهای دقیقی ارائه کنند تا با کمک آن برنامه ریزیهای لازم انجام شود.
دیدگاهتان را بنویسید