دوشنبه / ۹ تیر / ۱۴۰۴ Monday / 30 June / 2025
×

باران شمال- گفت و گو: مجید ساجدی فر: محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس در گفت و گو با باران شمال، بندر نوشهر را یک فرصت بی نظیر اقتصادی برای غرب استان به ویژه نوشهر ارزیابی کرد که سبقه ۹۲ ساله دارد. وی افزود: امروزه بسیاری از بنادر پردرآمد کشور، […]

ضرورت جلوگیری از زیان ده شدن بندر نوشهر/ توسعه اقتصادی و گردشگری نوشهر هیچ منافاتی با هم ندارند

باران شمال- گفت و گو: مجید ساجدی فر: محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس در گفت و گو با باران شمال، بندر نوشهر را یک فرصت بی نظیر اقتصادی برای غرب استان به ویژه نوشهر ارزیابی کرد که سبقه ۹۲ ساله دارد.

وی افزود: امروزه بسیاری از بنادر پردرآمد کشور، سال‌ها و دهه‌ها بعد از بندر نوشهر فعال شدند اما به دلیل محدود بودن فضای بندر نوشهر، از یکسو در کرانه ساحل و از سوی دیگر نزدیکی به شهر، نتوانسته آن چنان که باید رشد کند و توسعه یابد.

محسنی بندپی با اشاره به جا ماندن تقریبی بندر نوشهر  از کورس رقابت با دیگر بنادر استان و کشور، افزود:‌ غفلت مسئولان در دهه های گذشته نیز در رخداد چنین وضعیتی نقش داشته است. با این حال باید به سمتی برویم که هم اراضی بیشتری در اختیار این بندر قرار گیرد و هم کالاهای با حجم کم اما با ارز آوری بالا جایگزین کالاهای پر حجم شوند.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس تصریح کرد: در دولت احمدی نژاد قرار بود ۲۰۰ هکتار به وسعت بندر نوشهر اضافه شود و این بندر از پس کرانه وسیع تر و جاده ترانزیتی برخوردار گردد اما به دلیل موانع موجود، فقط ۶ هکتار آن محقق شده بود.

محسنی بندپی از پیگیری موضوع توسط معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور طی بازدید حضور از این بندر و بخش های مختلف آن سخن گفت و گفت: در نشست پیرامون رفع مسائل بندر مقرر گردید که نخست، اقداماتی عاجل برای لایروبی ورودی‌ بندر نوشهر صورت پذیرد. چرا که انباشت گل و لای در طول این سال ها موجب محدود شدن تردد کشتی‌های حامل بارهای مختلف گشته و مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرده بود. دوم اینکه موضوع افزایش وسعت بندر نوشهر مورد بررسی قرار گرفت و از باقیمانده ۲۰۰ هکتاری اراضی حوالی بندر حدود ۵۰ هکتار، نهالستان است و مابقی در اختیار سایر دستگاه ها قرار دارد که مقرر گردید نشستی دیگر در این باره برگزار شود و بررسی گردد که چه مقدار از این یکصد و نود و خورده ای هکتار قابل الحاق است.

وی با اظهار اینکه می توان از طریق رایزنی‌ها در سطح هیات دولت و دستگاه‌های اجرایی حتی بخش‌ خصوصی، اعتبارات لازم جهت خرید پس کرانه و افزایش فضای عرصه بندر را محقق سازیم، افزود: با تحقق اقداماتی اینچنینی می توان از زیان ده شدن بندر نوشهر جلوگیری کرد. این بندر اگر مورد توجه قرار گیرد، نمی تواند زیان ده باشد و باید به سمتی برود که هزینه های خود را تامین و زیان های احتمالی را جبران نماید. به ویژه آنکه در نزدیکی فرودگاه نوشهر واقع شده و با توسعه این دو ظرفیت مهم، می توان زمینه های توسعه نوشهر را فراهم نمود.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس با بیان اینکه در تلاش هستیم تا مسائل موجود این بندر از قبیل لای روبی، راه دسترسی، پس کرانه و … را مرتفع سازیم، تصریح کرد: بندر امیر آباد شاید بیش از یکهزار هکتار فضا داشته باشد و این مسیر توسعه این بندر را آشناتر نموده است، از اینرو می توان برای تبادل کالاهای با حجم بالا از بندر امیرآباد استفاده نمود و برای انتقال کالاهای با حجم کمتر از ظرفیت های بندر نوشهر، بهره جست.

محسنی بندپی در ادامه با اشاره به ظرفیت های بزرگ نوشهر در حوزه گردشگری بیان کرد: توسعه اقتصادی و توسعه گردشگری نوشهر هیچ منافاتی با هم ندارند و به همین منظور از چند سرمایه گذار دعوت به همکاری کردیم. ضمن اینکه حل و رفع مسائل و مشکلات گردشگری دریایی نوشهر در دستور کار قرار گرفت و به یاری خدا در آینده شاهد اتفاقات خوبی در این بندر خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *