باران شمال- فرشته عالی: اگر بگوییم مسکن مهم ترین مساله و چالش کشور در ۴۰ سال اخیر بوده، پر بیراه نیست و هرچه زمان بیشتر می گذرد، نمودهای منفی و مخرب این چالش خود را بیشتر در جامعه نشان می دهد. علت اصلی این اتفاق تلخ و ناگوار این است که متاسفانه دولت های مختلف […]
باران شمال- فرشته عالی: اگر بگوییم مسکن مهم ترین مساله و چالش کشور در ۴۰ سال اخیر بوده، پر بیراه نیست و هرچه زمان بیشتر می گذرد، نمودهای منفی و مخرب این چالش خود را بیشتر در جامعه نشان می دهد.
علت اصلی این اتفاق تلخ و ناگوار این است که متاسفانه دولت های مختلف نتوانستند شعارها و وعده های خود را پیرامون مساله مسکن عملی سازند و مردم نیز به ویژه جوانان با شدت یافتن فشارهای اقتصادی توان ساخت یا خرید مسکن را ندارند.
از اینرو موضوع اجاره مسکن و معضلات پیرامون آن، هر هفته و هر ماه شدت یافته و تقریبا قانون خاصی در این حوزه وجود ندارد و صاحبان خانه دلبخواهی و سلیقه ای اقدام به اجاره یا رهن منزل خود می کنند.
دولت سیزدهم هم از ابتدای کار با شعار تحقق سالانه یک میلیون مسکن در سطح کشور و ۴ میلیون مسکن در طول یک دوره به این عرصه ورود کرد و به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها هنوز نتوانست انتظارات افکار عمومی را بر آورده سازد.
همانطور که در خبرها به نقل از حمیدرضا سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جلسه شورای مسکن مازندران آمده است هفت هزار و ۵۳۰ واحد مسکن روستایی هفته دولت در کشور افتتاح می شود.
گفته می شود بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از زمان اجرای طرح نهضت ملی و قانون جهش تولید مسکن، کار احداث ۴۵۲ هزار واحد مسکونی را در مناطق مختلف کشور آغاز کرده و از این تعداد، ۲۹۶ هزار واحد در قالب مسکن روستایی و ۱۵۵ هزار واحد نیز در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مناطق مختلف شهری کشور در دست اقدام است.
در این میان شمار واحدهای مسکونی در حال احداث در بخش مسکن روستایی در مازندران ۱۱ هزار و ۳۵۶ واحد است که از این تعداد هفت هزار و ۲۳۴ واحد افتتاح و بهره برداری شد.
این طرح اگرچه تاخیری ۲ ساله داشته و در نهایت به نظر نمی رسد به تحقق کامل وعده رئیس جمهور در حوزه مسکن منجر شود اما ساخت نصف یا یک سوم آن نیز موثر است و می تواند باری از مسائل بی شمار کشور بردارد.
بر اساس آمارهای اعلام شده در ابتدای دولت سیزدهم، سهم مازندران از یک میلیون مسکن سالانه، ساخت ۳۸ هزار مسکن در سال بوده و مقرر گردید، طی چهار سال ۱۵۲ هزار واحد مسکونی در استان ساخته شود.
همچنین قرار شد اولویت ساخت خانه در قانون جهش تولید مسکن با خانه اولیها و دهکهای یکم تا چهارم جامعه باشد.
درست که مساله مسکن در دولت سیزدهم از اهمیت و توجه خاصی برخوردار است و با توجه به مشکلات و چالش های کشور، ساختار سازی و زیرساخت سازی آن در حال انجام است اما ناگفته پیداست که با استمرار این وضعیت نمی توان به تحقق شعار دولت در حوزه مسکن امیدوار بود.
مخصوصا در مازندران که به دلیل شرایط خاص اقلیمی و کمبود زمین، همواره چالش های حوزه مسکن بیشتر و شدیدتر از استان های دیگر بوده است.
از طرفی توصیه ها و انتظارات استاندار در حوزه مسکن برآورده نشد و او یکی دو ماه قبل در جلسه شورای مسکن به شدت از برخی انفعالات و سنگ اندازی ها در راه توسعه استان انتقاد کرده و تلویحا نارضایتی خود را از وضعیت موجود اعلام نموده بود.
بنابراین ذکر این نکته ضروری است که مسئولان کشوری و استانی باید از تجربه مسکن مهر در مازندران درس عبرت بگیرند و با برنامه ریزی صحیح و اصولی، مانع تکرار وضعیت های قبلی شوند.
به همین دلایل است که کارشناسان می گویند فقط فعالیت یک دستگاه نمی تواند در عملیاتی شدن آن موثر باشد و نیاز است همه دستگاه ها و متولیان امر پای کار آیند و با همدلی و همراهی گره های احتمالی این طرح را یکی پس از دیگری مرتفع سازند.
همانطور که می دانیم در بخش ساخت مسکن، محور مشارکت مردم هستند که یا در قالب خودمالکی و یا در قالب بافت های فرسوده در حال احداث واحدهای مسکونی هستند.
از اینرو بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می تواند با تمرکز روی هدایت، نظارت، تهیه مصالح ساختمانی و استعلام خدمات فنی طرح های هادی و یا پرداخت تسهیلات به این کار سرعت بخشد.
حرف آخر اینکه عزم دولت سیزدهم برای محرومیت زدایی جدی است و قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی در کشور بسیار خوب عمل کرده اما اگر به مازندران نگاه ویژه نشود، مسائل حوزه مسکن در این استان باز هم تشدید خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید