باران شمال: یکی از تلاش های حسینی پور استاندار مازندران برای بهبود فضای توسعه مازندران، خارج کردن جلسات این استان از حالت فرمالیته و رفع تکلیفانه به جلسات پویا، تصمیم گیر و دارای خروجی است. در سال های و دهه های گذشته معمولا روال به این گونه بود که مدیران و مسئولان دستگاه های مختلف […]
باران شمال: یکی از تلاش های حسینی پور استاندار مازندران برای بهبود فضای توسعه مازندران، خارج کردن جلسات این استان از حالت فرمالیته و رفع تکلیفانه به جلسات پویا، تصمیم گیر و دارای خروجی است.
در سال های و دهه های گذشته معمولا روال به این گونه بود که مدیران و مسئولان دستگاه های مختلف در جلسات گوناگون، عموما از باید بشودها سخن می گفتند و کمتر راهکار و خروجی ارائه می دادند.
موید این ادعای ما نیز عقب ماندگی تاریخی مازندران در حوزه های مختلف در ۴ دهه اخیر است و انبوه پروژه های نیمه تمام و رها شده که این استان را به گورستان طرح های نیمه کاره تبدیل کرده است.
حسینی پور در گام نخست، همه مدیران دستگاه ها را موظف به حضور در تمامی جلسات مهم استانی نمود تا به اثرات و نتایج مطلوب خود از برگزاری آن جلسات دست یابد.
اینکه ضعف ها و کاستی ها کجاست؟ راهکارها و برنامه ها چیست؟ منابع و اعتبارات در چه وضعیتی است؟ استمرار این تاکید استاندار موجب شد رفته رفته جلسات استانی منظم تر و دارای خروجی شود.
مخصوصا جلسه شورای برنامه ریزی استان که نقشی محوری و تعیین کننده در برنامه های توسعه ای استان دارد و جدی نگرفتن آن، خسارت های بسیاری در پی خواهد داشت کما اینکه در دهه های گذشته داشت.
در این مدت اثرات مثبتی رخ داد، اما هنوز باب میل حسینی پور نیست وی معتقد است هنوز شورای برنامهریزی مازندران با جایگاهی که باید در توسعه و مدیریت استان داشته باشد، فاصله دارد.
وی به دنبال تحقق این مهم است که این جلسات به سمتی حرکت کند که اولویتهای راهبردی و اجرایی مازندران توسط این شورا تعیین شود و برای اجرا در اختیار دستگاه های مربوطه قرار گیرد.
استاندار مازندران در آخرین جلسه شورای برنامه ریزی استان که یکی دو روز قبل برگزار شد اظهار کرد: مصوبات این شورا جایگاه قانون دارد و دستگاهها باید این مصوبات را اجرا کنند. اساسا شأنیت شورای برنامهریزی استان هم تدوین سیاستهای راهبردی و هم تدوین سیاستهای اجرایی است تا وظایف دستگاهها در هر موضوعی مشخص باشد.
حسینی پور افزود: اگر ظرفیتهای استان فعال نشود ممکن است به روزمرگی بیفتیم و این مناسب حال مازندران نیست. برای همین نیاز است در هر جلسه شورای برنامهریزی یک مساله مهم استان را مطرح و بررسی کنیم تا راهکارها، ظرفیتهای قانونی، سیاستهای اجرایی مشخص شده و به مرحله اجرا برسد.
یکی از تفاوت های حسینی پور با دیگر استانداران مازندران همین نتیجه گرا بودن و خروجی محور بودن وی است آن هم نه در یک حوزه و یک محور، بلکه توسعه متوازن و همه جانبه.
وی تاکید دارد که تمام ظرفیتهای توسعهای استان باید با پیگیری شورای برنامهریزی فعال شود و هر اتفاقی که در استان قرار است بیفتد باید از خروجی شورای برنامهریزی باشد. یعنی شرایط به شکلی پیش برود که اگر در موضوع و محوری به شرایط ممتازی برسیم بتوانیم بگوییم شورای برنامهریزی موفقی داشتیم که توانست پیشبینی و برنامهریزی و مصوبات خوبی برای راهبری حل مسائل مختلف استان داشته باشد.
استاندار مازندران، خود رای و خود محور نیست و صرفا به تفکرات و دیدگاه های خود تکیه نمی کند از اینرو از همه مدیران استان میخواهد که دیدگاههای خود را درباره شورای برنامهریزی استان به دبیرخانه این شورا ارائه کنند تا با نقدها و پیشنهادهای مدیران فضا به سمت متحول کردن شورای برنامهریزی و اتخاذ تصمیمات راهبردی در این شورا برود.
مطمئنا اگر جلسه شورای برنامه ریزی دارای هدف و چشم انداز شود و اهداف استاندار پیرامون برگزاری آن محقق شود، رفته رفته سایر جلسات نیز هدفمند و خروجی محور خواهند شد و شاهد نهادینه شدن این مهم در استان خواهیم بود.
ویژگی و اقدامی که استان های صنعتی چون اصفهان و سمنان، سالیان دراز از آن بهره می برند و زیربنای توسعه استان خود را تقویت می سازند. اما مازندران به دلایل ذکر شده در سطور بالا معمولا بهره خاصی از برگزاری جلسات مختلف نمی برده و جز هزینه های اجرای آن، عایدی نصیب دولت و مردم نمی شد.
ولی اکنون در زمان تصدی نماینده عالی دولت مردمی سیزدهم در مازندران، اوضاع متفاوت شده و به نظر می رسد با استمرار این روند، استاندار مازندران به اهداف مد نظر خود دست یابد که همان تعیین اولویتهای راهبردی و اجرایی مازندران توسط شورای برنامه ریزی استان است.
حسینیپور در ادامه اظهارات خود در جلسه شورای برنامه ریزی استان مازندران، اظهار کرد این استان سه هزار طرح عمرانی در دست ساخت دارد که هم خوشحال کننده است و هم ناراحت کننده!
خوشحال کننده از این جهت که قطار توسعه و ترقی استان جریان دارد و مطمئنا با تکمیل این ۳ هزار پروژه، بخش های بزرگی از مسائل مردم مرتفع خواهد شد.
ناراحت کننده از این جهت که چرا باید یک استان پر منابع و ظرفیت مثل مازندران باید تا این مقدار پروژه های نیمه کار و تکمیل نشده داشته باشد که در طول ده های مختلف به رقم کلانی رسیده است!
اساسا به همین جهت بوده که دولت سیزدهم پس از روی کار آمدن، تعریف پروژه های جدید را ممنوع نموده و اولویت ها را تکمیل پروژه های نیمه کاره قرار داد.
البته بخش های بزرگی از این پروژه های عمرانی، حاصل جلسات شهرستانی استاندار مازندران و ۵۰ مدیر دستگاه های اجرایی در راستای توسعه استان و رفع محرومیت زدایی است که به صورت ضرب العجل در دستور کار دستگاه های مختلف قرار گرفت.
مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران موجب شد بخش هایی از پروژه های قدیمی استان رونق بگیرد و حتی برخی به سرانجام برسد. این خود عاملی شد که دست حسینی پور برای محرومیت زدایی و اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی باز باشد.
حسینی پور در ادامه به عملکرد استان در تحقق مصوبات سفر رئیسجمهور به مازندران اشاره کرد و گفت: در حوزه مصوبات سفر رئیسجمهور تا کنون از ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوب، ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت. ما در برخی از طرح های مربوط به مصوبات سفر عقب هستیم و در بعضی طرح ها هم خوب پیش رفتیم. برای آن بخشها از طرحهای استان که عقب هستیم باید نظارتی از سوی معاونت عمرانی ایجاد شود.
نماینده عالی دولت در مازندران در پایان بر نظارت معاونت عمرانی روی طرح های مختلف یا ایجاد یک سامانه نظارتی تاکید کرد و افزود: از رامسر تا گلوگاه بیش از سه هزار طرح عمرانی داریم که باید تحت یک سامانه نظارتی قرار بگیرد. لازم است بر روند اجرایی این طرحها به طور مستمر نظات داشته باشیم تا بتوانیم به هدفی که برای مجموعه توسعه استان در این طرح ها نیاز است برسیم.
به گزارش کرانه، امیدواریم دولت سیزدهم هرچه زودتر به اهداف مدنظر خود در جهت توسعه مازندران دست یابد و نماینده عالی دولت در استان همچنان پر انرژی و پویا به فعالیت های جهادی خود ادامه دهد.
انتظار می رود همه دستگاه های مرتبط با همکاری و همراهی، در تحقق بیش از سه هزار طرح عمرانی استان تلاش نمایند تا بتوانیم با سرعت بیشتری، چالش های مازندران را رفع سازیم و این استان را به قله های توسعه و ترقی برسانیم.
دیدگاهتان را بنویسید