دوشنبه / ۹ تیر / ۱۴۰۴ Monday / 30 June / 2025
×

باران شمال: به نقل از کرانه، اگرچه طی دو سال گذشته رشد ۴.۱ درصد ی اقتصاد استان در امر سرمایه گذاری محقق شد، اما هنوز به مرحله مطلوب تعامل و هم افزایی دستگاه ها در این حوزه نرسیده است. قطعا این عدم تعامل دلایلی دارد که لازمه آن برچیده شدن تمام رویه های بد اداری استان در جهت توسعه است. متاسفانه وضعیت مازندران به گونه ای است که اگر شخص استاندار به حوزه ای ورود کرد در آن حوزه یکسری اتفاقات نو روی می دهد و اگر ورود نکرد آن حوزه مورد […]

انتقاد استاندار از روند کند رفع موانع اقتصادی / ستاد تسهیل راهگشا باشد نه مانع!

باران شمال: به نقل از کرانه، اگرچه طی دو سال گذشته رشد ۴.۱ درصد ی اقتصاد استان در امر سرمایه گذاری محقق شد، اما هنوز به مرحله مطلوب تعامل و هم افزایی دستگاه ها در این حوزه نرسیده است.

قطعا این عدم تعامل دلایلی دارد که لازمه آن برچیده شدن تمام رویه های بد اداری استان در جهت توسعه است.

متاسفانه وضعیت مازندران به گونه ای است که اگر شخص استاندار به حوزه ای ورود کرد در آن حوزه یکسری اتفاقات نو روی می دهد و اگر ورود نکرد آن حوزه مورد غفلت قرار می گیرد.

این است که استاندار ناچارا در همه موارد ورود پیدا می کند و مدیران آن حوزه ها تا استاندار پیشقدم نشود تحرکات خاصی ندارند. با اینکه در موضوعات مهم رفع موانع و جذب سرمایه گذار به فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی تفویض اختیار شده باز هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

واقعا نمی دانیم چرا برخی مدیران و کارشناسان مربوطه، این توصیه های مهم را جدی نمی گیرند؟ حتی وقتی حسینی پور دست آن ها را برای مولد سازی املاک مازاد مازندران باز گذاشت و مولد سازی را به مثابه اهمیت درآمدزایی کشور از محل صادرات نفت، بسیار مهم دانست.

با این حال، روند مولد سازی در مازندران کند است و طبق آمار اقتصاد و دارایی استان تاکنون هنوز ۱۵۰ ملک هم برای مولد سازی دارایی های دولت در مازندران نهایی ن شده و فقط سه چهار ملک عملیاتی شده است .

استاندار مازندران بارها بر توسعه گردشگری مازندران از بسترهای بکر سرمایه گذاری استان به صورت همزمان در بخش کشاورزی و صنعت ، افزایش صادرات محصولات کشاورزی ، تقویت و رشد اقتصادی مازندران و مواردی از این دست تاکید کرد

اما متاسفانه مشاهده می شود در بخش سرمایه گذاری، سرمایه گذاران در دستگاه های اجرایی سردرگم اند و مشکلات اداری سرمایه گذاران به کندی حل و فصل می شود .

بررسی های ما نشان می دهد که مسئ ولان بخش پنجره واحد نیز ب ه درستی به رصد موضوع نمی پردازند و نیاز است بازرسی در این فرایند بیشتر از گذشته ورود نماید .

به هر حال برای رشد اقتصادی نیاز به کارگروه س تاد تسهیل و موارد ذکر شده بالا با همکاری سایر دستگاه ه ای مرتبط است اما علیرغم اقدامات انجام شده و گام های برداشته شده همچنان انتظارات استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان برآورده نشد و برخی از مسائل این حوزه به جاست.

با اینکه حسینی پور دوسه باری به مسئولان و کارکنان حوزه های مختلف اقتصادی هشدار و اولتیماتوم جدی داده بود و حتی خواستار کناره گیری برخی از آن ها شده بود اما هنوز افرادی هستند که آن تذکرات را جدی نگرفته و راه خود را می روند. 

نتیجه آن شد که استاندار مازندران در جلسه اخیر کارگروه ستاد تسهیل باز هم به این مساله بپردازد و به مسئولان و متولیان سهل انگار و خاطی مجددا هشدار و اولتیماتوم دهد.

سه موضوع مهمی که استاندار به آن ها اشاره داشت یکی لازم الاجرا بودن مصوبات ستاد تسهیل است، دیگری ناکافی بودن نظارت به عنوان پاشنه آشیل این مساله و سوم پیگیری و پاسخگویی مسئولان است.

سیدمحمود حسینی پور ب ا اشاره به اولویت و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر افزایش تولید، اظهار داشت :‌ همه ما موظف هستیم در راستای تحقق فرامین رهبری و راه اندازی واحدهای تولیدی راکد و یا نیمه راکد تلاش کنیم و بیشتر مصوبات جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز در همین زمینه بوده است .

استاندار با بیان اینکه برابر قانون، مصوبات جلسات ستاد تسهیل لازم الاجرا است و تمام مدیران دستگاه های اجرایی نیز موظف به این امر مهم هستند، خاطرنشان کرد در ۲ سال گذشته مصوبات جلسات ستاد تسهیل استان چه به لحاظ کیفی و چه از نظر کمی قابل توجه بوده است .

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد با بررسی های صورت گرفته، بخش زیادی از مصوبات جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اجرا شده است و بخش دیگری توسط برخی دستگاه ها نسبت به آن بی توجهی شده است .

حسینی‌پور با بیان اینکه به دبیرخانه نیز اعلام شده مدیرانی که مصوبات جلسات ستاد تسهیل را اجرا نکرده‌اند باید به صورت شفاف در این زمینه توضیح بدهند، اظهار کرد مدیران دستگاه های اجرایی که از اجرای مصوبات جلستات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به هر علتی خودداری می کنند باید از سمت خود کناره گیری کنند و مسئولیت را به فرد دیگری بسپارند .

استاندار مازندران در بخش دیگر سخنان خود، نبود نظارت و کم توجهی به پیگیری امور توسط مدیران را پاشنه آشیل دستگاه های اجرایی استان ذکرکرد و با بیان اینکه نبود نظارت در دستگاه اداری یک آسیب جدی است، گفت مدیران دستگاه های اجرایی استان در بسیاری از موارد تصمیمات مطلوبی اتخاذ می کنند اما در ادامه به علت نبود نظارت که ناشی از حجم بالای کار است، با مشکل مواجه می شوند .

حسینی پور، نداشتن شناخت دقیق نسبت به مسایل و مشکلات توسط مدیر را یکی دیگر از آفت ها و مشکلات در سامانه اداری استان عنوان کرد و افزود مسئولان دستگاه های اجرایی باید نسبت به امر ن ظارت توجه اساسی داشته باشند و این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهند .

وی بیان کرد مدیران دستگاه های اجرایی باید در اجرای برخی قوانین خود را مسئول بدانند و نسبت به کاری که به مردم ارتباط دارد و روی زمین مانده است، باید پاسخگو و پیگیری لازم را داشته باشند .

استاندار مازندران گفت: قرار نبود که ۳ تا آیتم ( اجرا شده ، در حال اجرا و اجرا نشده ) داشته باشیم بلکه فقط باید دو آیتم اجرا شده و اجرا نشده داشته باشیم و با آیتم در حال اجرا درصدها تغییر پیدا می کند و ما فهم درستی از اقدامات و عملکردها نخواهیم داشت .

به گزارش کرانه، خوشبختانه بخش اعظم مدیریت استان با حسینی پور همسو و هم جهت اند و تاکنون توفیقات بزرگی بدست آمد که در سلسه گزارش های قبلی به آن ها پرداختیم.

هدف ما از بیان مسائل، ایجاد یکدلی و اتحاد در بین همه مسئولان با محوریت استاندار است که امیدواریم با تحقق انتظارات حسینی پور در موارد ذکر شده، هرچه زودتر استان در راستای توسعه و ترقی قرار گیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *