یکشنبه / ۸ تیر / ۱۴۰۴ Sunday / 29 June / 2025
×

باران شمال: به نقل از کرانه، جمعه هشتم دی ماه مراسم اختتامیه جشنواره گل نرگس شهرستان جویبار در روستای کردکلای بخش گیلخواران برگزار شد و ششمین دوره آن متفاوت تر و پر رونق تر از سال های گذشته برگزار شد. جشنواره ای که به همت اعضای شورای اسلامی و دهیار روستای کردکلا از سی ام […]

از راه اندازی دبیرخانه دائمی تا تشکیل تعاونی نرگس کاران / لزوم توسعه برندینگ و مارکتینگ گل نرگس در سطح ملی و منطقه ای+ تصاویر

باران شمال: به نقل از کرانه، جمعه هشتم دی ماه مراسم اختتامیه جشنواره گل نرگس شهرستان جویبار در روستای کردکلای بخش گیلخواران برگزار شد و ششمین دوره آن متفاوت تر و پر رونق تر از سال های گذشته برگزار شد.

جشنواره ای که به همت اعضای شورای اسلامی و دهیار روستای کردکلا از سی ام آبان آغاز شد و با استقبال چند هزار نفری علاقمندان و مردم مواجه شد و حضور مسئولان حوزه های مختلف شهرستانی و استانی در آن پر رنگ بوده است.

حسینی پور استاندار مازندران، احمدی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری، بابک مومنی سرپرست جهاد کشاورزی مازندران، حاتمی مدیر صندوق کار آفرینی امید استان، حجت الله علیمحمدی رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران، شیرازی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، رحیمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار، فرماندار و معاون فرماندار جویبار، شهردار کوهخیل، بخشداران جویبار و… از جمله مدیران و مسئولانی بودند که با حضور در محل برگزاری جشنواره از ظرفیت های منطقه بازدید کردند.

از مهم ترین دستاوردهای حضور مسئولان در این جشنواره می توان به تشکیل تعاونی گل نرگس در منطقه جهت بهره مندی از حمایت های دولت با پیشنهاد استاندار، حمایت صندوق کارآفرینی امید استان از گل کاران با ایجاد طرح روستای بدون بیکار، حمایت امور روستایی استانداری با اجرای طرح روستاوند توانمند، حمایت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید، ارتقای بسته بندی و برند سازی جهت فروش محصول، گسترش این جشنواره در سطح استانی و ملی، و حتی منطقه ای، و… بوده است.

همچنین قرار است دبیرخانه ای دائمی به اسم دهیاری کردکلا دایر گردد و با انجام اقداماتی منسجم و اصولی زمینه های ملی شدن این جشنواره فراهم گردد.

در این جشنواره علاوه بر غرفه های فروش گل نرگس و پیاز گل و صنایع وابسته به گل نرگس، آثار متنوعی از صنایع دستی شامل حصیر بافی، صنایع چوبی، منبت و… مربوط به هنرمندان این شهرستان به نمایش گذاشته شده و هر روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۷ عصر دایر بود.

مرکز تولید و خاستگاه گل نرگس جویبار روستای ساحلی کردکلا است که با ۶۱۱ خانوار و ۲۱۰۵ نفر جمعیت، بزرگترین و قدیمی ترین روستای بخش گیلخواران می باشد و اماکن تاریخی و گردشگری بسیاری برای توسعه گردشگری دارد.

کردکلا اکنون یکی از ۵۰۰ روستای مازندران در طرح توانمند سازی روستاهاست و در لیست ۱۰۰ روستای نخست استان در این طرح قرار دارد. اگرچه این روستا به همراه ۱۷ روستای دیگر کشور از سال ۱۳۸۶ توسط دولت به عنوان روستای هدف گردشگری کشور معرفی شده بود و سابقه گردشگری آن به دهه های قبل باز می گردد.

آغاز برداشت گل نرگس در روستای کردکلا با آغاز فصل زمستان همراه می‌شود و عطر گل نرگس در فضای روستا و شهرها می پیچد از اینرو معمولا هر ساله در هفته آغازین زمستان (دی ماه) در این روستا جشنواره گل نرگس برگزار می شود.

لازم به ذکر است مازندران رتبه سوم تولید گل نرگس را در کشور در اختیار دارد. استان های تهران، گیلان، گلستان و خراسان بازارهای گل نرگس مازندران هستند.

کشت گل نرگس برای بسیاری از کشاورزان مازندران کشت مکمل و یا دوم محسوب می شود، بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی، کشاورزان نرگس کار علاوه بر فروش شاخه گل، از راه فروش پیاز گل هم سالانه درآمد کسب می کنند.

گفته می شود سالانه بیش از ۲۰۰ تن پیاز گل نرگس هم در مازندران تولید و روانه بازار می شود، هم اکنون حدود ۵۰۰ بهره بردار در مازندران به کشت گل نرگس اشتغال دارند و هر سال ۲۵ هزار نفر هم در مراحل مختلف تولید این محصول از کاشت تا برداشت فعال هستند.

بر اساس اعلام منابع محلی در سالجاری بیش از ۴۰ هکتار از اراضی این روستا به کشت گل نرگس اختصاص یافته که آمارهای جامع تر و دستاوردهای این رویداد را از زبان مسئولان استانی و محلی از نظر می گذرانیم.

پیشنهاد استاندار برای تشکیل تعاونی گل نرگس

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در بازدید از نمایشگاه گل نرگس واقع در روستای کردکلا شهرستان جویبار، افزود: با شکل گیری اتحادیه ها و شرکت های تعاونی کشاورزی علاوه بر کاهش هزینه های تولید، مشکلات بازاریابی، صادرات و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی نیز مرتفع می شود.

وی ظرفیت تولیدات کشاورزی مازندران را بی نظیر توصیف و تاکید کرد: کشاورزی مازندران نقش محوری در قدرت امنیت ملی دارد، بنابراین تولید کنندگان همواره مورد حمایت دولت هستند.

استاندار مازندران، تصریح کرد: حمایت دولت از کشاورزان فقط در قالب شکل گیری اتحادیه ها و شرکت های تعاونی کشاورزی است.

حسینی پور تولید گل و گیاه را از فعالیت های مهم کشاورزی مازندران دانست و گفت: تولید کنندگان گل نرگس نیز برای برخورداری از کمک دولت باید شرکت تعاونی گل نرگس را تشکیل و راه اندازی کنند.

اجرای طرح «روستاوند توانمند» در کرکلا

احمدی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران نیز در بازدید از این جشنواره اظهار کرد: امسال هم توفیقی بود که از جشنواره گل نرگس روستای کردکلای جویبار بازدید نماییم و خدا را شکر اقدام بسیار خوبی در راستای منویات رهبری در ایجاد اشتغال و توانمندی سازی روستاییان به ویژه در حوزه بانوان در این منطقه در حال انجام است.

وی افزود: بانوان بسیار توانمندی در روستاها داریم شاید این ظرفیت کمتر دیده شده یا مغفول مانده چرا که در حاشیه این بازدید هم دیدیم که بانوان در حوزه های مختلف صنایع دستی، بسته بندی و … کارهای قابل قبول و خوبی ارائه نمودند و یناز به حمایت دارند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران تصریح کرد: از جمله مسائل و مطالباتی که در این جشنواره مطرح شد، پیرامون عدم توانایی مالی تولیدکنندگان است که می طلبد دولت در راستای حمایت از تولیدکنندگان خصوصا توانمندی روستاها که هم مورد تایید رهبری و دولت است و هم در استان با دستور استانداری ریل گذاری شد، اقدامات موثری انجام دهد.

احمدی با بیان اینکه توانمند سازی ۵۰۰ روستا یکی از اهداف بسیار مهم ماست، گفت: جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و بازگشت مهاجران روستایی به زادگاهشان، دو هدف مهم ماست تا در امر مهم تولید و اشتغال کمک کنند.

وی ادامه داد: ما در خبرها، ملاقات ها و بازدیدهایی که از نقاط مختلف استان داشتیم اعلام کردیم کسانی که از شرایط و مجوزات لازم برخوردارند به اداره کل امور روستایی استانداری مراجعه کنند و ما هم قطعا با ارائه تسهیلات کم بهره از آن ها حمایت می کنیم. شرط اعطای تسهیلات ما به آن ها این است به میزان تسهیلاتی که دریافت می کنند ایجاد اشتغال نمایند تا تسهیلاتی که پرداخت می شود، انحرافاتی نداشته باشد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران اضافه کرد: در حوزه گل نرگس که در سال های اخیر به همت مردم، اعضای شورا و دهیاری کردکلا و البته با حمایت های بخشدار و فرماندار در حال انجام است، اقدامات خوبی تاکنون انحام شد و اگر نباشد برخی حرکت ها و رفتارهای انفرادی قطعا توفیقات آن بیشتر خواهد بود. برای برخورداری از حمایت ها پیرامون نهاده های کشاورزی و بازار فروش باید تعاونی تشکیل دهند تا از خدمات سایر دستگاه های مرتبط استفاده کنند.

احمدی بیان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با تشکیل تعاونی اتفاقات خوبی دراین حوزه رخ دهد و ما حاضریم کمک کنیم. چرا که کردکلا جزو ۵۰۰ روستا و در فاز نخست جزو ۱۰۰ روستای مازندران در طرح توانمندسازی است. اکنون نوبت کشاورزان و دهیاری روستاست دولت گام نخست را برداشته و اثبات کرده به دنبال استفاده از ظرفیت های روستا است.

وی در پایان گفت: برای زیرساخت های روستا ما قبلا بازدید کردیم و قول هایی در حوزه زیرساخت ها دادیم در صدد این هستیم که یک ادبیات و اصطلاحی به نام «روستاوند توانمند» را در استان جا بیندازیم اگر روستاییان ما توانمند باشند و توان مالی و اقتصاد مناسبی داشته باشند روستاها نیز توسعه می یابند و سیاست جدید ما روستاوند توانمند جهت پیشبرد امور روستاهاست که به توانمندی روستاها منجر خواهد شد.

توجه ویژه به برندینگ و مارکتینگ گل نرگس جویبار

فقیهی بخشدار گیلخواران نیز یکی از ظرفیت های بی بدیل و خاص جویبار را که جزو شایستگی های این شهرستان است و آن را از سایر شهرستان ها متمایز می کند و در عرصه ملی نیز می تواند نام شهرستان جویبار، بخش گیلخواران و روستای کردکلا را مطرح کند، ظرفیت گل نرگس دانست و افزود: گل نرگس ظرفیت ماندگاری از مردم این خطه و دیار است که در سال های متمادی به بلوغی رسیده که قابل عرضه و ارائه در بخش تجاری و بازارهای مصرف است.

وی افزود: یکی از طرقی که می توان این ظرفیت را عرضه کرد شرکت درجشنواره هایی با محوریت گل نرگس در نقاط مختلف کشور است و امیدواریم با ایجاد و راه اندازی دبیرخانه گل نرگس در این منطقه بتوانیم برای سال های آینده در بازارهای تجاری با برندهای متاثر از این ظرفیت محصولاتی با کیفیت عرضه نماییم.

بخشدار گیلخواران، تشکیل شرکت تعاونی را یکی دیگر از ظرفیت ها برشمرد که در حوزه تسهیلاتی و خدماتی می تواند پشتوانه خوبی برای این روستا باشد و گفت: امیدواریم با نگاه مثبتی که به این جشنواره حاکم است بتوانیم فضای حمایتی و افزایش سودآوری کاشت این محصول را با ایجاد بستر صنایع تبدیلی فراهم کنیم که در دراز مدت نیز می تواند با توسعه برندینگ و مارکتینگ گل نرگس حتی به کمک توسعه استان آبد.

۷۰ درصد گل نرگس مازندران در جویبار تولید می شود

بابک مومنی سرپرست جهاد کشاورزی مازندران در این جشواره اظهار کرد: روستای کردخیل دارای پیشینه تمدنی قابل افتخاری است و امیدواریم در آینده نزدیک این رویداد را در سطح استانی و ملی ببینیم.

وی افزود: پیرامون اقتصاد گل و گیاه حرف های زیادی زده می شود و اینکه در کشور ما، نتایج به لحاظ عملیاتی در حد انتظارات نیست. باید از تجربیات خوب جهانی درس بگیریم آن ها با اینکه اراضی کافی در اختیار ندارند بخش هایی از سواحل را خشک می کنند تا عرصه برای کشت و کار ایجاد کنند اما ما از همه خاک مناسب و اراضی مستعد، استفاده بهینه نمی کنیم البته کارهای خوبی در سال های اخیر انجام شد و در رحال انجام است اما کافی نیست و باید تلاش بیشتری صورت پذیرد.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران، جویبار را یکی از ارکان کشاورزی مازندران برشمرد و گفت: در این شهرستان بیش از ۴۰ محصول تولید می شود و نزدیک به ۷۰ درصد گل نرگس استان مربوط به جویبار و این منطقه است که نیاز به حفظ و گسترش دارند.

مومنی تصریح کرد: جویبار در همه این سال ها ظرفیت های پنهان بسیاری داشته که به آن کمتر توجه نشده است چرا که ما در ظرفیت های حوزه تولید، گرفتار شدیم و به نظام عرضه و فروش توجه چندانی نکردیم. بارها گلایه باغداران و برنجکاران را شنیدیم وعلیرغم اینکه تولید با کیفیتی داریم اما نظام عرضه ما درست شکل نگرفت و در دل خام فروشی گیر کردیم.

وی با بیان اینکه ما در صنایع دسته بندی و مدل های عرضه ضعف داریم، گفت: به عنوان مثال در دنیای امروز زعفران بیش از ۶ میلیارد دلار ارزش اقتصادی دارد و ۹۲ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود اما به دلیل شکل نگرفتن نظام عرضه و خام فروشی، سهم ایران از بازارهای زعفران فقط ۳۰۰ میلیون دلار یعنی حدود ۵ درصد است که این ارقام اصلا باهم همخوانی ندارند.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران، تصریح کرد: در کجای دنیا، دولت محصولات را از کشاورزان خریداری می کند کشاورزان و تولید کنندگان ما می بایست با بالا بردن سطح کیفیت فروش، بازارهای مختلف داخلی و خارجی را در اختیار بگیرند. اقتصاد دولتی در همه جای جهان ورشکسته است و محصولات مازندران به دلیل کیفیت بالایی که دارد، شایسته عرضه در بازارهای تمام شرکای تجاری ایران است.

مومنی در پایان خواستار تشکیل تعاونی تولید کنندگان گل نرگس در جویبار شد و گفت: تولید کنندگان در قالب تعاونی بهتر و منظم تر می توانند نظام عرضه را در خدمت بگیرند. باید اهداف و افق ها را گسترده دید تا به دستاوردهای بالاتر رسید.

اجرای طرح روستای بدون بیکار در کردکلا

محمدرضا حاتمی مدیر صندوق کارآفرینی امید مازندران در این مراسم اظهار کرد: صندوق حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک را در جهت تشویق کارآفرینان و تکمیل زنجیره ارزش در دست اجرا دارد. اتفاق خوبی که در این روستا شاهد بودین علاوه بر جشنواره گل نرگس، غرفه های صنایع دستی بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت و ما احتمالا در آینده، برنامه هایی مثا اجرای طرح روستای بدون بیکار و… در جهت حمایت از صنایع دستی این منطقه خواهیم داشت.

وی افزود: در دولت سیزدهم بیش از ۳ هزار فقره تسهیلات بالغ بر ۴۸۰ میلیارد تومان در استان پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید مازندران از رشد چهار برابری میزان پرداخت تسهیلات در استان خبر داد و افزود: با این میزان پرداخت تسهیلات ۶ هزار شغل مستقیم در استان ایجاد شده است.

حاتمی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد منابع صندوق کارآفرینی امید در ۶۵۵ روستای استان پرداخت شده است؛ گفت: در سال جاری برای ۶۴۰ فقره ۱۱۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی از احیای ۳۲۱ واحد اقتصادی و تولیدی نیمه‌فعال و نیمه‌تمام با پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در استان خبر دادو افزود: با توجه به منابع موجود ۱۹ درصد ایجاد اشتغال از محل تسهیلات صندوق کارآفرینی امید انجام شده است.

حاتمی خواستار تخصیص اعتبار بیشتر به صندوق کارآفرینی امید برای رشد تولید و اشتغال در استان شد.

تولید ۲۵ شاخه گل در هر متر مربع به طور میانگین

عبدالله رحیمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار نیز در این جشنواره اظهار کرد: سطح زیر کشت گل نرگس شهرستان بیش از ۶۶ هکتار است و میانگین تولید در هر متر مربع ۲۵ شاخه گل نرگس می باشد.

وی افزود: در این جشنواره صنایع وابسته به گل نرگس، صنایع دستی و همچنین اماکن تاریخی و دیدنی شهرستان معرفی خواهد شد.

رحیمی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره در روز شمار جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی به ثبت رسیده معرفی خواهد شد.است.

برند کردکلا جشنواره گل نرگس شود

سلیمان عالی دهیار روستای کردکلا نیز بیان کرد: «این جشنواره هر ساله در زمین ورزشی روستا و در کنار نرگس زارها و آب بندان برگزار می‌شود و تمام تلاش ما بر این بوده که کم و کاستی‌های سال‌های گذشته را به حداقل برسانیم و فضایی مناسب در اختیار بازدید کنندگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از نقیصه‌های دوره قبلی جشنواره برطرف شده، افزود: در سال گذشته از کل استان بازدید کنندگان در قالب تورهای تفریحی و گردشگری به این جشنواره آمده بودند و موفق شدییم در سال جاری تعداد آن ها را به مراتب افزایش دهیم. ما برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره نیاز به حمایت های همه جانبه متولیان امر داریم.

دهیار روستای کردکلا تصریح کرد: جشنواره گل نرگس همانند کشتی و ادوات کشاورزی برند شهرستان است و ما انتظار داریم مسئولان به تعهدات خود عمل کنند. چرا که سال‌ها است بهره برداران، منتظر برطرف شدن مشکل بیمه، ایجاد صنایع تبدیلی و بازار فروش این محصول هستند».

جشنواره های بومی محلی؛ پیشران توسعه مناطق روستایی

دکتر صادق برزگر مدیر سابق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران و مشاور استاندار در حوزه گردشگری در گفتگو با کرانه از نقش مهم جشنواره های روستایی در توسعه اقتصادی سخن گفت و گفت: «برگزاری جشنواره های بومی محلی رویکردی نو در توسعه روستاهاست که می تواند موجب شناسایی و تقویت مقاصد گردشگری گردد.

وی جشنواره های بومی محلی را پیشران توسعه مناطق روستایی برشمرد و افزود: توسعه و توانمندسازی ۵۰۰ روستا یکی از مهم ترین قابلیت های روستایی استان در حوزه گردشگری است در کنار همه این ها برگزاری جشنواره بومی محلی می تواند در معرفی توانمندی ها و ظرفیت های روستایی موثر باشد و یک گام بزرگ در راستای برندسازی و بازاریابی محصولات بومی آن منطقه محسوب گردد.

برزگر تصریح کرد: این مناطق روستایی عمدتا پتاسیل تبدیل شدن به توسعه گردشگری را دارند و البته که نیاز است برای این مقاصد گردشگری، مسیرهای گردشگری تعریف شود. برای اینکه ما بتونیم این روستاها را به سمت مقاصد گردشگری ببریم یکی از آیتم ها، برگزاری جشنواره هاست تا ظرفیت های روستاها در آن جا ارائه شود و به مرور پای آژانس های گردشگری به آنجا باز شود.

مشاور استاندار در حوزه گردشگری ادامه داد: تا زمانی که نتوان یک روستا را به عنوان یک مقصد گردشگری تبدیل کرد نباید انتظار توسعه روستاها با محوریت گردشگری داشت و این نیازمند الزاماتی چون ایجاد تاسسیسات اقامتی و پذیرایی، معرفی جاذبه ها و اماکن مذهبی، معرفی ظرفیت های صنایع دستی، معرفی فرهنگ های بومی محلی، شناسایی و احصای توانمندی های بومی محلی از جمله جشنواره های مختلف می باشد».

ضرورت برنامه ریزی هدفمند برای برگزاری کیفی جشنواره گل نرگس

البته در راستای اظهارات دکتر برزگر می توان گفت برنامه ریزی هدفمند برای برگزاری کیفی جشنواره گل نرگس و حرکت در مسیر برندسازی در این منطقه و همچنین راه اندازی تورهای گردشگری در زمان خاص می تواند در جذب حداکثری گردشگران تاثیرگذار باشد.

گردشگران و علاقه مندان به گردشگری تجربه محور نیز می توانند تجربیات دلچسبی را در این روستا داشته باشند. چراکه حصیربافی ، محصولات دامی، خانه های قدیمی و بومی سازی و غذاهای سنتی این روستا، شرایط بسیار خوبی را برای بازدید کنندگان فراهم می آورد.

اما همانطور که تاکید گردید، برای عملی شدن ایده روستای هدف گردشگری، نیازمند برنامه ریزی و حمایت مسئولان حوزه های گردشگری و کشاورزی هستیم و تاخیر هر روزه در این موضوع بسان از دست رفتن فرصت طلایی در ایجاد اشتغال پاک و مقابله با بیکاری و حتی آسیب های اجتماعی است.

تولید مرکبات با کیفیت و مرغوب یکی دیگر از ظرفیت های روستای کردکلا در حوزه کشاورزی است و ۸۰ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه تاثیر بسزایی در امر اشتغالزایی جوانان و تولیدات کشاورزی استان دارند.بالای یکصد هکتار آب بندان که از جمله برنامه های هدفمند دولت در ایجاد اشتغال و منابع پایدار روستا و همچنین توسعه گردشگری در روستاهاست از مزیت های این روستای هدف گردشگری است.

در زمینه تاریخی نیز تپه باستانی «دین تپه» و حسینیه تاریخی «پیرتکیه» که پیشینه آن به دوره قاجار می رسد از جاذبه های گردشگری  روستای کُردکلای شهرستان جویبار به حساب می آیند که معماری زیبای پیرتکیه می تواند جذابیت های بصری خوبی را در اذهان بازدیدکنندگان به یادگار گذارد.

نکته دیگر آن که با شروع برداشت گل نرگس برخی از نرگس کاران منطقه، به علت نبود خریدار و بازار و فروش ناچارند دسترنج شان را با کمترین قیمت به بازار عرضه کنند که بسیار به زیان آن ها و به نفع دلالان است.

یکی دیگر از مشکلات کشاورزان روستای کردکلا، وجود دو مدعی منابع طبیعی و اوقاف بر زمین‌های کشاورزی منطقه است که طبق گفته اوقاف سه دانگ زمین‌های کردکلا وقفی بوده و همین مساله به دلیل مشخص نبودن حد و حدود آن، مشکلات زیادی برای مردم این روستا ایجاد نمود از جمله اینکه نرگس زارها در دریافت تسهیلات بانکی و گسترش کار خود با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

متاسفانه تبلیغ بیش از حد سواحل و جنگل مازندران سبب شد که ظرفیت های عظیم این استان برای حرکت در مسیر توسعه پایدار ، مغفول بماند و اینگونه به نظر برسد که تمامی طرح ها و سرمایه گذاری ها باید در این مسیر تعریف شود .

این در صورتی است که با یک بررسی دقیق و کارشناسی به این نتیجه می رسیم که روستاهای مازندران خود به تنهایی بعنوان یک ظرفیت بی نظیر در توسعه کشاورزی و گردشگری محسوب می شوند.

بررسی ها موید آنست که روستاهای مازندران به دلایل قدمت تاریخی، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ، رسوم و آئین های سنتی، امامزاده ها و اماکن مذهبی، صنایع دستی و… می تواند بعنوان یک ظرفیت مهم در جذب گردشگر و توسعه پایدار مورد توجه قرار گیرند.

نوشته های مشابه
خون پاک سربازان وطن بر زمین نخواهد ماند،روایتی از پرواز سربازان وطن
یادداشتی به یاد سربازان شهید نیروی انتظامی در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی

خون پاک سربازان وطن بر زمین نخواهد ماند،روایتی از پرواز سربازان وطن

مدیریت قاطع و هوشمندانه استاندار در برقراری آرامش، امنیت و ثبات عمومی
تقدیر نمایندگان مجلس از استاندار مازندران در نبرد ۱۲ روزه؛

مدیریت قاطع و هوشمندانه استاندار در برقراری آرامش، امنیت و ثبات عمومی

پیوند عمیق مردم و مسئولین، دستاورد جنگ ۱۲ روزه
تقدیر نمایندگان مجلس از استاندار مازندران در نبرد ۱۲ روزه؛

پیوند عمیق مردم و مسئولین، دستاورد جنگ ۱۲ روزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *