باران شمال: توجه به دانشگاه و نگاه علمی و دانش بنیان، یکی از تاکیدات استاندار مازندران است و کما اینکه خود وی هم در تلاش است فرصت های بیشتری برای تعامل و همکاری با دانشگاهیان به دست آورد. هرچه باشد، دانشگاهها از دیرباز جایگاهی برای پیشرفت افراد جامعه و بهدنبال آن پیشرفت خود آن جامعه […]
باران شمال: توجه به دانشگاه و نگاه علمی و دانش بنیان، یکی از تاکیدات استاندار مازندران است و کما اینکه خود وی هم در تلاش است فرصت های بیشتری برای تعامل و همکاری با دانشگاهیان به دست آورد.
هرچه باشد، دانشگاهها از دیرباز جایگاهی برای پیشرفت افراد جامعه و بهدنبال آن پیشرفت خود آن جامعه بوده اند. غربی ها بلافاصله با فهم این قضیه، سعی در ساخت و تکثیر دانشگاه ها و اقدامات دانش بنیان نموده و پس از ۴۰۰ سال رندگی در قرون وسطی و عقب ماندگی، به سرعت پیشرفته کرده و گوی سبقت علم و دانش را از شرقی ها و مسلمانان گرفتند و یکه تازان این عرصه شدند.
در کشور ما در دوره پهلوی اول، گویا با پیشنهاد پروفسور حسابی، نخستین دانشگاه کشور در تهران احداث شد و رفته رفته دانشگاه ها در کشور ما تکثیر شد. پس از انقلاب اسلامی جهش یافت و ایران به سرعت به یکی از کشورهای علمی جهان تبیدیل شد.
قطعا در دنیای امروز که بین دانشگاه و صنعت پیوند نزدیکی برقرار است دانشگاهیان بیشتر از همیشه در توسعه کشورها در حوزه های مختلف نقش دارند و تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی منجربه اختراعات و ابداعات علمی در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی، گردشگری، پزشکی، تولیدی و… شده است.
از اینرو باید دانشگاه ها را مهد علوم روز جهان و عامل توسعه و افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها نامید. حتی کشورهای توسعه یافته نیز با هدایت اقتصاد به سمت دانش و فناوری، زمینه های زندگی مرفه و شاداب شهروندان خود را فراهم می آورند و هر ساله با افزایش شاخص رفاه هموطنان خود، سعی در جذب چهره ها و نخبگان جوامع دیگر به ویژه جهان سومی ها دارند. چون در کشورهای عقب مانده، معمولا حکومت ها، نخبگان را نوعی اپوزیسیون می دانند و از مهاجرت آن ها استقبال می کنند.
دانش اقتصادی، پدیده ای است که ممالک توسعه یافته را به رقابت بیشتر با هم وا می دارد و در نتیجه زمینه های رشد روز افزون اقتصادی آن جوامع را فراهم می آورد اما در کشورهایی مثل ایران که با اقتصاد دولتی و باری به هر جهت پیش می رود، وضعیت اقتصادی و معیشت مردم سال به سال دشوارتر می گردد و بخشی از این خبرها نیز ناشی از سیاست های بسته خارجی ماست که تعامل ما را با کشورهای توسعه یافته محدود کرده است.
البته در سال های اخیر، تکیه بر نگرش و عملکرد دانش بنیان و علمی در کشور ما افزایش یافته و منویات رهبر معظم انقلاب، صراحتا بر آن تاکید دارند. دولت مردمی سیزدهم نیز در همین راستا گام های مناسبی برداشته که از جمله آن ها افزایش مراکز دانش بنیان کشور به ویژه مازندران است.
بی شک می توان با اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، مازندران را یکی از استان های رشد یافته و پیشگام در حوزه دانش بنیان نامید و به به استمرار این وضعیت امیدوار بود.
اخیرا حسینیپور، استاندار مازندران به اتفاق معاون اقتصادی و برخی مدیران ستادی استانداری، نشستی صمیمانه را با رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و معاونین دانشگاه با موضوع بررسی امنیت غذایی و مسائل این دانشگاه برگزار نمود.
در این نشست، نقش دانشگاهها در توسعه کشاورزی و اقتصادی استان بررسی شد و بر برنامه محور شدن دانشگاههای استان در حوزههای تخصصی تاکید گردید.
مقام عالی دولت در مازندران در ارتباط با نقش دانشگاهها در توسعه کشاورزی و اقتصادی استان بیان داشت: «دانشگاههای استان باید برنامه جامع و کاملی برای حوزههای تخصصی خود داشته باشند و این نقش باید پررنگ باشد.
حسینی پور بیان داشت: دانشگاهها محل بسیار مناسب برای تهیه نقش راه توسعه استان بوده، اما هماهنگی و همگرایی بین این نهادها در استان باید به حد مطلوبی برسد.
استاندار مازندران باتوجه به گزارش ارائه شده توسط معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در ارتباط با برنامه های این دانشگاه گفت: برنامههای ارائه شده برنامه های تحولی و بسیار مناسب برای توسعه استان هستند.
وی به اهمیت امنیت غذایی در استان مازندران اشاره کرد و اظهار داشت که باید مشکلات موجود در بخش ناامنی غذایی با برنامه ریزی دقیق حل شود.
او نیاز به حمایت از پژوهشهای کشاورزی در استان را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: توجه به توسعه تحقیقات و گسترش آن به صورت تجاری و میدانی در سطح استان میتواند سبب بهبود امنیت غذایی و ارتقاء وضعیت اقتصادی کشاورزان شود».
قطعا نمی توان اهمیت نقش دانشگاه در توسعه کشاورزی استان را منکر شد و تحقق این موضوع نیاز به هماهنگی بین سازمانها و ساختارها با محوریت سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه های کشاورزی دارد که اگر این مهم محقق شود دانشگاه میتواند با همکاری بخشهای مختلف به ارتقای امنیت غذایی کشور و بهبود بخش کشاورزی کمک کند و برنامهریزی جامعی را در این زمینه اجرا نماید.
از اینرو نقش بابک مومنی سرپرست جهاد کشاورزی استان که از قضا خود یک مدیر دانشگاهی و متولی سازمان کشاورزی به عنوان یکی از سازمان های مهم اقتصادی مازندران می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.
استاندار مازندران می تواند با نادیده گرفتن حواشی و دلخوری های تغییر مدیریتی در جهاد کشاورزی استان در راستای توسعه و پیشرفت استان با تثبیت مدیریت وی از ظرفیت های علمی و عملی بابک مومنی بهره گیرد و با ایجاد یک تعامل سه گانه بین استانداری، جهاد کشاورزی و دانشگاه ها، زمینه های توسعه کشاورزی و اقتصادی مازندران را فراهم آورد.
هرچه باشد مازندران استانی است که به دلیل شرایط خاص آب و هوایی نیازمند آن است که بسیاری از مباحث آن به صورت استانی مدنظر گرفته شود و برای تحول کشاورزی در مازندران برنامه ریزیهای نوین و علمی انجام شود که زمینه های آن نیز مساعد است.
همچنین، نیاز است اجرای پروژهها با حضور نخبگان و انجام پژوهشها به سیاست اجرایی تبدیل شود تا به تحولات مثبت در کشاورزی این منطقه منجر شود. چرا که دانشگاهها و مدیران دانشگاهی، نقشی ذاتی در دنیای اقتصاد ایفا می کنند که مهارت ها را افزایش داده و سرمایه گذاریها و استعدادها را به خود جذب می کنند و می توانند زمینه های توسعه و ترقی را فراهم آورند.
دیدگاهتان را بنویسید