دوشنبه / ۹ تیر / ۱۴۰۴ Monday / 30 June / 2025
×

باران شمال: هرچه به هفته ها و روزهای منتهی به انتخابات، نزدیک تر می شویم، نقش صدا و سیما در تهییج مردم به شور انتخاباتی و رفتن به پای صندوق های رای، مهم تر و موثر می شود. آن هم در شرایط فعلی که برخی شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک رقیب جدی برای صداوسیما شده […]

چرخش ۱۸۰ درجه ای صدا و سیما/ شورآفرینی یا سودآوری؟!

باران شمال: هرچه به هفته ها و روزهای منتهی به انتخابات، نزدیک تر می شویم، نقش صدا و سیما در تهییج مردم به شور انتخاباتی و رفتن به پای صندوق های رای، مهم تر و موثر می شود.

آن هم در شرایط فعلی که برخی شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک رقیب جدی برای صداوسیما شده اند و زنگ خطر را به صدا در آورده اند.

بنابراین انتظار می رود که رسانه ملی با ایجاد برنامه های تقریبا رایگان و متنوع، نظر مردم را به دستاوردهای نظام و انقلاب جلب کند و آن ها را مجاب به حضور در پای صندوق های رای نماید.

شاید متولیان کشور در این شرایط حساس، آن چیزی که از صدا و سیما می خواهند یک تصویر واقعی از آن چیزی که در حال رخ‌دادن است و به تبیین مواردی چون عزت و استقلال کشور، خودکفایی در بسیاری از حوزه ها، رشد علمی و مواردی از این دست بپردازند.

مسئله اصلی عزت و استقلال ملت است و مردم در آستانه انتخابات باید بدانند برای چه چیزی هزینه داده‌اند و می‌دهند و به این موضوع صدا و سیما باید توجه کند.

طبق آمارهای کشوری حدود ۲۵ درصد مردم ما مخاطب صدا و سیما هستند اما احتمالا این مقدار در استان هایی چون مازندران که برنامه های محلی و متنوع تری دارد قدری بیشتر است و احتمالا به ۳۰ تا ۳۵ درصد برسد. البته غالب این مخاطبان روستاییان هستند و کمتر مشاهده می شود در شهرهای بزرگ استقبال از رسانه ملی گسترده باشد.

با این حال، رسانه ملی برای تبلیغات انتخاباتی نامزدها اعلام کرد به طور متوسط از هر نماینده رقم ۱۰۰ میلیون تومان را دریافت می‌کند تا تبلیغات او را در تلویزیون نمایش دهد.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما اخیرا در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: «همکاران ما در سازمان یک تلاش بسیار پیچیده و شبانه روزی را در ماه های اخیر انجام دادند که ما بتوانیم به تعداد ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزه های انتخابیه در اختیار نامزدها قرار دهیم.

در همین راستا اعلام شد که نامزدها باید از طریق سامانه ستاد تبلیغات به نشانی em۱۴۰۲.ir برای تبلیغات تلویزیونی ثبت نام کنند. هر نامزد باید ویدئوهای خود را در قالب مصوب سازمان صدا و سیما تولید کند.

این بسته تصویری که حدود بیست دقیقه خواهد بود، شامل ویدئوی حامیان، سوابق، برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزد خواهد بود. تعداد پخش و بازپخش در هر حوزه انتخابیه متناسب با تعداد نامزدهایی است که برای تبلیغات تلویزیونی نام‌نویسی کرده‌اند.

چنانچه نامزد نتواند تبلیغات خود را با قواعد مصوب تولید کند یا از تبلیغات تلویزیونی منصرف شود، مبلغ دریافتی برگردانده نخواهد شد». در نهایت با اعلام صداوسیما به نامزدها برای استفاده از ۲۰۰ شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد ۵تا ۷۰ میلیون خواهد بود که در تهران به بالای ۱۰۰ میلیون می‌رسد؛ مثلا در مورد شهر تهران، نامزد انتخاباتی برای ثبت‌نام در سامانه تبلیغات ۲۰ دقیقه‌ای تلویزیون ویژه انتخابات مجلس، باید رقم ۱۵۰ میلیون تومان بپردازد.

به عبارتی دقیقه‌ای ۷ میلیون تومان. طبق سخنگوی ستاد انتخابات کشور پس از اتمام فرصت ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی درباره تعداد نهایی ثبت نام کنندگان مشخص شده که ۲۴ هزار و هشتصد و بیست و نه نفر ثبت‌نام قطعی داشتند.

به طور میانگین حداقل ۴۲۳ میلیارد تومان درآمد سازمان از انتخابات مجلس دوازدهم خواهد بود.

اعلام این ارقام در محافل انتخاباتی و فضای مجازی موجب انتقاد و گلایه های بسیاری شد و بیشتر از آن برداشت درآمدی و سوء استفاده از وضعیت موجود شد چرا که با کم شدن مخاطبان، گویا درآمد این رسانه نیز کاهش یافته و معمولا فرصت های اینچنینی برای صدا و سیما یک فرصت مطلوب محسوب می شود که بخشی از کسری درآمدی خود را جبران نماید.

البته این گلایه ها جواب داد و صدا و سیما نسبت به اصلاح تعرفه های خود اقدام کرد. در خبرهای بعدی اعلام شد صداوسیما به نامزدهای انتخاباتی مجلس تخفیف داد.

صداوسیما اخیرا اعلام خبر تمدید ۳ روزه فرصت ثبت نام تبلیغات تلویزیونی، نرخ جدید هزینه‌های ثبت نام را اعلام کرد.

بر این اساس قیمت‌ها به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که در ۲۰۲ حوزه از ۲۰۸ حوزه انتخابیه هزینه ثبت نام ۵ یا ۱۰ میلیون تومان است.

حتی قرار شد نامزدهایی که یک درصد آرای مأخوزه را کسب کنند، هزینه‌های پرداخت شده‌ تبلیغاتی به آن‌ها بازگردانده خواهد شد.

کاری که انتظار می رفت از ابتدا صدا و سیما با توجه به حساسیت های انتخاباتی و انبوه هجمه های امپراطوری رسانه های دشمن انجام دهد و به آن نگاه سودآوری و جبران هزینه ها نداشته باشد.

به هر حال، در این برحه حساس، انتظارات از صدا و سیما به عنوان رسانه ملی، همسویی و نگاه تعاملی است و اینکه صرفا به نشاط انتخاباتی و شورآفرینی فکر کند.

امیدواریم این رسانه در تحقق اهداف و برنامه های انتخاباتی خود موفق عمل نماید و در نهایت بتواند یکی از عوامل مهم افزایش مشارکت در انتخابات، قلمداد گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *