یکشنبه / ۸ تیر / ۱۴۰۴ Sunday / 29 June / 2025
×

باران شمال- مجید ساجدی فر: در تقویم جمهوری اسلامی ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری به روز معلم و استاد نامگذاری شده است. روزی که اگر آن را مهم ترین روز کشور بنامیم، رواست. چرا که پیشرفت یا پسرفت جامعه مستقیما به این نهاد ارتباط دارد و اگر آموزش و پرورش بتواند نیروهایی متخصص، مسئول […]

«آموزش و پرورش» اولویت اول دولت‌ها باشد / کمالی: کمبود نیرو نداریم/ باسوادی ۹۹ درصدی مازندران

باران شمال- مجید ساجدی فر: در تقویم جمهوری اسلامی ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری به روز معلم و استاد نامگذاری شده است.

روزی که اگر آن را مهم ترین روز کشور بنامیم، رواست. چرا که پیشرفت یا پسرفت جامعه مستقیما به این نهاد ارتباط دارد و اگر آموزش و پرورش بتواند نیروهایی متخصص، مسئول و متعهد تربیت کند بزرگترین گام توسعه و ترقی آن کشور برداشته می شود.

از اینرو کشورهای توسعه یافته از سال های دور این نهاد را اولین و مهم ترین نهاد مورد توجه خود قرار داده اند و معلمان و استادان از احترام و عنایت ویژه ای برخوردار هستند.

در کشور ما هم اگرچه هنوز آموزش و پرورش در جایگاه واقعی خود قرار ندارد اما در سال های اخیر این درک عمومی بیشتر از قبل حاصل شد که بهترین و و مهم ترین ابزار در تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی، توسعه سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی و ورزشی، اولویت قرار دادن آموزش و پرورش است.

این ویژگی که هرچه یک جامعه از نیروی کار ماهر و متخصص بیشتری برخوردار باشد بهتر می تواند زمینه انتقال فرهنگ، آداب و رسوم، ارزش اجتماعی به تمامی نسل ها را فراهم سازد.

آموزش و پرورش بهتر از هر نهاد دیگری می تواند فرهنگ یک جامعه را تقویت کند و هویت مشترک ایجاد نماید و جامعه‌ را به سمت یگانگی و یکپارچگی ببرد.

بنابراین یکی از مهم ترین وزارتخانه های هر جامعه ای، وزارت آموزش و پرورش است و موثرترین شوراها و کارگروه ها نیز مربوط به این نهاد هستند. پس نیاز است وزارت اول کشور و اولویت اول دولت‌ها این نهاد باشد.

باید با توجه به پیچیدگی ها و حساسیت های آموزش و پرورش، جلسات شورا استمرار بیشتری یابد و کارگروه های اختصاصی و مجزا در قالب‌های متنوع سلامت و تربیت بدنی، حجاب و عفاف، هوشمندسازی و تجهیزات مدارس، و … تشکیل شود.

دلیل اهمیت جلسات شورای آموزش و پرورش در دولت سیزدهم نیز مجموعه عوامل ذکر شده در سطور بالاست و از همه مهم تر با توجه به تهاجم فرهنگی غرب در دهه های گذشته به ملل اسلامی از جمله ایران که در یکی دو سال اخیر با شدت بیشتری درگیر همین تهاجمات بوده، توجه به نهاد آموزش و پرورش اهمیت بیشتری می یابد.

دیگر با گوشت و پوست و استخوان مان احساس کردیم برنامه اصلی دشمن، تهاجم بر آموزش و پرورش و دانش آموزان و موضوعات عرفی و مذهبی چون حجاب و تشکیک دینی و… است.

در چنین مواقعی اگر شورای آموزش و پرورش در مقابل آسیب‌های دشمنان و تحرکات آنها برنامه‌ریزی هدفمندی نداشته باشد، ناچار می شود غافلگیری‌های دشمن را بپذیرد و صدمات روحی و روانی رفتار دانش آموزان را تحمل کند.

از اینرو دلسوزان و صاحبنظران این حوزه معتقدند آموزش و پرورش باید چشم اندازی بلند مدت برای سال‌های آینده تهیه و تنظیم کند و با توجه به سرعت گسترش تکنولوژی و عرصه‌های نوین، راهبرد های گوناگون و متنوعی اتخاذ نماید.

لازمه این کار آن است که کاستی های موجود در شوراهای مرتبط با این نهاد برطرف شود و کیفیت آن ها ارتقا یابد. باید گفتمان موجود با دانش آموزان، امروزی و مدرن شود و به مسایل و نیازهای دانش آموزان ریشه ای تر و عمیق تر نگاه کرد.

همچنین نیاز است ستاد آموزش و پرورش مازندران و کشور پر رنگ تر و موفق تر ظاهر شود و ثبات مدیریتی بیشتری را تجربه کند تا به اهداف مورد نیاز دست یابد.

در مازندران با روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتصاب «حسین کمالی» به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش استان، شاهد افزایش اثرگذاری و توسعه بخشی این نهاد در جامعه هستیم. از جمله اینکه سعی شده طبق فرموده مقام معظم رهبری از خروج نیروی با تجربه جلوگیری شود، کمبود معلم هم با تصمیماتی عقلایی تا حدود بسیاری مرتفع گردید.

بهسازی و شاداب سازی فضای مدارس با سرعت بیشتری در حال انجام است و تعداد و کیفیت نمایشگاه های مرتبط رو به افزایش است. به شورای آموزش و پرورش استان در مقابله با تهاجم فرهنگی نقش های بزرگتری ایفا شد.

بنابراین همانطور که به شکلی خلاصه ذکر شد در همه نهادها و حوزه ها رد پای اموزش و پرورش مشهود است و متولیان امر باید به شکلی ویژه تر و تخصصی تر به این حوزه نگاه کنند.

اخیرا مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به مناسبت روز معلم در نشستی خبری با اصحاب رسانه به اهمیت روز معلم و برنامه ها و اهداف پیشرو پرداخت. مشروح آن در ادامه از خاطرتان می گذرد.

۲ هزار و  ۴۰۰ نفر معلم جدید جذب می‌شوند

حسین کمالی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته مقام معلم، اظهار کرد: تکریم از مقام معلم به عنوان یک فرهنگ، روش و شیوه باید در جامعه نهادینه شود.

وی تصریح کرد: برای تقدیر از معلمان شیوه نامه از سوی وزارتخانه دریافت کردیم از نظر ما همه معلم‌ها فرهیخته و دلسوز هستند و با نگاه حرفه‌ای  و مهارت خاصی در حال خدمت رسانی هستند اما از نظر شیوه نامه وزاتخانه معلمان نمونه استان معرفی می‌شوند که ۹۸ نفر در استان انتخاب شده و ۹ نفر به مرحله کشور راه یافتند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اضافه کرد: موضوع تکریم معلمان منحصر به مدرسه نمی‌شود بلکه همه مسؤولان  محلی به نحوی خودشان را به تقدیر از مقام معلم تکلیف کردند و در استانداری مازندران هم ستادی تحت عنوان تکریم از مقام معلم آغاز به کار شده است و استاندار مازندران تاکید داشته که برای نخستین بار تکریم مقام معلم و دانشگاهیان به صورت یک برنامه مشترک برگزار شود.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای تامین نیروی انسانی در استان مازندران،گفت: بر اساس برآورد انجام شده و بکارگیری بازنشسته‌ها و جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی جاری مشکل کمبود نیروی انسانی نداریم.

کمالی اضافه کرد: تراز نیروی انسانی ما با کلاس‌ها قابل قبول بوده و به هیچ وجه کمبود نداریم حدود ۲ هزار و  ۴۰۰ نفر معلم جدید جذب می‌شوند و همچنین ۶۰۹ نفر تحت عنوان نیروی خدماتی در مجموعه آموزش و پرورش استان مازندران جذب می‌شوند.

وی یادآور شد: همه تلاش آموزش و پرورش این است که نمرات دورس مختلف در پایه‌ها را ارتقاء ببخشیم و برنامه‌ داریم با اقدامات و برنامه‌های آموزشی به سمت رشد کیفیت آموزشی ارتقا میانگین آموزشی را پیگیری می‌کنیم.

میانگین رشد استان در حوزه فنی و حرفه ای ۴۵ درصد است

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از برنامه‌ریزی برای رشد دانش آموزان در رشته فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: میانگین رشد ما در استان ۴۵ درصد است و هدف گذاری برای رشد به ۵۶ درصد در دستور کار است که با رشد رشته‌های فنی و حرفه‌ای مشکل بیکاری جوانان و افراد متقاضی شغل حل می‌شود در دولت سیزدهم حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای تخصیص داده شده است.

کمالی پیرامون برگزاری آزمون نهایی مدارس اظهار داشت: برگزاری آزمون نهایی از سال گذشته آغاز شد و در سال جدید نیز ادامه دارد. در سال گذشته ۴۰ درصد، سال جاری ۵۰ درصد و سال بعد ۶۰ درصد معدل در آزمون دانش‌آموزان کشور اثرگذار است. نمرات پایه دهم و یازدهم دانش‌آموزان برای سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ اثر مستقیم دارد.

وی از شرکت ۷۶ هزار و ۱۴۱ نفر داوطلب مازندرانی در کنکور خبر داد و افزود: در نظام آموزشی ترک تحصیل نداریم و ما بازماندگان از تحصیل به دلایل اختیاری داریم. دانش‌آموزی که به دلایل اقلیمی، انتخاب شخصی، شرایط محیطی و مانند آن تحصیل را ترک می‌کند باید شناسایی و برای بازگشت به تحصیل او برنامه‌ریزی شود.

کمالی در پایان گفت: حدود ۹۹ درصد جمعیت مازندران باسواد هستند.

نوشته های مشابه
خون پاک سربازان وطن بر زمین نخواهد ماند،روایتی از پرواز سربازان وطن
یادداشتی به یاد سربازان شهید نیروی انتظامی در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی

خون پاک سربازان وطن بر زمین نخواهد ماند،روایتی از پرواز سربازان وطن

مدیریت قاطع و هوشمندانه استاندار در برقراری آرامش، امنیت و ثبات عمومی
تقدیر نمایندگان مجلس از استاندار مازندران در نبرد ۱۲ روزه؛

مدیریت قاطع و هوشمندانه استاندار در برقراری آرامش، امنیت و ثبات عمومی

پیوند عمیق مردم و مسئولین، دستاورد جنگ ۱۲ روزه
تقدیر نمایندگان مجلس از استاندار مازندران در نبرد ۱۲ روزه؛

پیوند عمیق مردم و مسئولین، دستاورد جنگ ۱۲ روزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *