باران شمال – همزمان با فرارسیدن هفته شورای آموزش و پرورش، همایش بزرگ اعضای شورای آموزش و پرورش استان و شوراهای شهرستانها و مناطق به میزبانی اداره کل اموزش و پرورش مازندران و با حضور مدیران استانی و شهرستانی در اردوگاه شهدای بادله برگزارشد. اختصاصی باران شمال به قلم فرشته عالی – در ابتدای […]
باران شمال – همزمان با فرارسیدن هفته شورای آموزش و پرورش، همایش بزرگ اعضای شورای آموزش و پرورش استان و شوراهای شهرستانها و مناطق به میزبانی اداره کل اموزش و پرورش مازندران و با حضور مدیران استانی و شهرستانی در اردوگاه شهدای بادله برگزارشد.
نیکزاد همچنین تاکید کرد: این شورا با تمرکز زدایی از هدر رفت منابع در آموزش و پرورش جلوگیری کرد. مدیرکل آموزش و پرورش همچنین به گستردگی دستگاه تعلیم و تربیت اشاره و خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش مجموعه ای گسترده است که دولت به تنهایی نمی تواند پاسخگوی تمام نیازهای این مجموعه باشد و ما ناچار به جلب مشارکت عمومی هستیم و در این شورا مکانیسم جلب مشارکت، طراحی و تبیین می شود.
ارزشها در دستگاه رسمی تعلیم و تربیت جدی گرفته شود
در این همایش محمدباقر لایینی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و همچنین ضمن گرامیداشت یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از امریکا با عنوان تروریست بزرگ یاد کرد و گفت شیطان بزرگ، تروریست بزرگ هم هست. آیت ا… محمدی لایینی با اشاره به اینکه امروز آخرین روز از هفته آموزش و پرورش است از تمام کسانی که در این شورا برای نوسازی و بهسازی پرورش و آموزش تلاش می کنند و به ویژه از مدیران و خیران قدردانی کرد و همچنین از مجلس شورای اسلامی که در ۲۲دیماه سال ۷۲ قانون تشکیل و تاسیس شورای آموزش و پرورش را تصویب کردند نیز تشکر کرد.
نماینده مقام معظم رهبری در استان همچنین گفت: از مدیریت آموزش و پرورش استان و شخص جناب نیکزاد به خاطر تلاش هایی که داشتند ، قدردانی می کنم. محمدی لایینی در ادامه به ضرورت مشارکت در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: همان طوری که اقتصاد اگر صرفاً دولتی باشد خیلی رشد نمی کند در حوزه آموزش و پرورش هم همین گونه است و البته نمی گویم دولت بی سهم باشد و کل مجموعه به مردم سپرده شود چون هم هزینه ها سنگین است و هم سلایق بسیار مختلف است اما باید مردم نیز مشارکت داده شوند.
وی در ادامه افزود: آموزش و پرورش با شورایی شدن با نشاط تر می شود و رغبت برای مساعدت مادی و معنوی از سوی مردم هم بیشتر می شود ضمن اینکه شورا هم از امور دینی و دستوری قرآنی است. نماینده مقام معظم رهبری همچنین گفت: پس سیاستگذاری دولت سر جای خود اما جایی برای مشارکت مردم در آموزش و پرورش نیز تعریف شود.
محمدی لایینی با اشاره به ضرورت جدی گرفتن ارزش ها در حوزه تعلیم و تربیت گفت: اسناد بالادستی نظام در آموزش و پرورش جدی گرفته شود نه اسناد سازمانهای بین المللی ازجمله یونسکو چون این اسناد اگرچه نکات مثبتی هم دارد اما روح حاکم بر اسناد آنان بر فاصله گرفتن جوانان از دین و گسترش لیبرالیسم و باورهای سکولاریستی است. وی همچنین بااشاره به سبک مدیریت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: خروجی مدارس ما باید مانند این شهید سرافراز باشد که الگوی مدیریت جهادی و استشهادی بود. اجرا و نظارت داده شده است.
مشارکت به معنای برخورداری یکطرفه از امکانات اجتماعی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز در این مراسم با انتقاد از وضعیت موجود ، گفت : مشارکت به معنای برخورداری یکطرفه از امکانات اجتماعی و تصمیم گیری در مدیریت فردی و همکاری دیگران در اجرا نیست. حسین حسن نژاد افزود: آموزش و پرورش برای جلب مشارکت اجتماعی باید مدیریت مشارکت پذیر را نهادینه کند.
وی ادامه داد : یکی از مشکلات موجود در حوزه آموزش و پرورش کمبود فضای آموزشی است، اما این مشکل را چنان برجسته کرده ایم که برخی دیگر از مشکلات را کمتر می بینیم که از جمله آن می توان به استفاده و بهره برداری درست و منطبق بر اهداف آموزشی از اماکن آموزشی موجود اشاره کرد که در حال حاضر به مشکلی اساسی تبدیل شده است.
حسن نژاد توضیح داد : از مکان استفاده درست نمی کنیم در حالی که با حداقل هزینه ها می توانیم بهره برداری از مکان را ارتقا دهیم.
جانشین رییس شورای آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد: مشکل دیگر این است که در اداره مدرسه از توان و مشارکت اجتماعی خانواده ها به مفهوم کامل کلمه استفاده نمی کنیم و شاید همین نگاه سبب شده فاصله و دیوار بین خانواده و مدرسه و جامعه و مدرسه مقداری افزایش پیدا کند.
حسن نژاد افزود : اگر همه اینها را امروز جزو مشکلات آموزش و پرورش بدانیم در یک واژه تحت عنوان مشارکت قابل حل هستند، اگر دنبال این هستیم که در مدرسه یک مدل مدیریت مشارکتی داشته باشیم و دنبال تغییر نظام تصمیم گیری در مدرسه هستیم تا معلم و دانش آموز مشارکت پذیر تربیت کنیم، باید مشارکت به عنوان روح سازنده تصمیمات ما در حوزه آموزش و پرورش لباس عمل بپوشد و برای رسیدن به چنین نقطه ای قبل از هر چیز باید ذهنیت ما نسبت به مفهوم مشارکت تغییر پیدا کند.
وی گفت: مشارکت به معنای همکاری همگان در تصمیم سازی و اجراست، مشارکت با تغییر نگرش اتفاق می افتد و اگر در هر جامعه و صنفی در حوزه مشارکت ضعف داشته باشیم شاید قابل پذیرش باشد اما در آموزش و پرورش که فرصت تعلیم و تربیت کننده جامعه است اگر با محور مشارکتی پیش نرود در جهت اهداف این نهاد حرکت نکرده است.
حسن نژاد افزود : امروز مدیر و معلم مشارکت پذیر و انتقادپذیر بهترین نیروست، با این محوریت می توان همه نیروها و امکانات را برای رسیدن به اهداف و ایجاد تحول در آموزش و پرورش بسیج کرد، امروز اگر در جلب مشارکت مشکل داریم حتما ریشه آن در خانواده و مدرسه ماست، اگر گاهی اوقات از آموزش و پرورش توقع بالایی داریم حتما باید به این نکته هم توجه کنیم که این نهاد بخشی از محصولش متوجه جامعه و خانواده هم هست.
وی گفت : این انتظار از آموزش و پرورش می رود که یک تغییر نگرش در خانواده ها و دانش آموزان ایجاد کند که هم مشارکت در خانواده و هم در شهر ایجاد کنند. معلمان و روسا یا اولیای مدرسه مشارکت پذیر بهترین مدل برای مدیریت جامعه هستند.
دیدگاهتان را بنویسید