باران شمال – افزایش بودجه و نگاه هدفمندانه به هزینه ها و تلاش برای جذب درآمدهای پایدار در کنار تقسیم صحیح خدمات شهری به همه گروه های جمعیتی از ویژگی های بارز بودجه ۹۸ شهرداری ساری است. اختصاصی باران شمال به قلم کمیل ستوده – سرانجام بودجه شهرداری ساری تصویب شد. بودجه […]
رشد بودجه و تقسیم عادلانه خدمات؛ دستاورد موثر مدیریت شهری
مهم ترین شاخصه پویایی و توسعه یافتگی، انجام امور زیرساختی و بهبود ارائه متوازن خدمات به همه گروه های جمعیتی است. در بودجه سال ۹۸ سهم فعالیت های عمرانی بیش از ۶۵ درصد از کل بودجه را شامل می شود. این در حالی است که در برخی دیگر از کلان شهرهای کشور این رقم به چزی حدود ۵۵ درصد و نهایتا ۷۰ درصد می رسد. این دقیقا همان است که می توان از آن به عنوان یک دستاورد عملیاتی موثر نام برد. تعریف و ارزیابی اصولی پروژه های خرد و کلان و جدیتی در روند طراحی، اجرا و بهره برداری همان گونه که شهردار جهادی ساری بارها در صحبت های خود به ان ها اشاره کرد، نشان از اهمیت سرعت بخشی و بهبود کیفی ارائه خدمات به شهروندان است.
از سوی دیگر کیفیت پیش بینی هزینه ها، میزان بودجه های اختصاص یافته به سازمان های تابعه و پراکندگی آماری نسبت به سال های قبل در بخش عمرانی، نیز موید این امر مهم است به سازمان هایی همچون سازمان عمران و بازآفرینی شهری و سیما و منظر و فضای شهری و همچنین سازمان فاوا که سه سازمان موثر در ایجاد زیرساخت های توسعه عمرانی شهری می باشند، مجموعا بیش از ۲۴ درصد از بودجه کل و بیش از ۳۷ درصد از بودجه عمرانی اختصاص یافته که این هم نمود دیگری از توجه به نگاه زیرساختی به شاخصه های توسعه و تعریف پروزه می باشد. در کنار این مسئله بحث ایمنی و به روزرسانی و ایجاد زیرساخت های مدیریت بر حوادث نیز در نگاه مدیریت شهری با اختصاص ردیف بودجه ای بیش از سال های قبل به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، عینیت یافت.
نگاه انقباضی به بودجه در کنار درآمدزایی پایدار با توجه به شرایط روز کشور
شاید تنها نقطه ای که تاحدی می توان آن را در بودجه ریزی های سال های آتی اصلاح کرد بخش درآمدزایی پایدار بوده است. در این بخش با توجه به پیش بینی نقش ۴۰ درصدی برای شهرداری ها در جذب درآمدهای پایدار در اسناد ملی، هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله وجود دارد. اما به هر حال درنظر گرفتن سهم ۱۳ درصدی از بودجه به عنوان منابع درآمدی پایدار در حالی که سال قبل این رقم کمتر بوده است نیز بخش دیگری از اهمیت دادن مدیریت شهری به جایگاه خدماتی خود تلقی می شود.
همچنین کاهش برخی هزینه های جاری و نگاه به بهره وری مالی در تعریف موارد هزینه کرد سازمانی شاخصه موثر دیگری در تدوین نظام بودجه ای شهرداری به شمار می رود. در دیدگاه کارشناسان اقتصادی نگاه انقباضی مبتنی بر صرفه جویی حداکثری در کنترل هزینه هاست با درنظر گرفتن شاخصه هایی همچون کارآمدی ساختاری و تورم و… . به همین خاطر شهرداری ساری بر اساس یک نگاه واقع گرایانه نسبت به شرایط فعلی کشور و نگاه برنامه ریزان کلان ملی، یک بودجه ای تاحدزیاد مناسب و هوشمندانه ارائه کرد تا بتواند با ایجاد زیرساخت های لازم و مدیریت صحیح شرایط بیشترین خدمات را به مردم شریف ساری ارائه کند.
توجه جدی به الگوهای کارآمد و تجربه کلان شهرهای داخل و خارج از کشور
بر اساس دیدگاه مدیریتی چند محور را بهعنوان اساسیترین راهبردها و خطمشیها میتوان در نظر گرفت: نظام بودجهریزی، افزایش نقش مالیاتها در تأمین مالی هزینههای جاری، باز توزیع ثروت، بهرهوری حداکثری از الگوی مشارکت خصوصی و عمومی و برونسپاری به بخشهای تعاونی و خصوصی، ایجاد سامانههای یکپارچه اطلاعات و کاهش فساد سیستماتیک،
محافظت از محیطزیست نمونههایی از سر تیتر برنامههایی میتوانند تلقی شوند که در مسیر توسعههای منطقهای باید موردتوجه جدی قرار بگیرند. موضوع بازآفرینی شهری و عمران که در نگاه مدیریت شهری به آن توجه شده است در همین زمینه قابل توجه است. از سوی دیگر طبقه بندی بودجه بر اساس ارزیابی اقتصادی و عمرانی پروژه ها و نه صرفا هزینه های غیرقابل وصول نیز شاخصه دیگری است که نشان از پویایی و توسعه محور بودن مدیریت شهری است.
نگاهی گذرا به الگوهای توسعه در برخی مناطق دنیا و حتی کشور خودمان نشان میدهد که معمولاً اصلاحات اقتصادی و ساختاری ابتدا در ابعاد کوچک و آزمایشی و در مناطقی با مختصات فرهنگی و اجتماعی معین اجراشده و سپس بهتدریج در تمام مناطق گسترش پیدا میکند. تجربه کشوهایی همچون سنگاپور، چین، مالزی گواه روشنی بر این ادعاست. کاهش هزینههای جاری و یافتن راهحل بهینه و همچنین محدودتر شدن دایره بازندگان و برندگان آن اصلاحات موردنظر در مقیاس محلی، باعث مقاومت کمتری از سوی منتفعان خدمات شهری از شرایط خاص میشود و درعینحال با هویدا شدن نتایج مثبت آن برنامهها باعث همراهی و تقویت اصلاح در سطوح وسیعتر نیز میگردد.
دیدگاهتان را بنویسید