دوشنبه / ۹ تیر / ۱۴۰۴ Monday / 30 June / 2025
×

باران شمال – دکتر احمد گوران؛ رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری ساری، شهرداری به مناسبت ۲۶ آذر روز حمل و نقل و ایمنی در گفتگویی اختصاصی با کرانه شمال گزارشی از عملکرد این سازمان وو برنامه های در دست اقدام و آتی سازمان داشته است که در آن با اشاره […]

نگاهی به گزارش عملکرد سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری ساری

باران شمال – دکتر احمد گوران؛ رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری ساری، شهرداری به مناسبت ۲۶ آذر روز حمل و نقل و ایمنی در گفتگویی اختصاصی با کرانه شمال گزارشی از عملکرد این سازمان وو برنامه های در دست اقدام و آتی سازمان داشته است که در آن با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه:شهرداری؛ به عنوان سازمانی که سر وکارش با مردم است باید روح خدمت گذاری و اخلاص را بیشتر از جاهای دیگر داشته باشد افزود: تمامی تلاش و سعی ما در کنار همکاران خدومم در سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری به منظور ارائه خدمات بهتر همراه با ایمنی و کاهش حوادث و مسائل ترافیکی است.

 

دکتر احمد گوران؛ رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری ساری


 

به گزارش باران شمال به قلم فرشته عالی – وی ضمن تبریک به تمامی فعالان صنعت حمل و نقل اظهار داشت: برنامه عملیاتی سازمان در۱۳۹۹ شامل؛ شبکه معابر شهری، کنترل ترافیک شهری، فرهنگ شهروندی، برنامه ریزی و توسعه شهری و سیاست های آتی است و طرح های سازمان نیز شامل : شبکه سواره رو، شبکه پیاده رو، شبکه دوچرخه، تجهیزات مهندسی و ایمنی ترافیک، تجهیزات کنترل و هوشمندسازی ترافیک، زیرساختهای فرهنگی و هنری، تهیه برنامه های راهبردی و اسناد توسعه شهری و برنامه ها و سیاست های آتی است.

این مسئول عملیات های انجام شده در سازمان را شامل عملیات:اصلاح، توسعه و تجهیز شبکه معابر اصلی و بزرگراهی، اصلاح، توسعه و تجهیز تسهیلات مربوط به عابرین پیاده، ایجاد و توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه، خرید و نصب تجهیزات ایمنی، اطلاع رسانی و هدایت ترافیک شهری، خرید و نصب تجهیزات مربوط به کنترل ترافیک، احداث و توسعه پارکینگ های عمومی، آموزش قوانین و مقررات ترافیکی
و ساخت و توسعه پارک های آموزشی شهروندان و خدمات انجام شده را هم شامل: خدماتی از قبیل: اصلاح و توسعه شبکه معابر اصلی و بزرگراهی، اصلاح و توسعه گذرگاههای همسطح و غیرهمسطح عابرین پیاده ، ایجاد زیرساخت ها و توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه، خط کشی محوری معابر سطح شهر، طراحی و نصب تابلوهای هدایت مسیر، تهیه و نصب حفاظ جانبی معابر، خرید و نصب تجهیزات ایمنی شهری، اجرای آرام سازهای ترافیکی، رنگ آمیزی سرعتگیرها و جداول، احداث و توسعه پارکینگ های عمومی، خرید و نصب تابلوهای متغیر خبری، خرید و نصب چراغ ها و کنترلهای هوشمند، تولید محتوای ترافیکی از قبیل بنر، پوستر و ارتباط مستمر با اصحاب رسانه دانست و گفت:

خلاصه اقدامات و عملکردهای سازمان در بخش های مختلف فنی و اجرایی شامل موارد زیر است:طراحی و اصلاح هندسی تقاطعات، دوربرگردان ها و شبکه معابر سطح شهر، بازدیدهای میدانی به منظور روان سازی و ایمن سازی تردد در سطح شهر، بازدیدهای میدانی به منظور رفع مشکلات ترافیکی شهروندان، پیگیری و نظارت بر مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر ساری، خط کشی محوری معابر سطح شهر، خط کشی عابرپیاده و ایمن سازی محدوده مدارس و مهدکودک ها، نصب تابلوهای هدایت مسیر، نصب علائم، تابلوها و تجهیزات ترافیکی و رنگ آمیزی سرعتگاهها و کف نوشته ها است.

دکتر گوران در خصوص اصلاحات هندسی در تقاطع ها و دوربرگردان های سطح شهر گفت: با توجه به محدود بودن سطح سواره روی موجود در چرخه ترافیکی شهرها، علاوه بر نیاز روزافزون به اجرای پروژه های عمرانی با هدف روان سازی ترافیک، نیاز به ساماندهی وضع موجود و رفع گره های ترافیکی و اصلاح نقاط حادثه خیز ضروری است. از جمله راهکارهای مدیریت و روان سازی ترافیک، اجرای اصلاحات هندسی در نقاط حادثه خیز و پر خطر است که ضمن ایمن سازی نقاط مستعد وقوع حادثه، با کاهش حرکت های تداخلی به کاهش زمان تاخیر سفرهای درون شهری کمک می کند و انواع مختلف طرح های اصلاح هندسی مواردی چون: اجرای جزایر جدا کننده، اصلاح شعاع قوسهای راستگرد، اصلاح و اجرای خطوط افزایش و کاهش سرعت در محل دوربرگردان ها، تبدیل میدان به چهار راه در صورت نیاز، احداث بلوارها و مسیرهای جدید طبق طرح های ترافیکی است که بنا به نظر کارشناسان از آنها استفاده می گردد.

این مسئول شهری، لیست اصلاحات هندسی میادین و تقاطع های سال۱۳۹۹ در ساری را شامل: طراحی اصلاح هندسی فضای مقابل آرامگاه ملامجدالدین، طراحی اصلاح هندسی خیابان ملامجدالدین، بازطراحی اصلاح هندسی جاده گلما، طراحی مسیر دوچرخه در هسته مرکزی شهر، طراحی اصلاح هندسی شهدای محراب- پل گردن، طراحی ۲ دوربرگردان در بلوار امام رضا، با محوریت امامزاده عباس، طراحی دوربرگردان جاده دریا، حدفاصل روزبهان- الماس شرق، طراحی دوربرگردان بلوار کشاورز و مقابل باغ شربتی و طراحی و بهسازی مسیر شهید زارع دانست و گفت: طراحی دوربرگردان بلوار کشاورز- مقابل باغ شربتی به منظور ایمن سازی حرکات گردشی وسایل و کاهش تصادفات و راهبندان در بلوار کشاورز طراحی گردیده است.

طراحی و بهسازی مسیر شهید زارع؛ شامل تعریض بلوار به سمت پارک جنگلی و کاهش تداخلات ترافیکی مقابل بیمارستان از طریق طراحی و ایجاد جزایر ترافیکی و میدان است و ساماندهی و طرح هندسی تقاطع شهدای محراب- پل گردن نیزشامل: جزایر ترافیکی برای حرکت های ورودی و خروجی به یا از تقاطع و یک میدان جهت ساماندهی عبور و مرور وسایل نقلیه در تقاطع است که به منظور تامین ایمنی رانندگان و حذف نقاط حادثه خیز طراحی شده است؛ طراحی دوربرگردان بلوار امام رضا (ع نیز با توجه به وجود بریدگی غیراستاندارد و ناایمن در این بلوار و ایجاد تراکم ترافیک توسط آن، این دوربرگردان ها به منظور ایمن سازی و روان سازی تردد در این بلوار طراحی گردیدند و ساماندهی و طرح هندسی تقاطع امیرکبیر- آزادی نیز شامل جزایر ترافیکی برای حرکت های ورودی به تقاطع و یک میدان جهت نظم بخشی به عبور و مرور وسایل نقلیه در تقاطع و کاهش تداخلات حرکتی است.

همچنین: طراحی مسیر دوچرخه در هسته مرکزی شهر ساری،
طراحی مسیر دوچرخه رفت و برگشتی در هسته مرکزی شهر در لوپ خیابان های فرهنگ-قارن-انقلاب- به منظور تغییر الگوی سفر شهروندان و توسعه حمل و نقل غیرموتوری و پاک انجم شد.

• مدیریت جریان ترافیک
وی با اشاره به مدیریت جریان ترافیک در شبکه معابر شهر و بازدیدهای میدانی به منظور رفع مشکلات ترافیکی شهروندان گفت: سالهاست که مدیریت شهری برای کنترل ترافیک در شهرهای مختلف دنیا تدابیر و طرح های گوناگونی اتخاذ می کند. طرح هایی مانند ایجاد محدوده ترافیک، تغییر جهت حرکتی وسایل، ایجاد خیابان های بدون ترافیک، آرام سازی مناطق مسکونی، افزایش قیمت پارکینگ، مدیریت پارکینگ های حاشیه ای و غیرحاشیه ای، تغییر الگوی ترافیکی و تشویق به سمت شیوه های حمل و نقل انسان محور (دوچرخه سواری و پیاده روی)، بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی و… از جمله راهکارهای مدیریت جریان ترافیک می باشند.

• مدیریت زمانبندی تقاطعات
رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری ساری شهرداری با بیان اینکه: تقاطع ها ؛ مهمترین گلوگاه های ترافیکی در سطح معابر شهری بوده و حل معضلات و گره های ترافیکی آنها با رویکردی مسنجم و یکپارچه گامی حیاتی و اساسی در ساماندهی ترافیک شبکه معابر سطح شهر است گفت:در عصر تکنولوژی و در دنیای امروز، اختصاص زمان سبز به محورها بر اساس حجم ترافیک عبوری در هر لحظه و ایجاد هماهنگی در شبکه حمل و نقل شهری، تنها توسط سیستم های هوشمند کنترل مرکزی چراغهای راهنمائی تقاطعات انجام می پذیرد. سازمان نیز اقدام به هوشمندسازی چراغ ها در سطح شهر کرده که در حال حاضر ۳ تقاطع شهر به چراغ های هوشمند مجهز شده اند و ۱۴ تقاطع شهر با چراغ های راهنمایی کنترل می شود.

• بازدیدهای میدانی
دفتر فنی مهندسی سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل به منظور روان سازی و ایمن سازی شبکه معابر سطح شهر و همچنین رفع مشکلات ترافیکی شهروندان، بازدیدهای میدانی را بصورت روزانه و مستمر در دستور کار خود دارد. ایمن سازی تقاطعات، ایمن سازی معابر، بهینه سازی زمانبندی چراغ های راهنمایی سطح شهر، بازدید ایجاد پارکینگ های عمومی، پیشنهاد ایجاد آرام سازهای ترافیکی و… از جمله اقدامات و امور روزانه این دفتر می باشد.

• نصب تابلوهای هدایت مسیر
فراهم کردن اطلاعات لازم برای شهروندان جهت انتخاب مسیر و نحوه حرکت با توجه به علائم رانندگی از ملزومات یک سیستم ترافیکی با کیفیت است. مهم ترین کاربرد تابلوهای راهنمای مسیر در معابر شهری، مسیریابی سریع رانندگان برای انتخاب کوتاه ترین و بهترین مسیر جهت کاهش زمان سفر و دست یابی آسان تر به مقصد است. جانمایی و طراحی صحیح تابلوهای هدایت مسیر علاوه بر کاهش مسافت و زمان سفر موجب خواهد گردید تا ایمنی در محدوده خروجی‌ها و ورودی‌ها ارتقا یابد.

به همین منظور: افزایش چند برابری تعداد تابلوهای هدایت مسیر، نصب در تمامی تقاطع ها، میدان ها و معابر شهری، آدرس دهی و راهنمایی مناسب به شهروندان، تهیه، طراحی و نصب بیش از ۱۵۰ تابلوی دروازه ای، صلیبی و جهت نما در سطح شهر ساری جهت هدایت مسیر شهروندان انجام شد.

• خط کشی محوری معابر سطح شهر
وی؛ اهداف اجرای خط کشی معابر را ساماندهی حرکت وسایل در شبکه معابر شهر، فرهنگ سازی و جلب توجه شهروندان به خطوط و علائم راهنمایی و رانندگی، کاهش سوانح رانندگی وارتقاء ایمنی شهروندان دانست و گفت:

هفت ماهه اول سال ۹۴ کیلومتر خط کشی های محوری در ساری انجام شد و در سال ۹۸ نیز ۱۹۵ کیلومتر خط کشی در ساری داشته ایم. گوران افزود: خط کشی محوری پل شهید نوری، خط کشی محوری دیمطوران تا روزبهان، خیابان قارن، فرهنگ و انقلاب، و باغ سنگ ، طبرستان و آرش و بلوار داراب، بلوار پاسداران و خزر و ارتش، بلوار دانشجو و امیرمازندرانی، خط کشی محوری حدفاصل شهید زارع تا ذغالچال، خط کشی حدفاصل میدان معلم تا بلوار دفاع مقدس، کشی محوری دیمطوران تا روزبهان و خط کشی محوری پل شهید نوری از جمله آن است.

• نصب علائم، تابلوها و تجهیزات ترافیکی جهت ایمن سازی مسیر
تهیه و نصب گسترده ی انواع تابلوها، علائم ایمنی و تجهیزات ترافیکی در سطح شهر ساری ایشان با بیان اینکه: با هدف روان سازی و ایمن سازی مسیرهای حرکتی وسایل نقلی انجام شد افزود: این موارد شامل :تابلوهای سرعت مجاز،توقف ممنوع، تابلوی حمل با جرثقیل ،ایستگاه تاکسی و اتوبوس، عبور عابر پیاده، مخروط های ترافیکی، کله قندی ترافیکی، کاشن تانک، بشکه های ایمنی، گل میخ ها، چشم گربه ای و چراغ های چشمک زن است.

• خط کشی گذرگاههای عابر پیاده و ایمن سازی محدوده مدارس سطح شهر
دکتر گوران با اظهار اینکه ایمن سازی محدوده بیش از ۲۷ مدرسه در ۷ ماهه اول سال ۱۳۹۹ در سازمان انجام شد گفت:خطکشی عابر پیاده مقابل استانداری، خطکشی عابر ابتدای خیابان سعدی، خطکشی عابر خیابان قارن-مقابل مدرسه حافظ، خطکشی عابر مقابل دانشکده فنی محمد باقر، خطکشی عابر پیاده کمربندی جنوبی، خطکشی عابر پیاده خیابان انقلاب- مدرسه خسرویه، خطکشی عابر پیاده شرف آباد- مدرسه شهید رضایی، خطکشی عابر پیاده خیابان دانش- مدرسه اندیشه،خطکشی عابر پیاده فرهنگ- سه راه ۱۵ خرداد، خطکشی عابر پیاده خیابان فدک- دبستان خرد، خطکشی عابر پیاده خیابان شهید مهدوی،خطکشی عابر پیاده آهی دشت- مدرسه حضرت زینب (س)، خطکشی عابر پیاده مقابل مدرسه بهاران، خط کشی عابرژیاده فرهنگ – دبیرستان الزهرا،خطکشی عابر پیاده صادقیه- مدرسه شهید نقوی، خطکشی عابر پیاده سلمان فارسی- دبستان ایران، خطکشی عابر پیاده مقابل دبستان نوبر از این دست است.

• رنگ آمیزی آرام سازها
وی افزود: به منظور حفظ و ارتقاء ایمنی در عبور و مرور وسایل نقلیه و همچنین دید بهتر رانندگان، کلیه سرعتکاههای اجرا شده در سطح شهر با استفاده از رنگ های دو جزئی که ماندگاری بالایی نیز دارند رنگ آمیزی می شوند و جدول های سطح شهر نیز به منظور زیباسازی، چشم انداز بصری و احترام به شهروندان و گردشگران توسط این سازمان رنگ آمیزی می گردند. رنگ آمیزی ۳۲۰ متر مربع سرعتگاه در هفت ماهه اول سال ۱۳۹۹ انجام شد که شامل: رنگ آمیزی سرعتکاه- بلوار فرح آباد- باشگاه برق، رنگ آمیزی سرعتکاه- بلوار فرح آباد- دنیای آرزو، رنگ آمیزی سرعتکاه- خیابان شهید قرجه وخیابان پیام نور، بلوار کشاورز- بعد از عبور مهدشت، بلوار کشاورز- مقابل مسجد صاحب الزمان (عج)، سیدالشهدا، غفاری، بهمن، قرجه است.

• تعمیر و نگهداری تابلوها، علایم وتسهیلات عابر پیاده
رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری ساریافزود در این راستا رفع موانع دید تابلوها و علائم؛ تعمیر و یا تعویض تابلوها و علائمی که صدمه دیده یا فرسوده شده اند؛ غبارزدایی و شستشوی علائم و تجهیزات ترافیکی به منظور دید بهتر رانندگان، جمع آوری سرعتگیرهای فرسوده شده در سطح شهر، رفع مشکلات مربوط به تسهیلات عابرین پیاده (رفع عیوب در پله ها یا عرشه های پل عابر، تامین روشنایی پل ها، رنگ آمیزی پل و …) نیز انجام شد.

• سایر اقدامات سازمان
وی؛ تصویب فاز ۱ مطالعات در شورای ترافیک استان شامل: (جمع آوری اطلاعات و آماربرداری)مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک، نظارت بر فاز ۲ مطالعات (تحلیل اطلاعات و مدل سازی)، نظارت بر فاز ۳ مطالعات (جمع بندی و ارائه راهکار)،پیگیری مستمر مطالعات جامع، ارسال گزارشات فاز ۲ طرح جامع توسط شرکت مشاور، مطابق با بندهای شرح خدمات، بررسی دقیق گزارشات ارسالی توسط ناظر و ارائه اصلاحات مورد نیاز به مشاور جهت رفع/ اتمام فاز ۲ مطالعات / مورد تصویب کمیته فنی استان، ارسال گزارشات فاز ۳ طرح جامع توسط شرکت مشاور مطابق با بندهای شرح خدمات وایمنی در حمل و نقل با ضرورت اجرایی پلن درپیشگیری از تصادفات حین عملیات عمرانی ونظارت و کنترل تخصصی در زمینه ایمنی معابر و روان سازی ترافیک و همچنین: احداث و توسعه پارکینگ های عمومی با مکانیابی پارکینگ های عمومی و شناسایی معابر با کمبود فضای پارک در نتیجه احداث بیش از ۳۰ پارکینگ از سال ۹۲ تا ۹۹و توسعه فرهنگ شهروندی را از جمله سایر اقدامات انجام شده در سازمان برشمرد.

• برنامه های و سیاست های آتی سازمان
دکتر گوران بهبود وضعیت حمل و نقل غیرموتوری در شهر، بهبود وضعیت حمل و نقل غیرموتوری در شهر، توسعه ی ناوگان حمل و نقل عمومی و ساماندهی ناوگان تاکسیرانی را از برنامه های آتی سازمان مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری ساری بیان داشت و گفت: جمع آوری آمار و اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعات حمل و نقل و ترافیک شهر، گسترش فعالیتهای مطالعاتی و به هنگام سازی ادواری آنها، پوشش تمام تقاطعات مهم شهر در مرکز کنترل ترافیک، اقدامات لازم در جهت ارتقا سطح دانش و بینش فنی کارکنان و کارشناسان و ایجاد ارتباط با مراکز علمی و فنی و دانشگاهی، رعایت استانداردها و قوانین و مقررات برای حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در طراحیها و مطالعات اجرایی و تدوین و اجرای برنامه های آموزش عمومی برای ارتقاء سطح فرهنگ و رفتار ترافیکی شهروندان سایر اهداف سازمان است.

نوشته های مشابه
خون پاک سربازان وطن بر زمین نخواهد ماند،روایتی از پرواز سربازان وطن
یادداشتی به یاد سربازان شهید نیروی انتظامی در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی

خون پاک سربازان وطن بر زمین نخواهد ماند،روایتی از پرواز سربازان وطن

مدیریت قاطع و هوشمندانه استاندار در برقراری آرامش، امنیت و ثبات عمومی
تقدیر نمایندگان مجلس از استاندار مازندران در نبرد ۱۲ روزه؛

مدیریت قاطع و هوشمندانه استاندار در برقراری آرامش، امنیت و ثبات عمومی

پیوند عمیق مردم و مسئولین، دستاورد جنگ ۱۲ روزه
تقدیر نمایندگان مجلس از استاندار مازندران در نبرد ۱۲ روزه؛

پیوند عمیق مردم و مسئولین، دستاورد جنگ ۱۲ روزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *