سه شنبه / ۱۰ تیر / ۱۴۰۴ Tuesday / 1 July / 2025
×

باران شمال – مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از وجود بیش از ۴۰۰ مدرسه تخصصی پژوهش‌محور در سطح استان مازندران خبر داد. علیرضا سعدی‌پور با اشاره به وجود بیش از ۴۰۰ مدرسه پژوهش‌محور در استان افزود: باید با توانمندسازی معلمان در مدارس پژوهش‌محور به دنبال تربیت دانش‌آموزان پرسشگر باشیم. تصمیماتی که در آموزش و پرورش […]

۴۰۰ مدرسه تخصصی پژوهش‌محور در سطح استان فعالیت می‌کنند

باران شمال – مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از وجود بیش از ۴۰۰ مدرسه تخصصی پژوهش‌محور در سطح استان مازندران خبر داد. علیرضا سعدی‌پور با اشاره به وجود بیش از ۴۰۰ مدرسه پژوهش‌محور در استان افزود: باید با توانمندسازی معلمان در مدارس پژوهش‌محور به دنبال تربیت دانش‌آموزان پرسشگر باشیم. تصمیماتی که در آموزش و پرورش گرفته میشود نیز باید رنگ و بوی پژوهش داشته باشد.

 

۴۰۰ مدرسه تخصصی پژوهش‌محور در سطح استان فعالیت می‌کنند

 

باران شمال به قلم فرشته عالی – وی تصریح کرد: مدرسه پژوهنده یکی از موارد بسته‌های تحولی جهت تغییر در رویه‌های موجود نظام تعلیم و تربیت کشور متناسب با سند تحول بنیادین است.متآسفانه این بسته تحولی در استان‌های کشور به اجرا درنیامده است و این مسئله نشان از مغفول ماندن امر مهم پژوهش در آموزش و پرورش دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اذعان داشت: آموزش‌های حافظه محور چوابگوی فرزندان این نسل نخواهد بود.از این رو باید به دنبال رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش باشیم.برای اینکه به آموزش‌های مادام‌العمر دست پیدا کنیم باید مهارت‌های پایه پژوهش را به دانش‌آموزان یاد بدهیم تا بتوانیم دانش‌آموزانی پرسشگر و مطالبه‌گر تربیت کنیم.

وی اظهار کرد: بحث مدارس پژوهش محور از سال ۱۳۹۳ در استان مازندران مطرح شده است و مسئولین وقت اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و انتخاب تعدادی از مدارس به نام مدارس پژوهش محور نمودند. و در سال ۱۳۹۷ تعداد این مدارس در استان به ۳۵۰ رسید و تاکنون ۴۰۰ مدرسه استان به این جمع پیوستند.سعدی پور افزود: در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ یه کتاب «راهنمای تدریس پژوهش محور»، «راهنمای عملی پرورش خلاقیت» و « مدل مدرسه پژوهش محور» در اداره‌کل آموزش و پرورش استان به تألیف درآمد.

وی از شعار «هر مدرسه یک پژوهشگاه، هرمعلم یک پژوهنده و هر دانش‌آموز یک پرسشگر» به عنوان شعار امسال شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان نام برده و خاطرنشان کرد: بر این باور هستیم که تمامی مدارس باید مبتنی بر پژوهش مدیریت شوند چراکه پژوهشگری صفت ذاتی همه مدارس، معلمان و دانش‌آموزان است. این مقام مسئول تصریح کرد: بر این اساس سه قطب پژوهشی در استان ایجاد شد که دبیرخانه‌های «مدارس پژوهش محور»، «اقدام پژوهی» و «توانمندسازی پژوهشی معلمان» در شهرهای بابل، قائمشهر و آمل مستقر است که اقدام به برنامه‌ریزی، آموزش و ترویج فعالیت‌های پژوهشی در مدارس استان می‌نمایند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران ایجاد فرهنگ پژوهشگری و آموزش مبتنی بر پژوهش، ایجاد فضا، تجهیزات و ساختار مدارس متناسب با برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی را از اهداف این طرح برشمرده و خاطرنشان کرد: تعریف مدل رفتار و تدریس پژوهشی، تقویت مهارتهای تفکر خلاق و انتقادی و مدیریت مدرسه با روش پژوهشی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *