سه شنبه / ۱۰ تیر / ۱۴۰۴ Tuesday / 1 July / 2025
×

باران شمال  –مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گردهمایی معاونین پرورشی شهرستان ها و مناطق استان تأکید کرد: معاونین پرورشی باید در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها نقش موثر داشته باشند.علیرضا سعدی پور در گردهمایی معاونین پرورشی شهرستان‌ها و مناطق استان مازندران که با حضور شعبانی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران در اردوگاه […]

لزوم فعال بودن معاونین پرورشی در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها

باران شمال  –مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گردهمایی معاونین پرورشی شهرستان ها و مناطق استان تأکید کرد: معاونین پرورشی باید در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها نقش موثر داشته باشند.علیرضا سعدی پور در گردهمایی معاونین پرورشی شهرستان‌ها و مناطق استان مازندران که با حضور شعبانی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران در اردوگاه دانش آموزی شهدای بادله برگزار شد نیاز به یک بازتعریف در مأموریت‌های حوزه پرورشی و نگاه جدید به مقوله پرورش و تربیت را امری ضروری دانسته و گفت: باید با خلاقیت و ابتکار در حوزه امور تربیتی و ماموریت‌های آن طرحی نو دراندازیم.  وی نکته مهم در این موضوع را تقریب نگاه و نگرش دانسته و افزود: اگر نگاه مثبت به فرهنگ و هنر که امری بسیار مهم در جامعه است ایجاد شود آن وقت می‌توانیم ادعا کنیم که آموزش و پرورش مطلوب برای فرزندان جامعه ایجاد کرده ایم.

 

لزوم فعال بودن معاونین پرورشی در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها

 

باران شمال به قلم فرشته عالی – مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: برای فهم قصد و فهم مأموریت باید نگاه ما در مجموعه آموزش و پرورش نزدیک باشد.باید بدانیم که مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت شکوفایی استعدادهای بالقوه و تبدیل آن به بالفعل است.سعدی پور مدرسه را کانون تربیتی محله دانسته و تصریح کرد: ۶ ساحت سند تحول بنیادین برای رشد متوازن و متعادل دانش‌آموز طراحی شده و غفلت از هرکدام از این ساحت‌ها خسران بزرگی است که قابل جبران نخواهد بود.وی با تاکید بر اینکه مدیران آموزش و پرورش باید نگاه توسعه محور به مقوله تربیت و فرهنگ و هنر داشته باشند گفت: اگر مدیران مدارس مدیران ادارات و مدیران تراز اول کشور در دستگاه تعلیم و تربیت نگاهشان به تربیت و فرهنگ توسعه محور نباشد هیچ اتفاقی در آموزش و پرورش نخواهد افتاد چرا که تربیت ظرافت و حساسیت های خاصی دارد و نیازمند انسانهای اندیشمند و با دانش و خلاقیت و نوآوری است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران معاونان پرورشی را استوانه‌ و ستون محکم تربیت در آموزش و پرورش دانسته و اظهار کرد؛ معاونین پرورشی باید در جلسات شورای معاونین همواره از نگاه تربیتی سخن بگویند و برنامه‌های خود را در این شورا تبیین کرده و بارها و بارها بر آن تاکید کنند تا تقریب در نگرش‌ها ایجاد شود. البته این اتفاق نباید با اکراه و اجبار همراه باشد بلکه باید با شوق‌آفرینی و ابتکار همراه باشد.در واقع معاونین پرورشی باید در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها نقشی موثر داشته باشند. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تزکیه مقدم بر تعلیم است گفت: جشنواره تربیت حکیمانه در همین راستا در آموزش و پرورش مازندران برگزار می‌شود.چرا که باید به دنبال گسترش فضایل اخلاقی در جامعه باشیم.در این میان نقش بی‌بدیل معاونان پرورشی بسیار اثرگذار و نمایان خواهد بود.

سعدی پور تاکید کرد: باید گفتمان‌سازی کنیم و نگاه‌ها را به سمت خود جلب کنیم و به دنبال مهارت‌آموزی در حوزه مهارت‌های زندگی باشیم.این مقام مسئول چهار اصل را در تعلیم و تربیت مهم دانست و اظهار کرد: جامعه، خانواده، خود و وراثت در تعلیم و تربیت بسیار مهم هستند چرا که خودشناسی و بحران هویت در دوران نوجوانی و از سنین ۱۳ تا ۱۹ سالگی به وقوع می‌پیوندد و ما هستیم که با این نوجوانان سروکار داریم. وی با اشاره به نظرات اندیشمندان گفت: کسی دچار بحران می شود که در نقش‌پذیری اجتماعی ناتوان باشد.چنین شخصی دچار سرخوردگی در زندگی، عقب نشینی از کارها و در نهایت انتحار و رسیدن به پوچی و عبث‌گرایی می شود. از این رو فعالین عرصه پرورشی و فرهنگی باید با این مباحث به خوبی آشنایی داشته باشند و نقش مشاورین در این عرصه مهم‌تر از بقیه است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خانواده را مهم‌ترین رکن تربیت فرزندان دانسته و افزود: دانش‌آموزان بیشترین اوقات را در کنار خانواده هستند و نقش خانواده در تربیت فرزندان بی‌بدیل و بی‌نظیر است. از این‌رو آموزش‌های خانواده باید در بستر مجازی جدی گرفته شود و از طریق مشاوران باید آثار مثبت به خانواده‌ها تزریق شود تا نشانه‌های آن را در تعلیم و تربیت ببینیم. وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیار زیاد و بالایی در دانش‌آموزان وجود دارد. باید از ظرفیت همیاران مشاور و استقرار دبیرخانه همیار مشاور در مازندران برای پر کردن خلاءهای ایجاد شده در حوزه مشاوره استفاده کنیم و اعتماد به نفس را در فرزندان بالا ببریم.

سعدی پور تاکید کرد: مدیر مدرسه باید راهبر آموزشی و تربیتی باشد.از این رو گفتگو با مدیران مدارس نباید قطع شود و باید همواره به مدیران یادآوری شود که به دانش آموزان احترام بگذارند و روشهای صحیح تربیت را در پیش بگیرند. در این زمینه باید از اندیشمندان تعلیم و تربیت نیز استفاده کنیم و آنها را به جلسات مان دعوت کنیم.چرا که در تربیت نسخه‌های فراوانی وجود دارد و با یک نسخه نمی‌توان همه را تربیت کرد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *