متاسفانه اجرای طرح های غیرکارشناسی آنهم در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی همواره موجب خسارات جبران ناپذیر بوده است. مازندران و استان های شمالی کشور نیز در سالهای اخیر بدلیل توسعه نامتوازن و غیرعلمی در حوزه کشاورزی با تهدیدات فزاینده ای روبرو بوده اند. اختصاصی باران شمال_گروه اجتماعی – رویه های غیرکارشناسی تا بدانجا […]
متاسفانه اجرای طرح های غیرکارشناسی آنهم در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی همواره موجب خسارات جبران ناپذیر بوده است. مازندران و استان های شمالی کشور نیز در سالهای اخیر بدلیل توسعه نامتوازن و غیرعلمی در حوزه کشاورزی با تهدیدات فزاینده ای روبرو بوده اند.
اختصاصی باران شمال_گروه اجتماعی – رویه های غیرکارشناسی تا بدانجا پیش رفت که اخیرا ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی شمال کشور زیر سایه طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت های منابع آب و خاک شمال کشور قرار گرفت که تبعات سنگین آن ازجمله تشدید تنش های آبی و آلودگی های محیط زیستی گریبانگیر مردم منطقه خواهد بود.
در همین خصوص جمعی از نخبگان و دانشگاهیان استان مازندران در نامه ای وارده خواستار تغییرات مدیریتی در استان با سیاست های غلط شدند و گزارشی از مدیریت منابع آبی استان دادند که جای تامل برای اندیشمندان است. در زیر قبل از ارائه گزارش مدیریت منابع آبی استان نامه وارده را می خوانید؛
نامه با موضوع: طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساختهای منابع آب و خاک شمال کشور
در ۱۷ بهمن سال جاری، وزیر محترم جهاد کشاوری از اجرای طرح ۱.۲ میلیون هکتاری زهکشی و بهسازی اراضی کشاورزی در سه استان شمالی کشور خبرداد؛ طرحی که قرار است اعتبار سهمیلیارد دلاری آن از طریق تهاتر نفت و فایننس خارجی تامین شود. متاسفانه طرحی با این ابعاد بدون انجام مطالعات اولیه، به مرحله تصویب و تامین اعتبار رسیده است و کارشناسان و ذینفعان تنها پس از تصویب طرح و مذاکرات تامین اعتبار از این طرح مطلع شدهاند.
ما امضاکنندگان این نامه، مشکلات و تبعات متعدد این طرح از جمله غیرمنطقیبودن سهکشت، آسیبزابودن زهکشی زیرزمینی اراضی شالیزاری در مقیاسی فراتر از پایلوتهای کوچک، تشدید کمبود منابع آب و آلودگیهای محیط زیست و ایجاد تعارضات اجتماعی را متذکر میشویم. همچنین رویه تصویب طرحها بدون انجام مطالعات عمیق و مشارکت دینفعان در تصمیمگیری، همچنین تخصیص همزمان بودجه برای مطالعه و اجرا را رویهای ناصواب و مخالف منافع کشوردانسته و خواستار توقف این رویه هستیم.
مروری بر برنامه های مدیریت آب دراستان مازندران
در این گزارش، بطور خلاصه روند تغییرات بارندگی، کمیت و کیفیت آب زیرزمینی، وضعیت تالاب میانکاله و برنامه های توسعه آب استان ارایه شده است.
روند تغییرات بارندگی
متوسط بارندگی در ۱۳ ایستگاه سینوپتیک کشور در سه دهه گذشته در مقایسه با میانگین طولانیمدت در جدول زیر ارایه شد. میزان بارندگی در دهه ۹۰ در ساری تقریبا مشابه و در بابلسر و قراخیل حدود ۷ تا ۱۰ درصد کمتر از مقدار آن در دهه ۸۰ بود. به غیر از این سه منطقه، در سایر مناطق، میزان بارندگی در دهه ۹۰ حدود دو تا ۲۶ درصد بیشتر از مقدار آن در دهه ۸۰ بود. مقایسه بارندگی دهه ۹۰ با دهه ۷۰ نیز نشاندهنده افزایش بارندگی در دهه اخیر میباشد. میانگین طولانیمدت بارندگی نیز عموما مشابه یا در برخی مواقع کمتر از میانگین دهه ۹۰ بود. مقایسه این اعداد نشان میدهد که از نظر میزان بارندگی، شرایط فعلی استان مازندران در سه دهه گذشته تغییر خاصی نداشته است. به عبارت دیگر، نمیتوان چالشهای فعلی آب در سطح استان را به تغییر میزان بارندگی ارتباط داد.
متوسط بارندگی سالانه در بخشهای مختلف مازندران
میانگین | نام ایستگاه | ||||||||||||
بابلسر | آلاشت | آمل | امیرآباد | گلوگاه | قراخیل | کیاسر | نوشهر | پلسفید | رامسر | ساری | دشت ناز | سیاه بیشه | |
طولانی | ۹۱۰ | ۵۳۹ | ۶۸۵ | ۶۲۹ | ۵۶۳ | ۷۲۳ | ۵۳۳ | ۱۳۳۱ | ۵۷۱ | ۱۲۵۸ | ۷۴۹ | ۶۴۹ | ۵۴۲ |
۷۹-۷۰ | ۸۹۷ | – | – | – | – | ۷۲۸ | – | ۱۲۹۸ | – | ۱۱۴۶ | ۶۵۰ | – | ۴۴۱ |
۸۹-۸۰ | ۹۵۲ | ۵۳۱ | ۶۴۷ | ۶۱۵ | ۵۲۱ | ۷۵۸ | ۵۱۱ | ۱۲۷۳ | ۴۸۱ | ۱۲۲۵ | ۷۵۶ | ۶۰۴ | ۵۳۶ |
۹۹-۹۰ | ۸۸۰ | ۵۴۴ | ۷۲۳ | ۶۳۶ | ۵۸۸ | ۶۸۲ | ۵۵۱ | ۱۴۱۵ | ۶۰۸ | ۱۳۹۱ | ۷۵۲ | ۶۷۲ | ۵۶۷ |
ناپایداری منابع آب زیرزمینی
کسری مخزن آب زیرزمینی استان بر اساس گزارش وضعیت منابع آب استان در انتهای تیرماه ۱۴۰۱، ۳۴/۸۲ میلیون متر مکعب بوده و انتظار میرود با توجه به توسعه سطح تحت کشت دوم برنج و کاهش بارندگیها، تا اواخر مهر این عدد از ۱۰۰ میلیون متر مکعب تجاوز نماید. براساس گزارش رسمی برنامه سازگاری با کم آبی استان که در اسفند سال ۱۳۹۹ منتشر شد، متوسط سالانه کسری مخزن آب زیرزمینی حدود شش میلیون مترمکعب و میزان کسری تجمعی آن حدود ۱۶۲ میلیون مترمکعب عنوان شد. یکی از دلایل اصلی افزایش کسری تجمعی مخزن، افزایش حفر چاههای مجاز و غیر مجاز میباشد.
این در حالی است که از سال ۱۳۹۴ که طرح احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی ابلاغ شد، باید شرکت آب منطقهای مازندران با اتخاذ تدابیری مناسب از جمله مسدود نمودن چاههای غیر مجاز، این کسری مخزن جبران را جبران مینمود نه آنکه تشدید نماید. در طول سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۰، چند هزار چاه مجاز و غیر مجاز جدید به ۸۵ هزار چاه مجاز قبلی اضافه شد.
در حال حاضر، تقریبا معادل آب تجدیدپذیر زیرزمینی از این چاههای مجاز برداشت میشود. با این حال، برآودها حاکی از آن است که حداقل ۱۰۰ هزار چاه غیرمجاز نیز در سراسر استان وجود دارد که آماری از میزان برداشت آب آنها وجود ندارد. افت سطح آب زیرزمینی و تشدید کسری مخزن، هزینههای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متعددی را در پی خواهد داشت. بدترین شرایط در استان مربوط به منطقه بهشهر-بندرگز هست که تبدیل به دشت ممنوعه-بحرانی شده است.
تغییرات سطح آب زیرزمینی در استان طی سالهای گذشته براساس برنامه سازگاری با کم آبی حاکی از افت دایمی آب زیرزمینی و تشدید آن در یک دهه گذشته میباشد. جالب آنکه در طوب مدت برنامه احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی، روند افت نه تنها کنترل نشده است بلکه تسریع گردید.
روند افت آب زیرزمینی در استان مازندران از مهر ۱۳۷۰ تا مهر ۱۳۹۷
خشک شدن چشمه ها، رودخانه ها، تالابها و سایر پیکرهای آبی
برنامههای توسعه ناپایدار، احداث برخی سدهای نابجا و تخصیصهای نامتناسب و بیش از حد سبب شده است که بسیاری از چشمهها و رودخانههای استان خشک شوند. به غیر از این، دستکاریهای غیر معقول در سیستم منابع آب استان، اثرات جبران ناپذیری بر پیکرههای آبی به جای گذاشته است. تالابهای طبیعی جنگلی به واسطه لایروبیها برای فروش خاک، از ساختار طبیعی خود خارج شده و اکوسیستمهای حساس و در معرض خطر گیاهی و جانوری آنها نابود شدند.
مهمترین نمونه از این نوع مدیریت ناپایدار، نابودی بخش وسیعی از تالاب میانکاله میباشد. ۴۴ هزار هکتار از حدود ۶۸ هزار هکتار مساحت تالاب را بخش آبی تشکیل میداد. در سالهای اخیر، حدود ۳۰ درصد از پهنه آبی این تالاب کاسته شد. یکی از اساسیترین دلایل این فاجعه، عدم تخصیص حقابه آب شیرین به تالاب بوده است. ۲۲ نهر فصلی و دایمی و آبهای نابهنگام که در تامین حقابه تالاب نقش داشتند، در حال حاضر به بخشهای دیگر از جمله آبزی پروری اختصاص داده یافتند.
علاوه بر این، دبی رودخانه قرهسو (مسیر دیگر تامین آب شرین تالاب) که در حالت پرآبی حدود ۱۸ مترمکعب بر ثانیه بود به دلیل سد به حدود یک مترمکعب بر ثانیه کاهش یافت. برای حدود ۵۰۰۰ هزار چاه در منطقه بهشهر و گلوگاه پروانه بهرهبرداری صادر شد که از آنها حدود ۹۰ میلیون متر مکعب آب استحصال میشود.
علاوه بر این، حدود ۳۰۰ هکتار پرورش ماهی با مصرف ۳۰ میلیون مترمکعب آب در منطقه ایجاد شده است. با تخصیصهای متعدد در منطقه، تقریبا هیچ مسیری برای ورود آب شرین به تالاب باقی نمانده است. نیاز آبی تالاب در حالت ایدهآل حدود ۴۲۰ میلیون مترمکعب است که برنامههای تخصیص نابجا، سبب قطع تامین آب و نابودی تدریجی تالاب شده است. عدم ورود آب شیرین به همراه سایر عوامل مرتبط با آن، سبب افزایش قابل توجه شوری آب تالاب و برهم خوردن اکوسیستم گیاهی و جانوری تالاب شده است.
تغییرات کیفی آب زیرزمینی
براساس گزارش برنامه سازگاری با کم آبی که در اسفند ۱۳۹۹ منتشر شد، آلودگی منابع آب زیرزمینی استان از نظر شوری و نیترات به سرعت درحال افزایش است.برآوردها حاکی از آن است که اصلاح کیفی آب زیرزمینی دشت تجن نیاز به تزریق چند میلیارد متر مکعب آب با کیفیت دارد. با توجه به نقشههای آلودگی، برخی مناطق استان وضعیت بدتری را در مقایسه با تجن تجربه میکنند.
افزایش شوری آب زیرزمینی به تدریج سبب کاهش بهرهوری زمین و تولید شده و زمین حاصلخیز را به زمین غیر زراعی و غیر مولد تبدیل خواهد نمود. افزایش غلظت نیترات در منابع آب، افزایش انواع بیماریهای سرطانی و غیر سرطانی را در پی خواهد داشت. گزارشهای موجود نشان میدهد که افزایش شوری خاک و از بین رفتن حاصلخیزی زمین سبب نابودی برخی از تمدنهای بزرگ در جهان شده است.
افزایش شوری آب زیرزمینی در استان در دو دهه گذشته
افزایش آلودگی نیتراتی آب زیرزمینی استان در سالهای گذشته
سند منابع آب
خطرناکتر از آنچه تاکنون به وقوع پیوسته است، سیاستهای کلان آب مازندران در آینده میباشد. براساس برنامهریزیهای انجام شده در سند توسعه منابع آب استان مازندران، برنامههای آبی استان در افق ۱۴۲۵ بر مبنای افزایش ۵۵ درصدی مصرف آب نسبت به شرایط فعلی تنظیم شد. در این برنامه، مصرف آب کشاورزی، شرب و صنعت به ترتیب حدود ۶۸، ۳۴ و ۲۱۴ درصد نسبت به وضعیت موجود افزایش خواهد یافت.
با توجه به کمبود منابع آب در شرایط فعلی، طرحهای سدسازی متعددی برای تامین آب مورد نیاز برنامه ۱۴۲۵ در نظر گرفته شد. در شرایطی که لازمه حیات بشر و پایداری سرزمین، کاهش تدریجی آب مصرفی و ارتقای بهرهوری آن میباشد، تدوین برنامههای توسعه ناموزون، صرفا در راستای تسریع نابودی این استان خواهد بود.
جمعبندی
تحلیل کلی وضعیت موجود حاکی از آن است که علیرغم عدم تغییر قابل توجه بارندگیها در سالهای اخیر،منابع آب استان مازندران از وضعیت پایدار خارج و بسیاری از پتانسیلهای این سرزمین زرخیر نابود شده است. منشا اصلی این ناپایداری نگرش مدیریت سازه محور آب در استان و عدم توجه جدی به بخش مصرف بوده است.
از سوی دیگر، پیشبینیهای اقلیمی نشاندهنده کاهش بارندگیها در سالهای آتی میباشد. این در حالی است که برنامههای توسعه آب استان کاملا مبتنی بر افزایش مصرف آب تنظیم شده است. ملاحظه روندهای گذشته و برنامههای آینده به وضوح نشان دهنده بدتر شدن شرایط و تشدید ناپایداری استان میباشد. بنابراین، برای جلوگیری از ادامه این شرایط نابسامان و احیای تدریجی سرزمین، تغییر تفکر حاکم بر مدیریت آب در استان کاملا ضروری است.
– دکتر عبدالله درزی دکترای مهندسی آب و زهکشی عضو علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری
دیدگاهتان را بنویسید