پنجمین جشنواره گل نرگس جویبار با حضور تنی جند از مسئولان استانی و شهرستانی به همت دهیاری و شوراهای اسلامی روستای تاریخی و هدف گردشگری کردکلا برگزار شد.
باران شمال / فرشته عالی – رجبی مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران، شیرازی مدیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، برزگر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، زنگویی مدیرکل مرکز توسعه گردشگری کشورهای اسلامی، عنایتی مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران، رستمعلی فرماندار جویبار، قاسمی شهردار کوهی خیل و … از جمله مدیران و مسئولانی بودند که در این مراسم حضور داشتند. این جشنواره در حقیقت چشمه امیدی برای مردم منطقه است که در این اوضاع نابسامان اقتصادی سال های اخیر، بتوانند به نوعی گلیم خود را از آب بیرون بکشند.
بنابراین هر ساله بیشتر از سال های قبل اراضی خود را زیر کشت گل نرگس می برند. به گونه ای که طبق آمار میزان زمین های گل نرگس از ۶۵ هکتار پارسال به ۹۰ هکتار در سالجاری رسیده است و از این میزان ۴۰ هکتار مربوط به روستای کردکلاست. علیرغم همه وعده ها و امیدواری ها، متاسفانه در سال های گذشته اتفاق چشمگیری در این حوزه رخ نداد و امسال هم اگر تصمیماتی عاجل و جدی گرفته نشود همچنان در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید.
گلکاران کردکلایی به دنبال بازار عرضه مناسب و حمایت کافی جهاد کشاورزی در بحث تامین یا اختصاص نهاده های کشاورزی چون سم و کود هستند تا از مسائل تولید و دغدغه های فروش رها شوند و امیدواریم جهاد کشاورزی با همکاری نهادهای مرتبط هرچه سریعتر، بتواند سرفصلی برای رشد و توسعه کیفی تولید و فروش این محصول در منطقه ارائه نماید.
انتظار می رفت بعد از چند سال کشت نرگس در استان و برگزاری جشنواره های متعدد شاهد سرمایه گذارانی در بخش صنایع تبدیلی این محصول ارزآور و ثروت ساز باشیم اما متاسفانه هنوز، بدیهی ترین ضروریات برای کشاورز و باغدار و گل کار این شهرستان حاصل نشده است.
امیدواریم روزی برسد این روستای تاریخی و پایلوت کاشت نرگس های خوشبو بتواند در گردشگری مزرعه، گردشگری مذهبی و تاریخی، بوم گردی و حتی گردشگری دفاع مقدس در حد انتظارات واقع گردد و به عنوان یکی از روستاهای نمونه در معرفی «هر روستا یک محصول» نقش آفرینی کند.
همانطور که می دانید برکات گل نرگس بسیار است این گل پس از میخک، دومین گل پر مصرف غیر دارویی و غیر آرایشی جهانیان محسوب می شود و از “ظاهر” دلنشین و زیبا و “رایحه” ی بهشتی و شادی آفرین برخوردار است.
نیاز است در حوزه برندینگ این محصول کار شود و انتخاب یک نما نام (یا برند) برای این گل نرگس ضرورت دارد تا این محصول بتواند در آینده نزدیک در استان و کشور بدرخشد. گفتنی است: این جشنواره شاد و مفرح همراه با نمایشگاه محصولات گل نرگس و تجلیل از نرگسکاران نمونه بود که مورد استقبال بی نظیر مردم و مسئولین قرار گرفت.
در پایان ضمن تقدیر از همه بانیان و برگزارکنندگان این جشنواره پیشنهاد می کنیم دستگاه های مسئول، امتیازاتی مثبت و موثر برای این روستا که ۲۳۰ هکتار آببندان ؛ ۴۰۰ هکتار شالیزاری، ۱۷۰ هکتار زمین زراعی، ۱۵۰ هکتار باغ و ۴۰ هکتار نرگس و… در اختیار دارد، در نظر بگیرند.
دیدگاهتان را بنویسید