دوشنبه / ۹ تیر / ۱۴۰۴ Monday / 30 June / 2025
×

باران شمال: به گزارش باران شمال، به تازگی در حاشیه نشست «دریای خزر؛ دریای صلح و دوستی، گسترش روابط اقتصادی مازندران – آستراخان» با توجه به روابط دیپلماتیک بالای ایران و روسیه بر گسترش روابط اقتصادی مازندران – آستراخان تاکید شد. به همین جهت استانداران این دو استان به اتفاق معاونین و روسای برخی دستگاه‌های […]

رونق اقتصادی بدون دیپلماسی سیاسی ممکن نیست/ استاندار مازندران پیشرو در تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم

باران شمال: به گزارش باران شمال، به تازگی در حاشیه نشست «دریای خزر؛ دریای صلح و دوستی، گسترش روابط اقتصادی مازندران – آستراخان» با توجه به روابط دیپلماتیک بالای ایران و روسیه بر گسترش روابط اقتصادی مازندران – آستراخان تاکید شد.

به همین جهت استانداران این دو استان به اتفاق معاونین و روسای برخی دستگاه‌های اجرایی در هتل میزبان بابلسر گرد هم آمدند و درباره نقاط مشترک دو استان و مسائل اقتصادی و افزایش فعالیت های تجاری به تبادل نظر پرداختند.

اقدام و تعاملی که می بایست سنگ بنای آن در سال ها و دهه های گذشته چیده می شد و زیرساخت های آن به مرور فراهم می گردید تا امروز و در روزگار تشدید تحریم های کشورمان در بالاترین سطح خود اجرایی می شد و شاهد فشار کمتری بر اقتصاد و معیشت مردم وارد می بودیم.

نه اینکه در سال ها و دهه های گذشته هیچ اقدامی انجام نشده باشد، قطعا مسئولان و متولیان مازندران در دولت های گذشته دیدارها و تعاملاتی با کشور روسیه به ویژه استان استراخان داشته اند اما متاسفانه چندان جدی به آن ها پرداخته نشد و در حد چند دیدار و تعاملاتی اندک و سطحی باقی ماند.

ما می توانستیم در سایه این روابط دیپلماتیک، اقتصاد استان و کشورمان را تقویت کنیم چرا در دنیای امروز رونق اقتصادی بدون دیپلماسی سیاسی ممکن نیست و نمی توان مسائل اقتصادی را بدون کنش های سیاسی مرتفع ساخت.

امروزه پیوند اقتصاد و سیاست برای توسعه هر جامعه ای ضروری است و دیپلماسی سیاسی زیربنای دیپلماسی اقتصادی محسوب می شود. بنابراین مسئولان و دلسوزانی که دغدغه توسعه و ترقی دارند، می بایست این مهم را سرلوحه سیاست‌گذاری‌های خودشان قرار دهند.

دقیقا به همین دلیل است که می بینیم عمده کشورها و دولت های توسعه یافته و در حال توسعه ی از روابط دیپلماسی قوی و بالایی برخوردار هستند و تعاملات خود را با کشورهای مختلف جهان و در حوزه های مختلف گسترش می دهند.

موضوعی که متاسفانه در مقاطعی در کشور ما چندان جدی گرفته نشد و بر اساس پژوهش های اقتصادی انجام شده توسط کارشناسان دلسوز و صاحبنظران اقتصادی کشور در اکثر دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، استراتژی اقتصادی مشخصی در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی نداشتیم و همین موضوع موجب نوسان در سیاست خارجی ما در دهه های اخیر شده است.

خوشبختانه در دولت سیزدهم و در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی‌ شده در برنامه‌ توسعه پنج‌ساله توجه ویژه ای به دیپلماسی اقتصادی شده و دستگاه دیپلماسی دولت در پی موضوعات مهمی چون مقاوم‌سازی اقتصاد ملی، جهت‌گیری عاقلانه در سیاست خارجی کشور و اثر ناپذیری تحریم‌هاست.

بنابراین تعامل با دیگر کشورها به ویژه کشورهای دوست و همسایه چون روسیه برای توسعه اقتصادی ما ضرورت دارد و دیدارهای استاندار مازندران با مسئولان استان های مختلف کشورهای حوزه دریای خزر، هدفمندانه و توسعه محور است.

روزنامه کرانه شمال در گزارش های قبلی خود نیز به جنبه هایی از این دیدارها پرداخته بود و درباره اهمیت و تشدید آن ها سخن گفته بود.

مردم مازندران باید بسیار خرسند باشند که نماینده عالی دولت در این استان دغدغه توسعه اقتصادی در راستای توسعه سیاسی دارد و از هر فرصتی برای تحقق این مهم بهره می برد. چرا که وی به خوبی از جایگاه استراتژیک و موقعیت ممتاز مازندران آگاه است و  در پی عملی کردن قراردادها و تفاهم نامه های مربوطه است.

یکی از نکات مهمی که سیدمحمود حسینی‌پور در حاشیه نشست با استاندار آستراخان روسیه عنوان کرد وجود بنادر و مسیر ترانزیتی و استراتژیک در هر دو استان است که  فرصت های خوبی برای ایران و روسیه ایجاد نمود و می طلبد از آن ها استفاده بهینه و شایسته صورت پذیرد.

اگرچه از گذشته های دور تجارت و تبادلاتی بین این ۲ استان وجود داشت اما از آن جا که در دولت سیزدهم رویکرد جدیدی در حوزه دیپلماسی سیاسی اتخاذ شد با تلاش های استاندار مازندران این روابط بیش از پیش تقویت شد.

شاید بتوان گفت مهمترین توصیه مقام عالی دولت در مازندران در دیدار با همتای روسی خود، تاکید بر عملیاتی کردن سیاست های ۲ کشور در اجرای تفاهم نامه ها بود.

حسینی پور گفت: «هیات های عالی رتبه به ۲ کشور سفر کردند و این هیات‌ها سه مرتبه در یک سال گذشته در روسیه حضور یافتند و تفاهم نامه های خوبی رد و بدل شد. مازندران و آستراخان ۲ استانی هستند که می توانند در کریدور شمال جنوب، موقعیت استراتژیک خوبی برای ایران و روسیه فراهم کنند از همین رو بر تقویت روابط ۲ استان تاکید داریم و پیشنهاد می کنیم کارگروهی به منظور اجرای بخشی از تفاهم نامه ها که اجرا نشده، تشکیل شود».

اتفاقا اظهارات و پیشنهادات استاندار مازندران مورد توجه و تایید استاندار آستراخان روسیه قرار گرفت و ایگور بابوشکین هم در اظهاراتی ضمن قدردانی از میزبانی شایسته همتای مازندرانی، گفت: «بیش از ۳۰ سال است که روابط اقتصادی ۲ استان شکل گرفته و موافقت نامه همکاری بین ۲ استان و ۱۰ سند دیگر وجود دارد که همه باید به روز شود و از شرایط روز استفاده شود. به نظرم بزرگترین فرصت ها در زمینه لجستیک همچنان فراهم است و به منظور تبادل دانشجویان و اساتید و امور فرهنگی و گردشگری با استاندار مازندران قرار گذاشتیم کارگروهی تشکیل و همه این موارد و ظرفیت‌ها در آن بررسی و نتیجه آن به ما گزارش داده شود».

به گزارش باران شمال، برای تحقق توسعه اقتصادی مازندران ضرورت دارد چنین دیدارها و تعاملاتی با سایر کشورهای همسایه و غیر همسایه صورت پذیرد و تبادلات تجاری بیش از پیش افزایش یابد.

خوشبختانه ظرفیت و امکانات مروبطه در مازندران وجود دارد و تحقق آن به اراده مسئولان استان در همه حوزه ها به ویژه شخص استاندار و دو تیم سیاسی و اقتصادی بستگی دارد.

نوشته های مشابه
خون پاک سربازان وطن بر زمین نخواهد ماند،روایتی از پرواز سربازان وطن
یادداشتی به یاد سربازان شهید نیروی انتظامی در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی

خون پاک سربازان وطن بر زمین نخواهد ماند،روایتی از پرواز سربازان وطن

مدیریت قاطع و هوشمندانه استاندار در برقراری آرامش، امنیت و ثبات عمومی
تقدیر نمایندگان مجلس از استاندار مازندران در نبرد ۱۲ روزه؛

مدیریت قاطع و هوشمندانه استاندار در برقراری آرامش، امنیت و ثبات عمومی

پیوند عمیق مردم و مسئولین، دستاورد جنگ ۱۲ روزه
تقدیر نمایندگان مجلس از استاندار مازندران در نبرد ۱۲ روزه؛

پیوند عمیق مردم و مسئولین، دستاورد جنگ ۱۲ روزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *