باران شمال: در سال های اخیر پس از منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور، شاهد توجه ویژه به این حوزه هستیم تا جایی که تلاش شده با همکاری مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی، این مقوله در برنامه هفتم توسعه کشور از احکام مستقلی برای اجرا برخوردار شود. به ویژه در توسعه دریایی […]
باران شمال: در سال های اخیر پس از منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور، شاهد توجه ویژه به این حوزه هستیم تا جایی که تلاش شده با همکاری مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی، این مقوله در برنامه هفتم توسعه کشور از احکام مستقلی برای اجرا برخوردار شود.
به ویژه در توسعه دریایی و اقتصاد دریا محور به روش نوین که تجربه جدیدی برای کشور ما محسوب می شود و نیاز است فهم درستی از آن ایجاد نمود و شناخت خوبی نسبت به این مفهوم ایجاد کرد.
استان های شمالی و جنوبی ایران که متصل به دریا هستند، بنادر متعددی دارند و از نظر فیزیکی نیز از شرایط خوبی برخوردارند اما آنگونه که باید از نقش تجاری آنها، استفاده نشده است.
قطعا موضوعات و سر فصل هایی چون اقتصاد دریا محور و توسعه دریایی در برنامه های مختلف توسعه ایران وجود داشته اما در اجرا محقق نشد و مسائلی در این حوزه وجود داشت که مانع تحقق آن ها شد.
به نظر می رسد دیگر زمان استفاده درست و بهینه از این نعمات خدادادی فرا رسیده و ایران با بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از نظر دسترسی به آب های آزاد، شرایطی استثنایی دارد که از این جهت از معدود کشورهای جهان است که در شمال و جنوب از نعمت دریا برخوردار می باشد.
خوشبختانه استان مازندران با مدیریت حسینی پور در حال استفاده مناسب از برنامه ها و حمایت های دولت در حوزه دریا و اقتصاد دریایی است و این مهم مورد پیگیری جدی استاندار دولت سیزدهم در مازندران قرار دارد.
حسینی پور بارها و بارها به بهره گیری جدی از ظرفیت های دریایی مازندران تاکید کرد و اساسا این مهم را یکی از راه های توسعه سریع استان ذکر نمود.
از اینرو شکوفا کردن اقتصاد دریامحور در مازندران به عنوان یکی از برنامه های اساسی دولت است و محصول جلسات متعدد، منجر به تدوین شیوهنامه صدور مجوز در دریا برای مجموعه اسکلهها و سکوهای گردشگری شد.
تلاش و هدف دولت بر این است که با پرداختن به جزئیات و بررسی همه راهکارها بتواند تا سال ۱۴۱۰ شرایطی را در ساحل و دریا به وجود آورد که به سمت بهرهوری و درآمدزایی سوق دهد.
لزوم طراحی الگوی حکمرانی مطلوب گردشگری
بررسی ساماندهی طرحهای تفرجگاه ساحلی و اسکلههای مازندران، یکی از اهداف مهم و اساسی دولت برای شکوفا کردن اقتصاد، توسعه فعالیت های دریامحور در مازندران است و امیدواریم روزی را شاهد باشیم که دریای ما پر از کشتیهای تجاری و تفریحی باشد و اقتصادی رقم بخورد که زندگی مردم سواحل را تحت تاثیر مثبت قرار دهد.
برای همین نیاز است مشکلات عدیده در این حوزه مثل تصرفات مجاز و غیر مجاز صورت گرفته در نوار ساحلی، عدم دسترسی برخی نقاط به ساحل دریا، بلند مرتبه سازی در نوار ساحلی، کمبود نقاط ایمن در دریا و … مرتفع گردد.
حکمرانی مطلوب در گردشگری می تواند به عنوان یک ابزار و راهبرد مدیریتی در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار گیرد، نیاز است با طراحی الگوی حکمرانی مطلوب گردشگری و شناسایی نقش و سهم هر یک از بازیگران دستاندرکار در عرصه تدوین سیاست گذاری و حاکمیتی، سهم و جایگاه هر بخش مشخص شود.
شاخص های حکمرانی مطلوب در شهرهای گردشگری استان مازندران مواردی چون مشارکت شهروندان، حاکمیت قانون، امنیت، بینش راهبردی، اثربخشی و کارایی، اجماع سازی، تمرکززدایی و شفافیت است و در ادامه به برنامه های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با هر یک از شاخص های حکمرانی مطلوب در گردشگری پرداخت.
از جمله مهم ترین پیامدهای اجرایی الگو حکمرانی مطلوب در گردشگری را می توان پویایی اقتصاد گردشگری کشور، توسعه پایدار صنعت گردشگری، اشتغال آفرینی و بهبود فضای کسب و کار، افزایش سرمایه گذاری بین المللی در صنعت گردشگری و توسعه ساختارهای مشارکتی و… نام برد.
ایجاد رقابت در فعالیت های اقتصادی دریای خزر
سید محمود حسینی پور اخیرا در جلسه اقتصاد دریا محور مازندران به ایجاد رقابت در فعالیت های اقتصادی دریای خزر اشاره کرد و افزود: اکنون وضعیت استفاده از اقتصاد دریا محور در استان ضعیف و بسیار اندک است.
وی ادامه داد: مازندران در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهره مناسبی از ظرفیت اقتصاد دریا محور نبرده است، مشکل این موضوع نیز سیاست و رویکرد مسوولان ملی بوده است.
حسینی پور، توضیح داد: در دولت سیزدهم با گسترش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه دریای خزر، این فرصت برای مازندران فراهم شده تا در ریل گذاری و آماده باش توسعه اقتصاد دریایی قراربگیرد.
استاندار مازندران تصریح کرد: ریل گذاری گسترش اقتصاد دریایی خزر در استان بوجود آمده است و دستگاه های اجرایی مرتبط با اقتصاد دریایی باید با سیاست های توسعه اقتصادی دریا محور با نگاه علمی ورود پیدا کنند.
حسینی پور با ذکر این نکته که آزمون و خطا در استفاده از ظرفیت های اقتصادی دریای مازندران ایران پذیرفته نیست و باید به صورت راهبردی و هوشمند ورود پیدا کنیم، گفت: کارگروه کاربردی معاونت اقتصادی استانداری مازندران باید راهبرد های اقتصاد دریایی را مطابق سند آمایش تهیه شده به سیاست اجرایی تبدیل کند.
وی با بیان این که سند آمایش اقتصادی دریای خزر مازندران به اهمیت توجه حوزه زیر ساختی اشاره و تاکید جدی دارد، بیان داشت: بارانداز تجارت دریایی خزر در مازندران باید عملیاتی شود.
وی ادامه داد: در نخستین گام مجموعه کشاورزی مازندران از دریا در بخش شیلات باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، ایجاد پرورش ماهی در قفس دریایی مازندران یک راهبرد توجه به اقتصاد دریایی است، محصولات شیلاتی استان به خصوص خاویار تقاضای بین المللی دارد، اما سهم خاویاری مازندران در بازار جهانی بسیار اندک است.
استاندار مازندران تصریح کرد: سهم صادرات محصولات شیلاتی مازندران به بازار پنج میلیارد دلاری کشور روسیه بسیار کم است، سهم گردشگری دریایی مازندران نیز در خزر بسیار اندک است.
حسینی پور با تاکید بر این که سیاست اجرایی استفاده از ظرفیت های اقتصادی دریا محور در مازندران باید عملیاتی شود، گفت: باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در بخش اقتصاد دریا محور به خصوص در زیر ساخت های سواحل و تجهیزات صنایع دریایی استفاده شود.
وی فرسودگی تجهیزات صیادان در سواحل دریای خزر را چالشی برای ماهیگیری و معیشت آنان دانست و گفت: ورود جدی شرکت های دانش بنیان در این بخش کمک کار است.
نماینده عالی دولت درمازندران از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان خواست تا زنجیره ظرفیت های اقتصادی دریای مازندران را شناسایی و بررسی کند، گفت: این زنجیره با ایجاد نمایشگاه قابل شناسایی است.
وی به وجود صندوق توسعه صنایع دریایی ایران به عنوان ظرفیت مهم در حمایت از فعالیت های اقتصادی دریا محور مازندران اشاره کرد و گفت: مازندران باید به استان کشتی سازی بین کشور های حاشیه دریای خزر تبدیل شود.
وی ساخت کشتی در مازندران را مهمترین فعالیت توسعه اقتصاد دریا محور دانست و ادامه داد: گلایه صادرکنندگان از دلالی قیمت های متعدد کشتی رانی در خزر نیز باید با حساسیت مسوولان بازرسی و ناظران پیگیری و با متخلفان برخورد قاطع انجام شود.
استاندار مازندران گفت: مشوق ها برای توسعه حمل و نقل دریایی استان عملیاتی شود و قیمت گذاری ها در حمل و نقل دریایی خزر باید ثابت و همراه با حمایت اجرایی شود».
گردشگری دریایی درآمدزاترین بخش صنعت گردشگری در جهان
به گزارش کرانه شمال، طبق آمارهای رسمی، امروزه بیش از ۹۰ درصد کالاهای دنیا از طریق حمل و نقل دریایی جا به جا می شود و این مدل حمل و نقل به عنوان حمل و نقلی ارزان برای انتقال کالاهای حجیم، مورد استقبال صاحبان کالا قرار دارد.
همچنین گردشگری دریایی یکی از درآمدزا ترین بخش های صنعت گردشگری در جهان امروز محسوب می شود و معمولا در تمامی کشورهای دنیا، شهرهای بزرگ با گردشگری بالا و اقتصاد قوی در کنار نوار ساحلی قرار دارند و حتی همسایگان ما در شمال و جنوب و کشورهایی مثل ترکیه از این راه بهره های فراوانی برده اند.
حرف آخر اینکه، اکنون فرصتی ایده آل پیش روی مازندران است تا در راستای برنامه هفتم توسعه و استفاده بهینه از ظرفیت های استان، گوی سبقت اقتصادی را از دیگر استان ها و کشورها برباید. چرا که توسعه گردشگری به ویژه در حوزه دریا می تواند این استان را به یکی از مکان های دائمی و تردد و توریستی منطقه تبدیل کند.
دیدگاهتان را بنویسید