باران شمال: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر دانش بنیان شدن همه امور کشور، تمدن ساز شدن دانشگاهها و نیز مطالعه تاریخ علم کشور، کارگروه پیادهسازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول در سطح کشور شکل گرفت. همچنین این کارگروه ها در استان ها نیز فعال شده و […]
باران شمال: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر دانش بنیان شدن همه امور کشور، تمدن ساز شدن دانشگاهها و نیز مطالعه تاریخ علم کشور، کارگروه پیادهسازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول در سطح کشور شکل گرفت.
همچنین این کارگروه ها در استان ها نیز فعال شده و از یکی دو ماه قبل، تحرکات و اقدامات خود را آغاز کرده و در حال فعالیت هستند.
البته ماموریت این کارگروه در نگاه کلان، کشوری و در نگاه خرد، استانی است و می خواهد با گسترش فناوری و اقتدار تولید و ثروت، میزان رفاه اجتماعی جامعه را به حداکثر برساند.
چرا که پایه همه موارد ذکر شده، علم و تعقل است و برای تحقق گام دوم انقلاب و شعارهای هر ساله نیز بدان نیازمندیم و باید تلاش شود آمایش آموزش عالی به بهترین نحو ممکن اجرایی شود.
ضمن اینکه بررسیها نشان می داد، حکمرانی و جریان سازی در دانشگاه ها، از مسیر اصلی خود دور شده و ما در سطح کشور، نیازمند تحولات و تغییراتی جدی در ساختار و شاخصهای دانشگاه ها هستیم.
در غیر این صورت، دستیابی به توسعه یافتگی ممکن و مقدور نخواهد بود. بنابراین هم باید اصلاح شیوه حکمرانی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، محقق شود و هم باید مهارت دانشجویان افزایش یابد تا ماموریت گرایی دانشگاهها انجام شود.
بر این اساس، نخستین جلسه این کارگروه در مازندران ششم دی ماه با حضور دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم و به ریاست استاندار مازندران تشکیل شد و در آن بر اهمیت پیادهسازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول و نقش آن در توسعه استان تاکید گردید.
به گزارش کرانه، اخیرا نیز دومین جلسه کارگروه استانی پیادهسازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول در استانداری مازندران با حضور دکتر علینژاد نایب رییس کارگروه و رییس دانشگاه مازندران، حجت الاسلام عالی و دکتر صادق برزگر به عنوان مشاور و نمایندگان استاندار در این کارکروه برگزار شد.
اجرای طرح آمایش باید در بخشهای مختلف استان
در این جلسه دکتر حشمتاله علینژاد رییس دانشگاه مازندران و نایب رییس کارگروه استانی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول، ضمن تبیین رویکردهای این طرح گفت: اجرای آمایش آموزش عالی، زمینهساز ارتقای تمام زیرشاخههای نظام آموزش عالی کشور خواهد شد.
وی افزود: اجرای طرح آمایش و ساماندهی باید در بخشهای مختلف استان نیز برنامهریزی و انجام گیرد و آمایش آموزش عالی استان به تنهایی پاسخگوی توسعه استان و ماموریتهای تعریفشده در سند آمایش استان نخواهد بود.
خودداری از تصمیمات شتابزده در مصوبات کارگروه
حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر عالی مشاور و نماینده استاندار در کارگروه استانی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول نیز در این نشست بر اهمیت اجرای دقیق و کارشناسیشده آمایش آموزش عالی تاکید کرد و خواستار تامل بیشتر و خودداری از تصمیمات شتابزده در مصوبات کارگروه شد.
مشاور استاندار مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، عملیاتیسازی آمایش آموزش عالی را منوط به تعامل سازنده میان دانشگاهها، دستگاههای اجرایی و صنایع دانست و گفت: برای بیکاری دانشآموختگان نمیتوان صرفا دانشگاهها را مسوول دانست، بلکه کارآفرینی و ایجاد اشتغال، از برنامههای راهبردی بخشهای مختلف سیاستگذاری کشور است که طبق آن باید با ایجاد دانشگاههای مهارتمحور بر اساس نیاز جامعه و مناطق مختلف کشور به پرورش نیروی متخصص پرداخت.
ماموریتگراشدن زیرنظامهای آموزشی بر اساس نیاز استان
دکتر برزگر، مشاور استاندار در حوزه گردشگری نیز حمایت از آموزش عالی استان را از وظایف اصلی کارگروه استانی دانست و بر ماموریتگراشدن زیرنظامهای آموزشی بر اساس نیاز استان تاکید کرد.
وی همچنین حضور دانشگاه آزاد به دلیل دارا بودن بالاترین سهم ظرفیت آموزش عالی استان(۳۰ درصد ظرفیت کل دانشجویان استان) را در اجرای طرح آمایش آموزش از ضرورتهای اجرای این طرح عنوان کرد.
در ادامه این نشست، دکتر رحمت الله عباسنژاد سرستی دبیر کارگروه، گزارشی از فعالیتهای کمیتههای تخصصی کارگروه که در دانشگاه معین برگزار شد ارایه کرد و اعضای حاضر پس از بحث و تبادل نظر در خصوص استمرار کد-رشتههای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان تصمیمگیری کردند.
به گزارش کرانه، بر اساس آن چه بیان شد هدفمندسازی و ماموریتگرا کردن آموزش عالی یکی از مهمترین راهکارهای توسعه استان است و تشکیل این کارگروه در راستای تعیین ماموریت هرکدام از دانشگاهها و زیرنظامهای آموزشی برای رفع نیازهای استان خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید