باران شمال: به نقل از کرانه، در جهان امروز، حمل و نقل کالا به عنوان یک صنعت شناخته می شود. صنعتی که در رشد و شکوفایی جوامع نقش مهم و انکارناپذیری دارد. با ظهور تکنولوژی و رشد روز افزون ماشین آلات، رویای دهکده جهانی واقعی تر می شود و به تبع آن تبادلات بین جوامع […]
باران شمال: به نقل از کرانه، در جهان امروز، حمل و نقل کالا به عنوان یک صنعت شناخته می شود. صنعتی که در رشد و شکوفایی جوامع نقش مهم و انکارناپذیری دارد.
با ظهور تکنولوژی و رشد روز افزون ماشین آلات، رویای دهکده جهانی واقعی تر می شود و به تبع آن تبادلات بین جوامع نیز هر روز گسترده تر می گردد.
از اینرو آمارها از سهم رو به رشد ارزش افزوده بخش حمل و نقل جوامع حکایت دارند و این صنعت روز به روز در حال توسعه و ترقی است.
در کشور ما نیز صنعت حمل و نقل کالا و ارزش افزوده ناشی از آن در دهه گذشته، رشد محسوسی داشته و سود ناشی از آن به حدی قابل توجه بوده که شرکت های متعددی در این راستا تشکیل و مشغول به فعالیت شدند.
با این حال هنوز بخش حمل و نقل ما نتوانست به نسبت کشورهای توسعه یافته خود را بروز و فایده مندتر سازد و نیاز به توجه بیشتر و اصلاحاتی فراوان می باشد.
البته شرایط کشور ما نیز قدری متفاوت از سایر کشورهاست ما به علت تحریم ها و برخی سوء مدیریت ها با مسائلی چون رکود بازار، محورهای غیر استاندارد، عدم تناسب استهلاک و درآمد، هزینه بالای نگهداری، تعمیرات، تعویض لوازم، اقساط سنگین وسایل نقلیه و… مواجه هستیم که شدت آن در جوامع دیگر به مراتب کمتر است.
با این همه، باز هم شرکت های حمل و نقل و فعالان این حوزه، از سود و فایده مناسبی بهره می برند و گاها در کنار این بالا و پایین شدن های اقتصاد کشور، منافع آن چنانی نصیب شان می شود که جبران مافات می کند.
نکته انکارناپذیر این است که بین حمل و نقل کالا و توسعه یک جامعه رابطه مستقیم وجود دارد یعنی هرچه حمل و نقل یک جامعه قوی تر باشد و از شرکت های حمل و نقل بیشتر و بروزتری برخوردار باشد، توسعه و ترقی آن سریع تر و بهتر اتفاق می افتد.
از آن جا که مازندران یک استان استراتژیک و خاص کشور در حوزه های کشاورزی، صنعتی و تجاری است و نقش مهمی در کشور و حتی منطقه ایفا می کند، رونق حمل و نقل آن می تواند زمینه ساز تسریع توسعه استان گردد.
علیرغم تلاش های انجام شده در دولت های مختلف، همچنان وضعیت حمل و نقل استان با مسائل و موانع عدیده ای مواجه است و هنوز با وضعیت استاندارد خود فاصله دارد.
نخست آن که رقم و تعداد آن محدود است و شرکتهای بینالمللی حمل و نقل مازندران حتی به اندازه انگشتان دو دست نمی رسند. تازه آن هم مختص حمل و نقل کالاهای مازندران نیستند و در سطح کشوری فعالیت می کنند و خدمات می دهند.
متاسفانه مازندرانی که در تولید چند ده محصول کشاورزی و معدنی و صنعتی رتبه های برتر کشور را در اختیار دارد، در حوزه حمل و نقل، حرف چندانی برای گفتن ندارد و در این حوزه چندان قاعده مند و با برنامه نیست.
از اینرو استاندار مازندران خواستار پایان دادن به این وضعیت شد و اصرار دارد شرکت های حملونقل مازندران تعیین تکلیف شوند.
حسینی پور با اشاره به اهمیت فعالیت شرکتهای بینالمللی حملونقل کالا در استان اظهار کرد: «با توجه به گزارشهای ارایه شده از سوی اتاق بازرگانی، با وجود ثبت ۶ شرکت بینالمللی حمل و نقل کالا در استان هنوز فعالیتهای آنان در استان اصلا محسوس نیست و باید تعیین تکلیف شوند. بنابراین نیاز است وضعیت و عملکرد آن ها رصد شود در صورت نیاز به حمایت، اقدامات لازم انجام شود و حتی نسبت به جذب سرمایه گذار برای رونق این حوزه اقدام گردد. اما اگر اراده یا توانایی ارائه خدمات به شکلی مطلوب و موثر ندارند، جای خود را به شرکت های توانمند و فعال بدهند.
وی افزایش و تقویت دیپلماسی اقتصادی مازندران با کشورهای همسایه و قرار گرفتن استان در کریدور شمال به جنوب را مهمترین رویکرد دولت سیزدهم برای توسعه این استان برشمرد و افزود: اینکه نقش شرکتهای بینالمللی حمل و نقل کالا در کاهش هزینه ۳۰ درصدی صادرات محصولات استان بسیار کمرنگ باشد، اصلا پذیرفتنی نیست.
استاندار مازندران با انتقاد از سوء استفاده برخی زا این شرکت ها از سهم و نام مازندران، تصریح کرد: خودمختاری تعیین قیمت از سوی رانندگان که سبب مشکلات حمل کالاهای صادراتی در مازندران میشود، نگرانکننده است. معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری مازندران تا یک هفته آینده باید وضعیت فعالیت این شرکتهای ثبت شده در استان را تعیین تکلیف کند».
به گزارش کرانه، پر واضح است که در حوزه حمل و نقل کالا نیز با مشکلات ریشه ای و حساس مواجه هستیم و نیازمند اراده ای قوی و نقشی موثر و حمایتگرانه برای بهبود وضعیت نابسامان فعلی است.
امیدواریم این دولت بتواند در این حوزه نیز گام های موثر بردارد و حمل و نقل مازندران را از بلاتکلیفی و سرگردانی برهاند.
دیدگاهتان را بنویسید