باران شمال- رقیه عالی: پایان دراماتیک حسینی پور در ساختمان سفید مازندران. دو سال و ۵ ماهی که به سرعت برق و باد گذشت و گویی همین دیروز بود که پس از کش و قوس فراوان و مطرح شدن نام های متعدد، سرانجام این حسینی پور بود که به عنوان بیست و چهارمین استاندار مازندران […]
باران شمال- رقیه عالی: پایان دراماتیک حسینی پور در ساختمان سفید مازندران. دو سال و ۵ ماهی که به سرعت برق و باد گذشت و گویی همین دیروز بود که پس از کش و قوس فراوان و مطرح شدن نام های متعدد، سرانجام این حسینی پور بود که به عنوان بیست و چهارمین استاندار مازندران انتخاب شد.
البته که میز و مقام ابدی نیست و هر مدیر و مسئولی دیر یا زود با آن مواجه می شود اما آنچه در یادها و قلب ها باقی می ماند، اخلاق، رفتار، اظهارات و اقدامات آن هاست.
درست است که رویکرد مجموعه کرانه نسبت به دولت سیزدهم، رویکرد حمایتی و مشوقانه بوده و بارها و به دلایل و رویدادهای مختلف، اقدام به تعریف و تمجید از دولتمردان در حوزه های مختلف نموده ایم، اما دلیل بر کامل بودن دولت نیست.
قطعا حسینی پور، استاندار بی نقصی نبود و با توجه به انبوه مسائل و موانع مازندران، ممکن است در مواردی غفلت و کم توجهی داشته که این نیز اجتناب ناپذیر است.
اما اصل حرف ما این است که با توجه به مشاهدات عینی خودمان و دیگر همکاران و مسئولان، وی حداکثر توان و وقت خود را برای تغییر وضعیت موجود و بهبود مازندران بکار گرفت و تا روز آخر مثل روزهای نخستین با انگیزه و پر تلاش ظاهر شد.
گفتمان سازی، نگاه اصلاح گرانه، توسعه متوازن مازندران، پکپارچه دیدن استان و نداشتن نگاه منطقه ای، توسعه روستاها و محرومیت زدایی، دور اندیشی و انجام اقدامات زیرساختی و ماندگار، و… از جمله ویژگی های مثبت حسینی پور هستند که پیش از این کمتر در مازندران شاهد آن بودیم.
وی شخصیتی دانشگاهی بوده و با اخذ کارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی که همان کسب دانش در حوزه آیینهای حکمرانی و شیوهٔ سازماندهی دولت و کارکرد آن و مقررات سازمانهای دولتی است، توانست از پس سخت ترین و سنگین ترین مسئولیت ها بر آید چرا که حقوق عمومی به قواعد مربوط به سازمان دولت و طرز عمل آن و مقررات مربوط به سازمانهای دولتی مربوط است و به طور کلی روابط بین مردم و دولت را تنظیم میکند.
حسینی پور با کوله باری از تجربه علمی، مدیریتی و اجرایی، آبان ۱۴۰۰ به مازندران آمد و انصافا هم با توجه به منابع و امکاناتی که در اختیار داشت توانست کارنامه قابل قبولی از خود به جای بگذارد.
از جمله مسئولیت های وی می توان به معاونت وزیر اطلاعات و دستیار ویژه وزیر، ریاست مرکز پیگیریهای ویژه دادستانی کل کشور، ریاست دفتر ویژه سازمان بازرسی و دبیری شورای راهبردی این سازمان، دبیری شورای هماهنگی دستگاههای نظارتی کل کشور و عضو هیأت تخلفات اداری دیوان محاسبات، تدریس در دانشگاههای امام باقر (ع)، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و مرکز آموزش مدیران و عضویت در شورای امنیت کشور و شورای فرهنگ عمومی کشور اشاره کرد.
حسینی پور برای توسعه مازندران، برنامه ها و انگیزه های فراوانی داشت و آمارهای رسمی و فعالان حوزه های مختلف نشان از تحول و توسعه مازندران در حوزه های مختلف از کشاورزی و گردشگری گرفته تا اشتغال و راه ها و … دارد.
وی قلبا از این که راه خود را نا تمام رها کند، ناراحت و نگران بود، اما برخی مسائل شخصی و اهمیت خانه و خانواده ترجیح داد نزدیک آن ها باشد.
حسینی پور به عنوان نماینده عالی دولت سیزدهم در مازندران توانست با ایده و اقدام با علم و اخلاق، با مردم داری و اتخاذ برخی تدابیر و برنامه ریزی های صحیح و استفاده از ظرفیت نخبگانی، بخش اعظمی از مسائل مازندران را ریل گذاری کند و این استان را در مسیر توسعه قرار دهد.
در ادامه به مهم ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در مازندران با مدیریت سید محمود حسینی پور اشاره می کنیم.
کسب رتبه سوّم بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی درکشور
با ایجاد شرایط امن برای سرمایه گذاران و تشویق آنها، مازندران توانست برای اولین بار نرخ بالای مشارکت اقتصادی ۴۶ درصدی را تجربه کند که ۴/۴ درصد بالاتر از متوسّط کشور بوده و موفق شد رتبه سوّم بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی درکشور را کسب کند
بازگشت ۲۲۴ واحد تولیدی ورشکسته و راکد به چرخه تولید
در دولت گذشته شرکت های مختلف هر روز یکی پس از دیگری از چرخه تولید خارج می شدند وکارگران و کارمندانشان شرمنده سفره های خالی خانواده می شدند اما امروز با پیگیری های دولت ۲۲۴ واحد تولیدی ورشکسته و راکد، فعال شده و به چرخه تولید بازگشتند.
پیرو تدابیر دولت مردمی، بانک ها هر روز شرکت های تولیدی و کارخانجات بدهکار را در تملک خود می گرفتند و به ثمن بخس به تاراج می بردند و امروز از ۱۹۲ واحد در تملک بانک ها ۱۴۳ واحد از تملّک بانکها خارج و به مدار تولید بازگشتند.
کاهش ۱۸ درصدی طلاق در مازندران
دولت در مازندران با مدیریت حسینی پور در راستای تحقق اهداف اقتصادی، از حوزه های فرهنگی نیز غافل نشد و با اقداماتی که در این حوزه انجام داد توانست از رشد یکی از تلخ ترین پدیده های استان یعنی طلاق جلوگیری کند و این پدیده نامبارک را که سالها رشد صعودی در استان داشت در سال اول متوقف نموده و در سال دوم ۱۸ درصد کاهش دهد.
کاهش ۷۰ درصدی غریق در دریا
در حوزه نجات غریق نیز اقدامات مناسبی صورت گرفت و در همین این راستا تعداد غرقی های استان که در سال آخر دولت قبل، ۱۰۵ مورد بود، در سال ۱۴۰۱ علیرغم رفع محدودیت های کرونایی و افزایش ۱۰ برابری گردشگران در استان، تعداد غرقی ها در سواحل به ۱۰ درصد کاهش داشت و در سال ۱۴۰۲، کاهش ۷۰ درصدی داشت.
جذب ۲۰۸ میلیون دلاری سرمایه گذاری خارجی در مازندران
از زمان فعالیت دولت مردمی سیزدهم تا امروز ۲۰۸ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در مازندران جذب شده که این امر در دوره های گذشته سابقه نداشته است.
در پنج ماهه نخست امسال نیز ۸ طرح سرمایه گذاری خارجی در این استان به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار جذب شد که در نوع خود بی سابقه بوده است.
رشد ۷۵ درصدی تعداد شرکت های صنعتی دانش بنیان
امروز ۱۱ مرکز رشد در ۱۱ شهرستان مازندران فعالیت می کنند و بر اساس برنامه ای که پیش بینی شد این مراکز رشد باید در همه شهرستان ها ی این استان فعال باشند.
همچنین ۲ پردیس فناوری در سال گذشته و همچنین در سالجاری هم پردیس فناوری و نوآوری دانشگاه مازندران و پردیس فناوری و نوآوری دانشگاه نوشیروانی بابل راه اندازی شد.
صادرات ۶ میلیون یورویی محصولات دانش بنیان
حدود ۶۰ شرکت در این پردیس ها مشغول به فعالیت هستند، صندوق پژوهش ها و نوآوری هم راه اندازی شد و در حال حاضر ۳۵۴ شرکت با اشتغالزایی ۶ هزار نفره در پارک علم و فناوری مستقر هستند.
از ۴۷ شرکت دانش بنیان فعال در مازندران ۲۹ محصول تولیدی آنها به ارزش ۶ میلیون یورو به ۲۴ کشور دنیا در یک سال اخیر صادر شد.
راه اندازی خط دریایی کانتینری بندر امیرآباد و ترکمن باشی ترکمستان
در حاشیه هفدهمین کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان که اواخر آبان برگزار شد، تفاهم نامه خواهرخواندگی بین بندر امیرآباد و بندر ترکمن باشی ترکمنستان با حضور وزیر راه و شهرسازی در عشق آباد به امضا رسید.
این اقدام به منظور افزایش تردد کشتیها و سرمایهگذاری در پسکرانهها مورد توافق طرفین قرار گرفت و به امضاء رسید.
افتتاح شرکت کشتی رانی دریای خزر
در کشتی سازی ظرفیت بالایی در مازندران وجود دارد و تاکنون در شمال ایران کشتی با فعالیت تجاری مجوز بین المللی نبود اما اکنون چهار فروند کشتی با سه هزار و ۵۰۰ تن حمل کالای عمومی و ۲ فروند کشتی رورو و کانتینربر در حال ساخت با طراحی مهندسی و فنی داخلی و مازندرانی است.
کشتی کانتینربر یخچالی برای اولین بار است که در دریای خزر ساخته و به آب انداخته شد می توانیم با طراحی فنی و مهندسی داخلی با چند ۱۰ میلیارد هزینه مرکبات محصولات را به کشورهای CIS صادر کنیم.
افزایش ۱۸۹ درصدی صادرات محصولات کشاورزی مازندران
افتتاح شرکت کشتی رانی دریای خزر و اختصاص دو فروند کشتی باری کانتینر بر یخچالی برای اولین جهت صادرات محصولات کشاورزی که منجر به افزایش ۱۸۹ درصدی صادرات محصولات کشاورزی مازندران و نیز صادرات حدود ۸۰ میلیون دلاری فرآوردههای لبنی از ابتدای امسال تاکنون گردید
رشد ۶۹ درصدی تجارت خارجی گمرکات مازندران
افزایش ۴۵ درصدی صادرات ۱۲۰ کالای تولیدی استان در گمرکات مازندران و سیر صعودی شاخص های صادراتی در استان آینده ای درخشان برای تحقق هدف گذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی را به ارمغان آورده تا جایی که تجارت خارجی گمرکات مازندران در نیمه نخست سال جاری با ۶۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته به بیش از یک میلیارد دلار رسید.
صادرات روزانه ۵۰۰ تن کیوی
سفارش تولید ۵ کشتی باری و روروی ریلی برای استان در کشتی سازی صدرا برای اولین با با اعتباری چند هزار میلیاردی که مشکل زیرساخت صادرات دریایی مازندران را برای همیشه حل خواهد کرد.
صادرات روزانه ۵۰۰ تن کیوی به هندوستان، چین و روسیه در سال جاری که لبخند رضایت بر لبان باغ داران نشست.
عقد قرار داد با فروشگاه های زنجیره ای روسیه با تعداد ۲۷ هزار شعبه
سفر پربار استاندار به روسیه که دستاوردهای بسیار خوشحال کننده ای برای شرکت های تولیدی و صادراتی استان داشت و آن هم عقد قرار داد با فروشگاه های زنجیره ای با تعداد ۲۷ هزار شعبه در سراسر روسیه برای اولین بار در طول تاریخ استان رقم خورد.
وی همچنین در این سفر توانست با متقاعد کردن طرف روسی، سامانه صادرات همه شرکت های تولیدی مازندران را که در گذشته قرمز شده بودند و ممنوعیت صادرات داشتند سبز کند.
ره آورد دیگر این سفر قراردادهای متعددی بود که بعد از آن یکی پس از دیگری از سوی شرکت های مختلف روسی و مازندران به امضا رسید که تاکنون به میلیون ها دلار رسیده است. دستاوردهای سفر استاندار مازندران به این مقدار ختم نشد و با پیگیری های بعدی ایشان حذف روادید گردشگری گروهی برای ورود گردشگران روسی به مازندران یک حرکت تسهیل کننده و تاثیرگذار برای اقتصاد استان بود.
مدیریت بحران هنگام سیلاب و آبگرفتگی
حضور فوری و پیگیری سریع مشکلات مردم در حوادث و اتفاقات از اولین دقایق صبح روز حادثه هایی چون سیلاب و آبگرفتگی تا این الگوی مدیریتی میدانی در بین مدیران استان منتشر شود و در آلام و درد مردم در کنارشان تسکینی باشند.
رتبه سوم بهبود شاخص امنیت سرمایهگذاری در کشور
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارش خود از بهبود شاخص امنیت سرمایهگذاری در ایران خبر داد که در این میان بهترین عملکرد را از نظر امنیت سرمایهگذاری استانهای هرمزگان، سمنان و مازندران دارند واین رتبه سوم در امنیت سرمایه گذاری موجب تشویق سرمایه گذاران به حضور در استان جهت سرمایه گذاری شد.
اخذ مصوبه منطقه آزاد به عنوان بزرگترین دستاورد
اخذ مصوبه مهم منطقه آزاد برای سه نقطه استان، دیپلماسی فعال اقتصادی، فعالیت های چشمگیر عمرانی در مناطق روستایی و توجه و اهتمام ویژه به گردشگری در استان بخشی از عملکرد شاخص استاندار حسینی پور در طی این سالها بوده است .
طلسم تاریخی آزاد سازی سواحل مازندران
دستور صریح رئیس جمهور پس از سفر به مازندران و برای بازپس گیری حریم ۶۰ متری حریم سواحل خزر و پیگیری جدی استاندار مازندران سبب شد تا رویای دسترسی آسان و بدون دغدغه مردم ایران به طول ۴۲۴ کیلومتر سواحل مازندرانی خزر محقق شود.
تحقق رشد اقتصادی ۴.۱۱ درصدی
رساندن رُشد اقتصادی مازندران به ۱۱/۴ درصد پس از سالها رشد اقتصادی منفی و کسب رتبه سوّم کمترین نرخ بیکاری درکشور در دو سال پیاپی پس از چند سال روند صعودی و کسب رتبه دوم بالاترین نرخ ایجاد اشتغال در کشور، همه و همه از تلاش های خستگی ناپذیر این مرد میدان بوده است
کسب رتبه پنجم کشور در کاهش نرخ تورم
نرخ تورّم استان مازندران در سالجاری به ۸/۴۳ درصد تقلیل یافت و با ۷/۱ واحد درصد کمتر از متوسّط کشور، رتبه پنجم در میان ۳۱ استان کشور را کسب کرد.
موفق ترین استان در کنترل نرخ تورم خوراکی ها
مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود، مازندران را در کنترل نرخ تورم خوراکی ها، موفق ترین استان اعلام کرد و در تورم اقلام غیرخوراکی نیز مازندران دومین استان موفق کشور شناخته شد.
دیدگاهتان را بنویسید