باران شمال – مجید ساجدی فر: ششمین نمایشگاه اکسپو یا همان توانمندیهای صادراتی ایران از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با هدف افزایش مبادلات تجاری و صادرات کالاهای غیرنفتی در حال برگزاری است. روزنامه کرانه در شماره قبلی خود به اهمیت و اهداف برگزاری این نمایشگاه پرداخت و در […]
باران شمال – مجید ساجدی فر: ششمین نمایشگاه اکسپو یا همان توانمندیهای صادراتی ایران از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با هدف افزایش مبادلات تجاری و صادرات کالاهای غیرنفتی در حال برگزاری است.
روزنامه کرانه در شماره قبلی خود به اهمیت و اهداف برگزاری این نمایشگاه پرداخت و در این شماره سعی دارد به بازدید مسئولان ارشد استان از جمله استاندار و معاونین وی همچنین سایر مدیران حوزه های مرتبط بپردازد.
بازدید ۳ ساعته نوری استاندار مازندران از این نمایشگاه با حضور بسیاری از مدیران کل وو معاونین شان همراه بود و کهن سال مدیرکل صمت مازندران، بابک مومنی سرپرست جهاد کشاورزی استان، ایزدی مدیرکل گردشگری استان، و دیگران مدیران استان همراه بود.
از این جهت می توان گفت که حضور فعال مازندران در این نمایشگاه می تواند گام بسیار بلندی برای افزایش تولید با کیفیت محصولات و توسعه صادرات محسوب گردد و منجر به حمایت جدی از بخش خصوصی و شرکت های مطرح استان، تقویت دیپلماسی اقتصادی و رشد بازاریابی کالاهای ایرانی در داخل و خارج کشور شود.
مازندران تلاش کرد تا چنین فرصت بزرگی را از دست ندهد و حتی در مقام رقابت با دیگر شرکت کنندگان برآمد که تا حدود بسیاری در این حوزه موفق عمل کرد.
در ادامه اظهارات استاندار و معاون اقتصادی اش، همچنین مدیرکل حوزه سرمایه گذاری و استغال استانداری از نظرتان می گذرد.
روی زمینههای افزایش صادرات مازندران کار شود
یوسف نوری استاندار مازندران پس از بازدید از ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران (اکسپو) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نمایشگاه با حضور ۲ هزار تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور برگزار شد و فرصت خوبی برای مازندران است که با ۲۷ واحد تولیدی و صنعتی در این نمایشگاه حضوری فعال داشته باشد.
وی با بیان اینکه هم از نمایشگاه مازندران بازدید کردم و هم از شرکتهای حاضر استان در این نمایشگاه افزود: مازندران ظرفیتهای بسیار خوبی در حوزههای کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری دارد و خوبی این نمایشگاه، نگاه فرابخشی و فراملی آن است که ما می توانیم از این ظرفیت در جهت افزایش زمینههای صادرات بهره برداری کنیم.
استاندار مازندران تصریح کرد: فواید این نمایشگاه ها و افزایش صادرات اگر حاصل شود در نهایت به تولیدکنندگان و کشاورزان مان بر می گردد و می تواند به توسعه استان کمک کند.
نوری با تاکید بر اینکه باید روی زمینههای افزایش صادرات کار شود، گفت: در این نمایشگاه، مسائل و موانعی مطرح شد که باید روی آن ها کار شود و برطرف گردد.
اکسپو یک دوره آموزشی بسیار مناسب است
وی ادامه داد: امروزه نمایشگاههای بزرگی مثل اکسپوها در واقع محیطی برای ارائه آخرین تجارب در حوزههای مختلف به ویژه در بخشهای اقتصادی هستند و می تواند بسترهای بهتر زنجیرههای ارزش و ارزش آفرینی را فراهم سازد.
استاندار مازندران با بیان اینکه این نمایشگاه یک دوره آموزشی بسیار مناسب برای تولیدکنندگان به ویژه کشاورزان است، افزود: دانشگاههای ما هم باید از این ظرفیت ها در راستای آموزش دانشجویان خود استفاده بهینه کنند چرا که باعث میشود دانشجویان ما کارآفرین تربیت شوند.
نوری با اظهار اینکه مزایای برگزاری این اکسپوها بسیار زیاد است، گفت: از دست اندرکاران و برگزارکنندگان آن به خصوص از وزیر کشور که دو بار از غرفه های مازندران بازدید نمود، تشکر می کنم.
وی در پایان اظهار کرد: ما اعتقاد داریم که مازندران ظرفیتهای بسیار خوبی در حوزه های مختلف دارد و تلاش من و همکارانم در دستگاه های مختلف آن است که این ظرفیت ها را در حد اعلا به فعلیت برسانیم.
شناسایی ۱۰ زنجیره ارزش راهبردی در مازندران
حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در حاشیه این بازید اظهار کرد: مازندران به منظور ارائه توانمندیهای زنجیره ارزش این استان در ان نمایشگاه که با همکاری وزارت کشور دایر شد، حضور یافت و مشارکتی فعال دارد.
وی زنجیره ارزش راهبردی مرکبات و کیوی و زنجیره ارزش گردشگری و صنایع دستی را دو زنجیره ارزش تعریف شده برای مازندران دانست و افزود: البته برای مازندران به جهت ظرفیت هایی که دارد ۱۰ زنجیره دیگر نیز تهیه شده که با تاکید استاندار مازندران در برنامه های راهبردی این زنجیره ارزش ها قرار خواهد گرفت.
معاون استاندار مازندران تصریح کرد: در حوزه مرکبات، مازندران بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن و در بخش کیوی نیز بالغ بر ۲۲۰هزار تن کیوی تولید می کند و ظرفیت های مناسبی از مرحله تامین نهال و نهال اصلاح شده تا مرحله تولید و شناسنامه دار کردن باغ ها، همچنین سردخانه ها و سورتینگها دارد.
مازندران باید از حالت خام فروشی محصول خارج شود
خیریانپور وجود پایانه های صادراتی را ظرفیت مهمی برای تامین مصرف نیاز داخلی و صادرات محور کردن محصولات برشمرد و گفت: توجه به صنایع تبدیلی فرآوری و برندسازی از موارد دیگری است که موجب می شود تولید و فروش این محصولات از حالت خام فروشی محصول خارج شود و با ارزش افزوده بیشتری به بازار ارائه گردد.
وی با بیان اینکه در بحث گردشگری و صنایع دستی در استان مازندران نیزظرفیت متعددی وجود دارد، افزود: گردشگری سلامت، طبیعت گردی، پرنده نگری و گردشگری دریایی در کنار ظرفیت های تولید انواع صنایع دستی از ظرفیت های مهمی در استان مازندران هستند که می توانند در حوزه اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.
صادرات مرکبات مازندران از ۵ هزار تن به ۷۰ هزار تن رسید
سید رحیم بخشی مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه اظهار کرد: مازندران با ۲۷ واحد تولیدی و صنعتی در ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی کشور، حضوری فعال دارد که از جمله واحدهای شاخص استان در حوزه کشاورزی و لبنی به همراه تولیدات صنعتی هستند.
وی شرکت در این گونه نمایشگاه های بزرگ را فرصتی برای معرفی ظرفیت های صادراتی مازندران برای بازدیدکنندگان خارجی برشمرد و گفت: این استان با توجه به اینکه در دولت سیزدهم، تولید محصولات کیفی و صادرات محور در اولویت واحدهای تولیدی و صنعتی قرار گرفت می تواند به عنوان دروازه صادرات کشور نقش ممتازی در رونق اقتصادی ایفا نماید.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران، ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته در راستای دیپلماسی اقتصادی محصولات تولیدی و کشاورزی مازندران در سبد غذایی کشورهای همسایه جای گرفت.
بخشی تصریح کرد: در ۲ سال اخیر رشد صادرات فقط در بخش مرکبات در این استان از مرز پنج هزار تن به ۷۰ هزار تن صادرات رسیده است که آمار قابل توجهی محسوب می شود.
وی در پایان گفت: با توجه به زیر ساخت های صادراتی این خطه از شمال به خصوص بندر امیر آباد رونق صادرات از مازندران از جمله برنامه های جدی دولت محسوب می شود.
دیدگاهتان را بنویسید