دوشنبه / ۹ تیر / ۱۴۰۴ Monday / 30 June / 2025
×

پیشنهاد روز ملی لباس‌های محلی ایرانی می‌تواند گزینه خوبی برای استفاده از پتانسیل جشن نوروز و لباس‌های محلی در  گردشگری باشد. و رویداد بین المللی ۲۰۲۲ به میزبانی مازندران و ساری می تواند کلید استارتی برای این روز در تقویم رسمی کشور باشد.

نخستین  هم اندیشی احیاء لباس محلی  مازندران در راستای برگزاری رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲

اختصاصی باران شمال – یکی ازنشانه های فرهنگی درمناطق مختلف جهان وایران لباس های محلی است؛ این لباس ها باتوجه به آب وهوای مناطق ازتنوع رنگ و شکل برخوردار بوده و ازگذشته های دوردارای پوشش کامل بوده اند به اعتقاد کارشناسان پوشاک بارزترین سمبل فرهنگی، مهمترین و مشخص ترین مظهرقومی و نشانه فرهنگی است که به سرعت تحت تاثیرپدیده های فرهنگ پذیری درمیان جوامع گوناگون انسانی قرارمی گیرد؛ آنچه امروزه دررابطه با سنت های بومی و اصیل ضروری به نظر می رسد احیای لباس های محلی و بروز کردن این لباس ها برای استفاده زنان و مردان درجوامع مختلف است .

لباس محلی مازندران  به واسطه تنوع رنگ و نوع پوشش یکی ازبهترین انواع لباس های محلی ایران است و حال که با میزبانی رویدادی بین المللی قرار است پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو باشیم شایسته است به عنوان یکی ازنشانه های هویت ملی و میراث فرهنگی حفظ و ماندگار شود.

 لباس های محلی ظرفیت جهانی

رابطه لباس و فرهنگ به اندازه ای قوی است که وقتی یک خارجی و غریبه وارد محیطی می شود. نخستین علامتی که او را می شناساند همان لباس اوست. گویی انسان ها با لباس خود با یکدیگر صحبت می کنند و هر کس به زبان لباس خویش خود را معرفی می نماید که من کیستم، از کجا آمده ام و به چه دنیایی و چه فرهنگی تعلق دارم.

در نتیجه می توان گفت راهکار کاهش نفوذ فرهنگی محدود کردن عرصه نیست بلکه مهم، ظاهر شدن جذاب، قدرتمند و زیبا در عرصه نمادی است. این امر از طریق افزودن به توانایی فکری، مادی جامعه از هر نظر امکان پذیر است. باید امکان تولید فرهنگی را تشویق کرد. برای تشویق تولید فرهنگی، پذیرش رقابت ضروری است. همچنین باید آگاه بود از هیچ بازار انحصاری محصول عالی تولید نمی شود. بی شک در این زمینه حمایت از طراحان الگوسازان و آفرینندگان مدل ها و نمادهای فرهنگی بسیار کارساز خواهد بود.

عاملی برای رونق گردشگری

یکی از جاذبه‌های سفر به شهرهای مختلف و گردش در کوچه و محلات آنها، دیدن لباس‌های محلی و آشنایی با فرهنگ پوشش سنتی مردم یک شهر است. تحقیقات مردم‌شناسی نشان می‌دهد که در یک قرن گذشته حداقل ۵۰ گونه پوشش سنتی کاملا متمایز در بین ایلات و قبایل مناطق مختلف ایران وجود داشته که برخی از آنها همچنان مورد استفاده مردم همان مناطق است ولی ظهور شهرنشینی و گسترش فرهنگ شهری به جوامع روستایی موجب فراموشی بسیاری از این پوشش‌ها شده است.

هرچند استفاده از البسه سنتی در اغلب مناطق ایران منسوخ شده و همگان به الگوی پوششی شهرها روی آورده‌اند ولی با یک برنامه‌ریزی تبلیغی می‌توان دوباره پوشش‌ سنتی را در استان‌های مختلف رواج داد و فرصت جذب گردشگران فرهنگی را احیا کرد.

کافیست به کسبه کوچه و بازار و رانندگان وسایل نقلیه عمومی‌در شهرها بیاموزیم که اگر از پوشش سنتی منطقه خود استفاده کنند، با استقبال گردشگران مواجه خواهند شد و درآمد آنها از محل افزایش مراجعه مردم بالا می‌رود.

فراموش نکنیم که بازگشت به هویت ملی هر شهر و دیار، رمز معرفی صحیح فرهنگ آن منطقه به گردشگران است و بالیدن به نوعی پوشش که قرن‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده، نمایانگر ارزشی است که به آداب و رسوم گذشتگان خود می‌گذاریم.

جای خالی روز ملی لباس محلی در تقویم رسمی

پیشنهاد روز ملی لباس‌های محلی ایرانی می‌تواند گزینه خوبی برای استفاده از پتانسیل جشن نوروز و لباس‌های محلی در  گردشگری باشد. و رویداد بین المللی ۲۰۲۲ به میزبانی مازندران و ساری می تواند کلید استارتی برای این روز در تقویم رسمی کشور باشد.

اما نخستین نشست با میزبانی اداره کل میراث فرهنگی مازندران

بر اساس این گزارش  در راستای میزبانی ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲  به منظور احیا لباس سنتی و محلی مازندران  به همت اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران و صاحب نظران و تولید کنندگان لباس محلی و با حضور مهندس فرزانه مدیر کل و ماهفروزی دبیر اجرایی رویداد بین المللی و و اعضا کمیته مردمی  رویداد نشستی تخصصی برگزار شد که برای اولین بار شاهد آن بودیم از همینجا پیشنهاد می دهیم اداره کل میراث فرهنگی مازندران در سالی که میزبان رویدادی بین المللی هستیم بتواند پیشنهاد روزی به نام لباس محلی در تقویم ملی کشور را به ثبت برساند. اما در این نشست پس از بیان اهداف رویداد از سوی علی ماهفروزی دبیر اجرایی پایتخت گردشگری ، هنرمندان هنرهای نمایشی و فعالان عرصه پوشاک سنتی دیدگاه های خود را  در خصوص راهکارهای شناخت پوشاک اصیل مازندران بیان و مقرر شد تا کارگروه پوشاک مازندران در راستای اهداف رویداد تشکیل و موضوعاتی از قبیل بازتولید لباس اصیل مازندرانی با تکیه بر مدارک تاریخی در دو سوی شرق و غرب استان مورد توجه قرار دهد.همچنین برخی از هنرمندان با توجه به شرایط خاص فرهنگی و نگاه جوانان به حوزه پوشاک بر تهیه لباس های کلاسیک و مدرن بر اساس ظرفیت های لباس سنتی موضوعات مهمی را بیان داشتند . این جلسه با تشکیل کارگروه ودعوت از تمام ایده پردازان حوزه پوشاک در کل استان به کار خود پایان داد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *